Connect with us

Wyszukaj na portalu

9°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Aktualności

Znowelizowali przepisy dotyczące Strefy Płatnego Parkowania

20 radnych było za podjęciem uchwały dotyczącej nowelizacji przepisów regulujących funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania w Świdnicy. To efekt wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który wskazał konieczność zmiany m.in. nieaktualnych zapisów czy usunięcie tych paragrafów, których treść znajduje się w aktach wyższego rzędu. Zmiany nie naruszają istoty funkcjonowania strefy, lecz porządkują podstawy jej działania.

Zmiany, które znalazły się w projekcie uchwały, dotyczą przede wszystkim uporządkowania zmieniających się przez dwie dekady przepisów, na co wskazał uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny. Dotyczyć to ma na przykład wykreślenia z zasadniczego tekstu uchwały zapisu o stawkach obowiązujących w soboty, gdyż sobota od kilku lat jest dniem bezpłatnym. Przyczyną nieważności niektórych zapisów uchwały jest fakt, iż zostały one zapisane w odrębnych przepisach prawa np. w ustawie o drogach publicznych czy też prawie o ruchu drogowym. Zgodnie więc z wyrokiem WSA należy usunąć ten prawny dualizm z tekstu uchwały obowiązującej w Świdnicy. WSA zarzuciło także brak oznakowania poziomego świdnickiej strefy. – Wdrażając strefę, doszliśmy do wniosku, że oznakowanie pionowe w zupełności wystarcza do opisu sposobu parkowania. Potem wielokrotnie zwracaliśmy się do konserwatora zabytków o pozwolenie na wprowadzenie oznakowania poziomego. Nie było zgody, konserwator zabytków kilkukrotnie odmawiała, a to postanowienie podtrzymało ministerstwo kultury. Konsultowaliśmy to z radcami z urzędami, dodatkowo z prawnikami z Wrocławia – opinie potwierdziły. Wyrok NSA też był pełen sprzeczności. Postanowiliśmy nie wprowadzać oznakowania poziomego. Teraz ponowiłem rozmowy z nową panią konserwator, żeby wprowadzić oznakowanie poziome w mniejszym natężeniu. Zobaczymy, jak to się ułoży – wyjaśniał dyrektor Wydziału Dróg i Infrastruktury Miejskiej, Maciej Gleba.

Strefa funkcjonuje w mieście od 21 lat. Powstała na wniosek przede wszystkim mieszkańców dzielnicy centralnej oraz właścicieli i najemców lokali użytkowych, w tym biur, kancelarii prawnych, restauracji, sklepów i hoteli, gdyż natłok pojazdów w tej części miasta był tak duży, iż ograniczał możliwości korzystania przez klientów tych instytucji ze swobodnego dotarcia do nich. Najważniejszym założeniem było wymuszenie rotacji pojazdów w taki sposób, aby kierowca po załatwieniu sprawy opuszczał strefę. Takie rozwiązanie do dziś spełnia swoją rolę. Co więcej w obecnych czasach, gdy tak bardzo przybyło samochodów, jest to jeszcze ważniejszy aspekt. – W mojej opinii jest dziś absolutnie niemożliwe likwidowanie SPP. Nie ma w Polsce miasta średniego lub dużego, które nie ograniczałoby czasu postoju poprzez wprowadzenie opłat w centralnej strefie. Większość miast bazuje na starówkach, których infrastruktura drogowa powstała kilkadziesiąt czy też kilkaset lat temu. W takim przypadku jest też Świdnica, której główny układ urbanistyczny powstawał przed stuleciami. Dziś wygospodarowanie dodatkowych miejsc parkingowych w tym miejscu jest niemożliwe, stąd też utrzymanie strefy jest jak najbardziej rozważnym rozwiązaniem – mówi prezydent, Beata Moskal-Słaniewska. Prezydent wskazała też, że w przypadku Świdnicy niemożliwe jest także tworzenie miejsc parkingowych pod ziemią. – Rozważaliśmy możliwość budowania parkingów podziemnych, niestety utrudnieniem w tym przypadku jest wielopoziomowość piwnic, które znajdują się pod częścią centralną miasta. Znaleźliśmy 3 takie miejsca, ale tu budowa odbywałaby się z ryzykiem, bo tak naprawdę nie wiemy, co jest pod ziemią. Poza tym byłoby to rozwiązanie bardzo kosztowne – tłumaczyła podczas sesji prezydent Beata Moskal-Słaniewska.

Advertisement. Scroll to continue reading.

W ostatnim roku radni na wniosek prezydent miasta podjęli też decyzję o wyłączeniu ze strefy skrajnych ulic. Podobny zapis znajdzie się też tej uchwale, a proponowane do wyłączenia ze strefy obszary to: parking przed halą targową, parking za bankiem BKO BP oraz sięgacz ulicy Kotlarskiej. – W najbliższych tygodniach będziemy analizować sytuację na pozostałych ulicach. Być może propozycje o wyłączeniu ze strefy kolejnych z nich trafią do mieszkańców i właścicieli lokali usługowych. Chcę jednak bardzo mocno podkreślić, że dotyczy to wyłącznie ulic skrajnych, włączonych w obszar strefy w ostatnim etapie – dodaje dyrektor Wydziału Dróg i Infrastruktury Miejskiej, Maciej Gleba.

Za podjęciem uchwały głosowało 20 radnych, 2 wstrzymało się od głosu.

Advertisement

Facebook

Przeczytaj również

Aktualności

We wtorek, 19 marca o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Świdnicy rozpocznie się LXIV sesja Rady Miejskiej w Świdnicy.  Komendant Powiatowy...

Aktualności

Społecznicy, nauczyciele, harcerze, przedsiębiorcy oraz doświadczeni już samorządowcy – takich kandydatów na radnych miejskich zaprosiła na swoje listy wyborcze prezydent Beata Moskal-Słaniewska. – Razem...

Aktualności

W piątek, 23 lutego o godz. 10.00 rozpocznie się LXIII sesja Rady Miejskiej w Świdnicy. Radni rozpatrywać będą 5 projektów uchwał. Przedstawiona zostanie także...

Aktualności

W piątek, 26 stycznia o godz. 10.00 rozpocznie się LXII sesja Rady Miejskiej w Świdnicy. Radni rozpatrywać będą siedem uchwał. W porządku obrad znalazły...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2023

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close