Już wkrótce na ulice naszego miasta wyruszą nowe autobusy elektryczne! Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy otrzymało pozytywną ocenę na złożone wnioski na zakup kolejnych elektrycznych autobusów i budowę stacji zasilania. Spółka wystąpiła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska o dotację w wysokości ponad 12 milionów złotych. Wartość całego projektu to ponad 21 milionów złotych.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 4 stycznia rozpoczął nabór do programu „Zielony transport publiczny”. MPK Świdnica wystąpiło o dotację w wysokości 12.615.000 zł i o pożyczkę w wysokości 4.335.000 zł. – Dzięki temu będziemy mogli sobie pozwolić na zakup sześciu nowych autobusów elektrycznych, budowę sześciu stacji plug-in na terenie zajezdni oraz budowę dwóch stacji stacji ładowania, które będą zlokalizowane przy ul. Kolejowej oraz na pętli przy. Emilii Plater na Osiedlu Młodych – tłumaczy prezes MPK Świdnica, Tomasz Kurzawa.
Świdnicki projekt zakłada zakup sześciu autobusów elektrycznych dwunastometrowych parametrami odpowiadających już jeżdżącym po Świdnicy elektrykom. Do ich obsługi zakupionych zostanie 6 ładowarek plug-in do zainstalowania w zajezdni, dwie ładowarki mobilne do serwisowania autobusów i dwie ładowarki pantografowe, które staną na pętlach. Do tych ostatnich konieczne będzie wybudowanie dwóch trafostacji. Istotnym elementem projektu jest budowa zatoki postojowej dla autobusów podmiejskich wzdłuż ul. Kolejowej za centrum przesiadkowym w stronę ul. Małej. Tam będą one kończyć i zaczynać swoje kursy, tam też stanie druga ładowarka pantografowa. Spełniony tym samym zostanie postulat mieszkańców pl. św. Małgorzaty by zlikwidować znajdujące się tam miejsce postojowe autobusów i postulat kierowców, by urządzić zaplecze socjalne. –Projekt wychodzi z założenia, że przez wiele lat w Polsce energia powstawać będzie z węgla, zatem używanie autobusów elektrycznych przesuwa tylko miejsce emisji dwutlenku węgla i pyłów z ulic miasta na komin elektrowni – mówi Tomasz Kurzawa, prezes Zarządu MPK Świdnica Sp. z o.o. i dodaje: – Można uzyskać prąd w sposób zgodny z filozofią tzw. zielonej energii i w kolejnych etapach inwestycyjnych zamierzamy pozyskiwać prąd np. z paneli fotowoltaicznych, które zamierzamy zamontować na terenie bazy MPK, magazynując tak pozyskaną energię pod własne potrzeby zasilania stacji ładowania pojazdów. Kolejne nasze zamierzenia to prąd wytwarzany poprzez własne ogniwa wodorowe czyli własną mini elektrownię wodorową. Nasze plany łączy kilka technologii wytwarzania energii w rezultacie dając prawdziwie zeroemisyjny transport, wpisując się w ten sposób w ideę ZIELONEGO ŁADU ŚWIDNICKIEGO.
–To będzie inwestycja w przyszłość – mówi o projekcie Beata Moskal–Słaniewska, prezydent Świdnicy. Ekologiczny, nisko lub zeroemisyjny transport to jeden z najważniejszych filarów zrównoważonego rozwoju miasta. To element dbałości o środowisko. To także poprawa komfortu życia. W ciągu jednej dekady transport publiczny w Świdnicy i sąsiadujących gminach, które są udziałowcami MPK, przejdzie prawdziwą rewolucję.
Łącznie w ramach programu do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%. Beneficjentami nowego programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mogli być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.