Przed nami prawdziwa muzyczna uczta! Tegoroczna edycja Festiwalu Bachowskiego odbędzie się w dniach od 30 lipca do 8 sierpnia. Festiwal staje się przykładem przemysłu czasu wolnego: 6 tygodni koncertów tworzących rytmiczny schemat, intensywna obecność w internecie, atrakcyjny lifestyle.
Podczas inauguracji 30 lipca w Kościele Pokoju zabrzmią kantaty i motety Bacha oraz kompozycje innych niemieckich twórców baroku, w wykonaniu młodych artystów z Akademii Bachowskiej prowadzonej przez Andreasa Arenda.
– Festiwal to nie wydatek, ale inwestycja w społeczeństwo obywatelskie, ponieważ obywatelstwo polega na uczestniczeniu. Działania na polu sztuki to ważny gest w kierunku poprawy gustu społecznego, świadomości krajobrazu kulturowego. Festiwal to zawsze przegląd czasów przyszłych i warunkowych, ponieważ decydująca chwila trwa wiecznie. W tym roku dużo Bacha – znacznie więcej, niż w ostatnich latach. Wracamy do fundamentów, popularyzujemy to, co nigdy nie może być zakrzyczane przez ignorancję i populizm. Musimy regularnie obcować z dziełami mistrzów. Znają je ludzie we wszystkich zakątkach świata i dlatego znajdują wspólny język. To kwestia przynależności do określonego kręgu kulturowego – zapowiadają organizatorzy.
W sobotę 31 lipca wirtuozowskie arie Mozarta w wykonaniu sopranisty Samuela Mariño (również z Capellą Cracoviensis i Janem Tomaszem Adamusem). Tego samego dnia polska premiera opery Comfort Starving. To monodram na śpiewaka (tenor Petr Nekoranec) i fortepian (William Kelley) napisany przez brytyjskiego kompozytora Iaina Bella. W oparciu o własne doświadczenia Bell opowiada o przemilczanym we współczesnym społeczeństwie problemie męskiej anoreksji jako strategii wypierania problemów u chłopców i młodych mężczyzn. Reżyserem inscenizacji w Świdnickiej Fabryce Urządzeń Przemysłowych będzie Krystian Lada.
W niedzielę 1 sierpnia spotkanie dwóch światów: madrygały Monteverdiego i luterańska msza g-moll Bacha w wykonaniu połączonych sił zespołu La Risonanza i Akademii Bachowskiej dyrygowanych przez Fabia Bonizzoniego. W tygodniu trzy recitale: Jorge Jiméneza (skrzypce), Marcina Świątkiewicza (klawesyn) i Matteo Messoriego (klawesyn) oraz kameralny koncert Zróbmy sobie Paryż z kompozycjami m.in. Marais’go, Couperina i Rameau.
W piątek 6 sierpnia w świdnickiej katedrze The Gesualdo Six w renesansowej polifonii a cappella, w sobotę 7 sierpnia francuskie kantaty śpiewane przez Sophie Junker, zaś na finał w niedzielę 8 sierpnia L’Arpeggiata, Anna Dego i Vincenzo Capezzuto w programie Alla Napoletana z neapolitańskimi tarantelami i muzyką tradycyjną.
Wszystkie informacje o koncertach i wydarzeniach w Świdnicy oraz regionie, a także wejściówkach dostępne są na stronie bach.pl.- http://bach.pl/program/
Program –
30 VII piątek 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • Akademia Bachowska Andreas Arend
31 VII sobota
19:00 Świdnica Kościół Pokoju • Samuel Mariño Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus
21:30 Świdnica Fabryka Urządzeń Przemysłowych ul. Witosa 4 • opera-monodram Comfort Starving reż. Krystian Lada
1 VIII niedziela 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • La Risonanza & Akademia Bachowska Fabio Bonizzoni
2 VIII poniedziałek 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • recital Jorge Jimenez skrzypce
3 VIII wtorek 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • recital Marcin Świątkiewicz
4 VIII środa 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • recital Matteo Messori
5 VIII czwartek 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • Zróbmy sobie Paryż
6 VIII piątek 20:30 Świdnica katedra • The Gesualdo Six
7 VIII sobota 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • Sophie Junker
8 VIII niedziela 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • l’Arpeggiata
wejściówki: bilety.sok.com.pl