Connect with us

Wyszukaj na portalu

-1°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Aktualności

Po Świdnicy kursować będzie więcej bezemisyjnych autobusów [foto]

foto: Daniel Gębala

W poniedziałek nastąpiło uroczyste podpisanie umowy między Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a MPK Świdnica. Na mocy zawartej umowy, miasto otrzyma blisko 12 mln dotacji oraz 5,1 mln niskooprocentowanej pożyczki z NFOŚiGW na rozwój elektromobilności. Pozwoli to na zakup sześciu nowoczesnych pojazdów.

W dzisiejszym podpisaniu umowy udział wzięli: Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Tomasz Kurzawa, prezes zarządu MPK Świdnica Sp. z o.o., Szymon Chojnowski, wiceprezydent Świdnicy, Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska, Jarosława Kresa, wicewojewoda dolnośląskiego oraz Jarosław Kozłowski, członek zarządu MPK Świdnica Sp. z o.o..

Ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, MPK Świdnica Sp. z o.o. dokupi sześć elektrobusów. Po tym zakupie 1/3 autobusów komunikacji miejskiej byłaby już elektryczna. Dodatkowo zaplanowano zakup dwóch dodatkowych pantografów wraz z trafostacjami zlokalizowanymi przy bardzo ważnych węzłach komunikacyjnych miasta – ul. E.Plater i planowanym przy ul. Kolejowej za centrum przesiadkowym. Natomiast zajezdnia przy ul. Inżynierskiej wzbogaci się o dodatkowe sześć stanowisk plug in do ładowania nocnego.
Doświadczenia pierwszego roku eksploatacji autobusów Volvo 7900 Electric pokazały, że dobrze mieć do dyspozycji tzw. ładowarki mobilne mniejszej mocy, które idealnie się nadają w pracach serwisowych przy elektrobusach – tłumaczy Tomasz Kurzawa, prezes MPK Świdnica.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Autobusy wraz z infrastrukturą planowane do zakupu w ramach Zielonego Transportu Publicznego są warte łącznie 21 milionów złotych brutto z czego dotacja z NFOŚiGW wyniesie 11.827.500 zł,  niskooprocentowana pożyczka w wysokości 5.122.500 zł, a pozostała kwota to środki własne. Zakończenie realizacji przypadnie na rok 2023.

Aktualnie MPK Świdnica posiada dwa, w pełni elektryczne autobusy marki Volvo. 

Co dalej?
Miasto Świdnica i jego operator – MPK Świdnica Sp. z o.o. wraz z wyspecjalizowaną firmą doradczą przygotowują właśnie dokumentację niezbędną do aplikowania w II fazie Zielonego Transportu Publicznego. Wstępne założenia przewidują dokupienie przy wsparciu NFOŚiGW 12 autobusów elektrycznych. Po zrealizowaniu tego zakupu 85% podstawowego taboru MPK Świdnica będzie zeroemisyjne.

Prawdziwa zeroemisja
W 2020 roku ze środków programu „Gepard” zakupione zostały dwa pierwsze autobusy elektryczne i powstała infrastruktura do ich ładowania. – Pojazdy zostały dobrze przyjęte przez pasażerów, którzy docenili ciszę panującą wewnątrz i komfort podróżowania, a w ankiecie wysoko ocenili ekologiczne aspekty zeroemisyjnego transportu. Autobusy dobrze sprawują się na liniach miejskich, a sympatia jaką wzbudzają objawiła się nadaniem im imion związanych z historią Świdnicy – wskazuje Tomasz Kurzawa.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w kolejnych latach planuje zmierzać do połączenia zerowej emisji w transporcie z produkcją energii zielonej z OZE i innych alternatywnych zeroemisyjnych paliw – w tym wypadku wodoru. Jeszcze przez dłuższy czas w Polsce energia powstawać będzie z węgla, zatem używanie autobusów elektrycznych przesuwa tylko miejsce emisji dwutlenku węgla i pyłów z ulic miasta na komin elektrowni. W przyszłości w MPK planuje się uzyskiwać prąd w sposób zgodny z filozofią tzw. zielonej energii i w kolejnych etapach inwestycyjnych, w miarę uruchamiania państwowych i unijnych  dotacji na transformację energetyczną, będzie się pozyskiwać prąd np. z paneli fotowoltaicznych, które staną na terenie bazy MPK, magazynując tak pozyskaną energię pod własne potrzeby zasilania stacji ładowania pojazdów. Kolejne zamierzenia to prąd wytwarzany poprzez własne ogniwa wodorowe czyli własną mini elektrownię wodorową. Wodór zaś powstawać będzie w elektrolizerze zbudowanym na terenie bazy MPK, zasilanym z farmy fotowoltaicznej, która zmieni swoją dotychczasową rolę zabezpieczenia energii na zasilenie pojazdów na zabezpieczenie początkowego „zielonego łańcucha”  pozyskiwania i konsumowania energii. Wodór w wyniku reakcji z tlenem uwalnia aż 143,1 MJ/kg a wskutek tej reakcji do środowiska nie trafiają żadne zanieczyszczenia, a jedynym jej produktem ubocznym jest woda. Magazynowanie wytworzonego wodoru do użycia potem w ogniwach jest łatwiejsze i tańsze niż magazynowanie prądu elektrycznego.

Projekt przy nieistniejącym na razie wsparciu dotacyjnym ma szanse nie tylko być bardzo ekologiczny, bo zeroemisyjny i bezodpadowy ale wg. kalkulacji spółki również ekonomicznie zasadny.  Plany MPK łączą zatem kilka technologii wytwarzania energii w rezultacie dając prawdziwie zeroemisyjny transport, wpisując się w ten sposób w ideę „Świdnickiego Zielonego Ładu”.

Zostaw komentarz

Leave a Reply

Facebook

Przeczytaj również

Aktualności

Od niedzieli, 5 września  obowiązywał będzie nowy rozkład jady komunikacji miejskiej. Umieszczony zostanie on na przystankach autobusowych w sobotę, 4 września. Nieco wcześniej rozkłady...

Aktualności

Na miłą niespodziankę mogą dziś liczyć najmłodsi pasażerowie korzystający z usług MPK Świdnica. Z okazji Dnia Dziecka w każdym autobusie kursującym po mieście można...

Aktualności

Rok 2020 odcisnął się piętnem pandemii na Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym Świdnica. Dziś Walne Zgromadzenie Wspólników przeanalizowało i zatwierdziło sprawozdanie finansowe zarządu świdnickiego przewoźnika i...

Aktualności

W związku z rozpoczęciem pierwszego etapu remontu alei Niepodległości, od soboty 29 maja nastąpią zmiany w kursowaniu niektórych linii autobusowych. – Linie 1 i...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2020

Rozmiar czcionki

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close