Po ponad 30 latach pociągi znów pojechały ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. Turyści zyskali atrakcyjne przejazdy w rejon Gór Sowich i rzeki Bystrzycy. 24 czerwca na stacji Świdnica Miasto chętnych na wycieczkę podróżnych nie brakowało.
Dzięki gruntownej modernizacji trasy mieszkańcy zyskali dogodny dostęp do kolei z nowych przystanków: Burkatów i Jedlina-Zdrój Centrum oraz odbudowanych peronów w Bystrzycy Górnej, Lubachowie, Zagórzu Śląskim, Jugowicach i Jedlinie-Zdroju. Przebudowane, wyższe perony, ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dla oczekiwanego komfortu podróży przygotowano m.in. wiaty, ławki i jasne, energooszczędne oświetlenie. Osoby mające trudności z poruszaniem się skorzystają z pochylni.
Na 22 km odcinku jednotorowej trasy wymieniono tory oraz przebudowano 112 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 wiaduktów o długości od 50 do 150 m – m.in. w Jedlinie Zdroju tzw. Olszyniec, Jugowicach i Lubachowie. Sprawny ruch pociągów umożliwią nowoczesne urządzenia sterowania oraz rozjazdy. Przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa.
Przejazd między Świdnicą a Jedliną-Zdrojem wynosi ok. 30 min. W sobotę, 24 czerwca po godzinie 9 rano na peronie stacji Świdnica Miasto zjawiły się tłumy osób, które jako pierwsze chciały przejechać się wyremontowaną trasą.
Początkowo (co najmniej do 3 września 2023 r.) przewidywane jest kursowanie trzech par pociągów w weekendy oraz dni świąteczne, a docelowo pociągi kursować będą we wszystkie dni tygodnia. Koszt biletu normalnego wynosić będzie 11.30 zł.
Rozkład jazdy pociągów KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE https://kolejedolnoslaskie.pl/rozklad-jazdy/#rozklad_jazdy
***
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odtworzyły połączenia na górskiej trasie w ramach projektu „Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój” za ok. 130 mln zł (netto). Prace, zrealizowane przez Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z. o.o., przeprowadzono z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.
Linia kolejowa Świdnica – Jedlina Zdrój (nr 266) nie była wykorzystywana w ruchu pociągów od 1992 r. Górska trasa wznosi się o ponad 200 m (początek: 240,2 m n.p.m., koniec: 495,64 m n.p.m.), zawiera liczne zakręty i wiadukty.