Na trzy miesiące zamawiający ocenił czas potrzebny do wykonania wszystkich prac, które zapewnią bezpieczne i zgodne z rozkładem jazdy podróże koleją na linii Wrocław – Sobótka – Świdnica (nr 285). Do czerwcowej zmiany rozkładu wykonawca ma zakończyć roboty w zakresie sterowania ruchem kolejowym, uzupełnić wyposażenie przystanków oraz oznakowanie przejazdów kolejowo drogowych. Prace realizowane są na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z RPO województwa dolnośląskiego
O przełożeniu uruchomienia połączeń kolejowych Wrocław – Sobótka – Świdnica z marca na czerwiec br., zarządca linii kolejowych poinformował przewoźników.
Przegląd linii wykonany w ostatnich dniach wykazał, że wykonawcy pozostało do zrobienia zbyt dużo prac, aby pociągi wróciły na linię w marcu.
Podstawowe prace, które muszą być wykonane są związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym na stacji w Kobierzycach oraz na przejazdach kolejowo- drogowych. Brak pełnej kontroli nad urządzeniami wymagałby m.in. ograniczenia prędkości pociągów, a to na jednotorowej linii wpływałoby niekorzystnie na organizację rozkładu i punktualność. Ponadto zmiany mogłyby dodatkowo ograniczać ruch na ważnych skrzyżowaniach dróg i torów – szczególnie w obszarze Wrocławia.
Na linii z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy jest kilkadziesiąt przejazdów. Wykonane dotychczas prace nie są wystarczające. Aby zapewnić standardy bezpieczeństwa, wyeliminować możliwe ograniczenia prędkości oraz zachować rozkładowy czas podróży, konieczne jest także uporządkowanie terenu obok przejazdów – szczególnie tych zabezpieczonych znakami, gdzie widoczność jest niezwykle ważna.
W zakresie obsługi pasażerskiej, przystanki nie zostały wyposażone w wiaty i ławki oraz wymagane oznakowanie. To kilkanaście lokalizacji, w których podróżni powinni mieć dogodny i bezpieczny dostęp do pociągów: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście.
Dodatkowe informacje o projekcie
Szerszy zakres prac w Kobierzycach – dla rozwoju połączeń kolejowych
Plany rozwoju kolei – budowy drugiego toru na odcinku Wrocław – Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) wymagały rozszerzenia zakresu prac. Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowywany. Dwukrawędziowy peron i nowa mijanka zapewnią możliwość obsługi większej liczby połączeń.
Połączenie (linia nr 285) z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Po zakończeniu prac przejazd pociągów pasażerskich będzie mógł się odbywać z prędkością nawet do 120 km/godz. Czas podróży Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica wyniesie około godziny w zależności od liczby zatrzymań.
Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.