Jedna z najbardziej malowniczych tras kolejowych Aglomeracji Wałbrzyskiej wraca do swojej świetności. Znowu będzie można dojechać koleją ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w III kwartale 2022r.
Słynna linia nr 285 (niegdyś zwana Koleją Bystrzycką) łączy stacje Wrocław Główny ze Stacją Jedlina-Zdrój i liczy ponad 82 kilometry. Ruch pasażerski na linii nr 285 zawieszono w 2000 roku ze względu na zły stan techniczny infrastruktury. Rewitalizacja linii umożliwi przywrócenie przewozów pasażerskich, a co za tym idzie poprawę atrakcyjności komunikacyjnej Aglomeracji Wałbrzyskiej.
– Wykonano prace na terenie dawnej stacji Świdnica Kraszowice. Wybudowana jest nastawnia kontenerowa wraz z masztem i urządzeniami radiołączności. W torze na szlaku Dzierżoniów – Świdnica Miasto wbudowano rozjazd umożliwiający wjazd w kierunku Jedliny Zdrój. Odnowiono 5 km nasypu wraz z ułożeniem nowych torów Na stacji Jedlina Zdrój odnowiono cały układ torowy. Wzmocniono podtorze i wykonano odwodnienie. Wymieniono szyny i podkłady. W zakresie pasażerskim odtworzono 4 przystanki w Bystrzycy Górnej, Lubachowie, Zagórzu Śląskim i Jugowicach. Wybudowano 2 nowe przystanki w Burkatowie i Jedlinie Zdrój Centrum. Odnowiony został peron wyspowy na stacji Jedlina Zdrój. Wszystkie perony są dostosowane do taboru planowanego na linii. Są dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Gotowe są korpusy i nawierzchnia wszystkich peronów. Montaż wiat i wyposażenia zaplanowany jest w połowie roku 2022. Odtworzono układ torowy wraz z wymianą 5 km torów od wiaduktu nad doliną rzeki Bystrzycy. Prace objęły wszystkie obiekty inżynieryjne na tym odcinku: wiadukty, mury oporowe, przepusty – także przejście podziemne na stacji Jedlina Zdrój – wylicza rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec.
Na linii istnieje 113 obiektów inżynieryjnych. Przeprowadzono rewitalizację ok. 90 z nich. To przede wszystkim przepusty, wiadukty i mosty ceglane łukowe oraz mury oporowe.
Sukcesywnie realizowanie są też prace na 16 stalowych, zabytkowych konstrukcjach, aby w II kwartale br. zapewniona była przejezdność. Roboty na tych obiektach wymagały precyzyjnego określenia zakresu wzmocnienia, zgodnie z aktualnymi przepisami.
– W tym momencie kończą się prace obejmujące zabezpieczenie antykorozyjne oraz wzmocnienie obiektów w rejonie Lubachowa a także na obiekcie przed Jedliną Zdrój. Zabudowano rusztowania i rozpoczęło się zabezpieczanie antykorozyjne na obiektach przed Jugowicami. Jednotorowa linia ze Świdnicy do Jedliny Zdroju ma charakter górski. Na odcinku 22 km wznosi się o ponad 200 m. Są liczne zakręty i jazda wiaduktami. W ramach prac przewidziano budowę nowych urządzeń sterowania ruchem pociągów – dodaje rzecznik.
Otwarcie trasy ze Świdnicy do Jedliny Zdroju zapewni dogodny i bezpieczny dojazd koleją do atrakcyjnych turystycznie terenów w rejonie Gór Swoich i Wałbrzyskich. Poprawi się system komunikacji w aglomeracji wałbrzyskiej. Możliwe będzie odciążenie dróg kołowych w regionie i poprawia stanu bezpieczeństwa.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest w III kwartale 2022r. Po pracach, zakładana prędkość szynobusów, w zależności od układu linii, wyniesie od 50 do 80 km/h.
Cena wybranej w przetargu oferty to 135 294 412,25 zł. Projekt „Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój” ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020