Jak odkryć w dziecku talent? Jak go rozwijać? Jak spełniać marzenia i nie zmarnować potencjału dziecka? Odpowiedzi na te pytania szukali prelegenci IV Regionalnej Konferencji „Razem w lokalnej współpracy dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, która odbyła się 12 czerwca w Urzędzie Stanu Cywilnego. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Każde dziecko jest zdolne. Wzmacniajmy talenty!”. Wśród prelegentów znaleźli się prof. Jan Miodek, dr Marek Kaczmarzyk, Marek Szurawski i Tomasz Bilicki.
Konferencja zgromadziła wszystkich tych, którzy na co dzień pracują z dziećmi: nauczycieli, dyrektorów szkół, pracowników instytucji zajmujących się oświatą. Przesłaniem konferencji było zwrócenie uwagi na zdolności, jakie przejawia każde dziecko i budowanie relacji, aby uczynić naukę bardziej efektywną. – Najważniejsze, by te talenty jak najszybciej rozpoznać. My musimy je rozwijać, tworzyć środowisko przyjazne talentom, i musimy być wzorem dla naszych dzieci, bo dzieci będą takie, jacy my jesteśmy. Dziecko widzi, czy rozwijam swoje talenty czy nie. Dalej trzeba przekonać dziecko, pokazać mu na swoim przykładzie, że sukces jest uzależniony od wysiłku, zależy wyłącznie ode mnie, od Ciebie. Mówi się, że 10% sukcesu to talent, reszta to praca, ciężka praca. I tak jest – mówił Marek Szurawski. Na potrzebę i ważność budowania relacji z uczniami zwrócił uwagę Tomasz Bilicki. – Całe dnie zajmują mnie rozmowy z nastolatkami, które same wyrządzają sobie krzywdę, mają myśli samobójcze, ale też uczę w szkole, ósme klasy WOS-u, więc jakieś pojęcie o edukacji mam. Uczeń, który ma z nami relacje, uczy się lepiej. Jest takie angielskie powiedzenie, że, „aby dobrze nauczyć Johna matematyki, trzeba poznać matematykę i Johna”. Myślę, że, aby mówić o relacji z uczniem, trzeba bardzo dobrze poznać samego siebie, dobrze Johna i trochę matematykę. W szkole nie nawiązuje się relacji z nauczycielem, ale z człowiekiem, który jest nauczycielem. Nie ma nastolatków bez talentów, ale są tacy, którzy talentów nie odkryli. Albo takich, którym dorośli podcięli skrzydła. Przedszkolaki są pełne pasji, pytań, chęci. 7-8 klasy siedzą w szkole jak w więzieniu. W ankietach piszą, że lekcje fajne, ale to lekcje. Gdzieś w tej szkole podcinamy im skrzydła – tłumaczył, zwracając uwagę, że zmiany w szkole może wprowadzić każdy nauczyciel. Kluczem do sukcesu mają być właśnie relacje, poznanie swoich uczniów. A zmiany są konieczne. – My dzisiaj wychowujemy uczniów do przyszłości, której nie znamy, wykorzystując metody sprzed 100 lat, wierząc, że to, co robimy, jest słuszne, a tak naprawdę nie znamy zawodów, w których będą pracować uczniowie. Współczesna szkoła powinna opierać się na relacji. To nie sztuka budzić lęk, karać, sztuką jest przywództwo bez przemocy, bez władzy fizycznej i psychicznej, oparte na relacji. Ciągniecie w stronę dobra jest dużo lepsze. Rozwijanie talentów i motywacja siebie. Uczeń nie zmotywuje się do niczego w relacji z niezmotywowanym nauczycielem. Nie chodzi o to, żeby pokazać, że ja zawsze wiem lepiej. Ja chcę odkryć temat wspólnie z uczniami. Nazywamy to, co robimy w szkole, nauczaniem, a wolałbym, żeby się uczyli. Bądź zmianą, której pragniesz w szkole – mówił Tomasz Bilicki.
Maciej Kaczmarzyk wskazywał na szkołę jako miejsce, które powinno sprzyjać rozwijaniu talentów, natomiast Jan Miodek zwrócił uwagę co słowa, jakich powinniśmy używać w rozmowach z dziećmi.
Organizatorem konferencji była Firma Szkoleniowo-Doradcza Anna Szywała.
*****
Marek Szurawski – dziennikarz, tłumacz, szkoleniowiec; ekspert w zakresie nowoczesnych technik zapamiętywania i aktywizujących metod uczenia (się), twórczego myślenia w szkole i na co dzień, budzenia entuzjazmu w sobie i w innych, członek Rady Programowej Instytutu Nowoczesnej Edukacji, certyfikowany trener programu Butterfly Universe Projekt Tony’ego Buzana, autor programów szkoleniowych dla firm, przedsiębiorstw i szkół wyższych oraz instytucji unijnych, autor bestsellerowych publikacji dotyczących treningu pamięci, twórca i współorganizator otwartych Memoriad Szkolnych i Mistrzostw Polski w Zapamiętywaniu, zasłużony żeglarz i marynista, muzyk.
Marek Kaczmarzyk – doktor nauk biologicznych, neurodydaktyk i memetyk, propagator dydaktyki ewolucyjnej, wykładowca akademicki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, kierownik Pracowni Dydaktyki Biologii, inicjator i współorganizator Międzynarodowego Sympozjum Naukowego Neurodydaktyki, odbywającego się rokrocznie na UŚ; autor licznych publikacji z zakresu neurodydaktyki, podręczników szkolnych oraz podstawy programowej dotyczącej edukacji przyrodniczej.
Tomasz Bilicki – pedagog, manager, terapeuta, certyfikowany interwent kryzysowy, badacz w dziedzinie psychologii pozytywnej, psychologii motywacji, psychoanalizy i jej wpływu na współczesną pedagogikę, przywództwa i kapitału społecznego, szkoleniowiec prowadzący warsztaty i wizyty studyjne (Finlandia, Wielka Brytania, USA, Włochy, Portugalia, Rosja, Szwecja), prezes Zarządu Fundacji Innopolis oraz koordynator Centrum Interwencji Kryzysowej dla Młodzieży, twórca systemu wsparcia oraz profilaktyki typu rówieśniczego i liderskiego Motivation Punch, ekspert w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych.
Jan Miodek – profesor doktor habilitowany, słynny polski językoznawca i gramatyk normatywny, pracownik naukowy Uniwersytetu Wrocławskiego i wieloletni dyrektor Instytutu Filologii Polskiej UWr., członek Komitetu Językoznawstwa PAN, członek Rady Języka Polskiego przy prezydium PAN, niestrudzony popularyzator wiedzy o języku polskim w mediach lokalnych, ogólnopolskich i o zasięgu międzynarodowym, doktor honoris causa uczelni w kraju i za granicą, laureat wielu prestiżowych nagród i odznaczeń, autor licznych publikacji promujących polszczyznę normatywną.
foto: Daniel Gębala