Obecnie panująca sytuacja w kraju nie odstrasza oszustów. Nadal dzwonią podając się za policjanta i informując, że w związku z panującym koronawirusem pieniądze, które osoba ma w banku są zagrożone i aby policja mogła je chronić potrzebny jest login i hasło. Świdniccy policjanci apelują o rozwagę, czujność i zdrowy rozsądek. Nie dajmy się oszukać!
- Oszuści wykorzystują obecną sytuację w kraju i dzwonią, przedstawiają się jako funkcjonariusze policji i pod wymyśloną przez siebie legendę próbują uzyskać dostęp do konta bankowego swojego rozmówcy. Jednym ze sposób działania przestępców jest informowanie rozmówcy, iż na jej koncie bankowym były nieudane próby włamań i policja planuje prowokacje aby złapać oszusta.
- Następnie poleca zadzwonić na numer 112 zaznaczając, że ma to zrobić z tego telefonu, przez który aktualnie rozmawiają.
- W ten sposób oszust udając, że się rozłącza, puszcza w słuchawce nagrany sygnał rozłączenia rozmowy, pozostając cały czas na linii. Osoba słysząc rozłączony sygnał w telefonie bez odkładania słuchawki wybiera numer 112 i w ten sposób ponownie łączy się z oszustami, z tym że w słuchawce słyszy już inny głos, który podaje się za dyżurnego jednostki policji i potwierdza wcześniej podane dane osobowe przez oszusta lub przełącza rozmowę do fałszywego policjanta.
- Kolejno oszust nakazuje rozmówcy zalogować się na konto bankowe, jednak najpierw prosi o wyłączenie routera, aby nie korzystać z sieci wi-fi.
- Osoba przekonana, że rozmawia z policjantem, loguje się na swoje konto, a kiedy już stwierdzi, że stan pieniędzy się zgadza, oszust nakazuje wylogować się z konta, po czym zaczyna dokonywać przelewów, prosząc o podanie sms-a jaki otrzyma z banku.
– Przedstawiony powyżej sposób działania sprawców, może opierać się na różnych legendach. Tak jak w tym przypadku ofiara jest informowana, że były próby kradzieży pieniędzy z konta, a w innym przypadku może to być informacja, że pieniądze na koncie są zagrożenie z powodu panującego koronawirusa. Wyobraźnia oszustów nie zna granic. Dlatego tak ważne jest abyśmy racjonalnie podejmowali decyzje. – tłumaczy asp. Szymon Szczepaniak z KPP w Świdnicy.
W przypadku otrzymania tego typu połączenia skontaktujmy się z najbliższą jednostką policji lub zadzwońmy na nr 112.
Poprzypominamy
– aby pod żadnym pozorem nie podawać haseł i loginów osobom trzecim
– nie udzielać informacji o swoich kontach bankowych,
– nie otwierać linków związanych z dopłatą do przesyłki,
– nie otwierać linków związanych z informacją dotyczącą bezpieczeństwa naszych pieniędzy w banku.
Zawsze w takich sytuacjach skontaktujmy się bezpośrednio ze sprzedającym lub bankiem.
Apelujemy również do bliskich osób starszych – zadbajcie Państwo o bezpieczeństwo seniorów. Rozmawiajcie z nimi o zagrożeniach, uczulcie na opisywane przestępcze techniki, z których korzystają oszuści.
źródło: KPP Świdnica