Młodzieżowa Rada Miasta Świdnicy przystąpiła do ogólnopolskiej akcji „Wolna Szkoła” zainicjowanej przez Sieć Organizacji Społecznych (S.O.S.). W efekcie, w kilkunastu lokalizacjach miasta możemy zauważyć czerwone ekierki.
Kampania prowadzona jest pod hasłem „Wolna Szkoła” przede wszystkim w mediach społecznościowych oraz na stronie https://www.wolnaszkola.org/. Symbolem kampanii jest czerwona szkolna ekierka. – Rząd chce odebrać naszym dzieciom wolność wyboru i krytycznego myślenia, nauczyć nietolerancji, oportunizmu i konformizmu. Nie pozwolimy na to – mówią organizatorzy kampanii #WolnaSzkoła. Sprzeciwiają się zmianom w oświacie, które niosą za sobą projekty ministra edukacji Przemysława Czarnka. Utworzyli apel do premiera, wysyłają listy do posłów.
Do akcji przyłączyła się Młodzieżowa Rada Miasta Świdnicy. – Akcja jest wyrazem sprzeciwu wobec proponowanych przez ministra Przemysława Czarnka i ministra Michała Wójcika projektów ustaw o nowelizacji prawa oświatowego oraz kodeksu karnego, Ustawy przewidują między innymi odwoływanie dyrektorów szkół poprzez decyzje uznaniowe władzy centralnej oraz wyodrębnienie nowych czynów zabronionych w zakresie nadzoru nad małoletnimi, których popełnione może skutkować karą pozbawienia wolności. Uważamy, że to jawny zamach na suwerenność placówek szkolnych, autonomię edukacji oraz próba przejęcia kontroli nad dyrektorami i dyrektorkami – argumentuje Natalie Śliwa z Młodzieżowej Rady Miasta.
– Czerwone ekierki, symbol ogólnopolskiej akcji #wolnaszkoła, zawisły w różnych miejscach Świdnicy. Według prawa w placówkach oświatowych akcji takich prowadzić nie można. Zasugerowaliśmy młodzieży inne rozwiązanie – tłumaczy prezydent Świdnicy, Beata Moskal–Słaniewska.
–Uważam, że to świetny pomysł. Ma zwrócić naszą uwagę na to, jak próbuje się zindoktrynować szkolnictwo w Polsce. Edukacja w demokratycznym państwie powinna być oparta o zasady wolności, tolerancji, równości. Młodzież ma się oczywiście przede wszystkim uczyć, ale proces te przebiegać ma w duchu dialogu, poszanowania wzajemnych praw. Szkoła zaś przygotowywać ma do zaangażowania obywatelskiego, przekazywać wartości, uczyć myślenia, korzystania z wiedzy, uczyć… żyć. Szkoła ma być niezależna, niezindoktrynowana, ma poszerzać horyzonty młodych ludzi. Nauczyciel ma być osobą szanowaną i docenianą. Dyrektor zaś ma posiadać rzeczywiste kompetencje, które pozwalają na prowadzenie placówek w sposób autonomiczny, ale oczywiście zgodny z prawem i zasadami. A nadzór nad tym sprawować mają kuratoria i organy założycielskie i samorządy. Nie można samorządów sprowadzać jedynie do roli płatników, którymi zresztą z roku na rok są w coraz większym stopniu – mówi Beata Moskal–Słaniewska.
W tworzenie akcji zaangażowane są m.in.: Amnesty International Polska, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Kampania Przeciw Homofobii, Komitet Obrony Demokracji, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych, Protest z Wykrzyknikiem, Wolne Sądy, a także Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, Związek Nauczycielstwa Polskiego i Niezależny Związek Zawodowy Oświata Polska oraz korporacje samorządowe zrzeszone w Stowarzyszeniu Samorządy dla Polski.