Po długiej i niezamierzonej przerwie organizatorzy Świdnickich Nocy Jazzowych zapraszają na pierwsze koncerty inaugurujące tegoroczny sezon. Na inaugurację 15 lipca na dziedzińcu wieży ratuszowej wystąpi nowojorski artysta – Mike Parker.
– Mając na uwadze, że byliście Państwo pozbawieni takich doznań na żywo i to dość długo, chcemy to Wam zrekompensować wolnym wstępem na poniższe koncerty, które odbędą się pod wieżą ratuszową. Jeżeli macie zamiar wygodnie zasiąść, prosimy o dokonanie rezerwacji leżaka lub krzesła i odebrania wejściówki w Świdnickim Ośrodku Kultury. Ilość miejsc ograniczona. W przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych przenosimy się do sali teatralnej ŚOK – informują organizatorzy wydarzenia.
MIKE PARKER’S 'META’ – liderem tego amerykańskiego trio jest wybitny nowojorski kontrabasista i kompozytor Mike Parker. Muzyka Mike’a Parkera oceniana jest przez amerykańskich krytyków jako genialna synteza wielu gatunków muzycznych. Muzycy stworzyli nową, będącą następstwem poprzedniego projektu Mike’a Parkera „United Theory”, pełną energii i harmoniczną różnorodność nowoczesnego jazzu. W tym składzie nie brakuje niczego, jest za to wszystko, co w jazzie być powinno: oryginalność, świeżość, nieprzewidywalność, grupowa symbioza w improwizacji oraz poczucie humoru. Mike zaprosił do tego projektu znakomitych polskich muzyków:
* Słąwek Pezda – saxofon tenorowy
* Damian Niewiński – perkusja
W kolejnych tygodniach zaprezentują się:
16.lipca (piątek)
Godz. 19.30
*IREK GŁYK VIBES EXPRESSION
feat. Piotr Matusik-piano
Pod Wieżą Ratuszową, ul. Wewnętrzna, Świdnica
28. lipca (środa)
Godz. 19.00
*KROKE
Pod Wieżą Ratuszową, ul. Wewnętrzna, Świdnica
Irek Głyk od dziecka zainteresowany jest muzyką, z wyróżnieniem ukończył Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studiował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej katowickiej Akademii Muzycznej. Stypendysta słynnej bostońskiej Berklee College Of Music. Zdobywca wielu nagród na konkursach i festiwalach – począwszy od wygranej na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach (1990). W 1994 roku założył swój Ireneusz Głyk Kwartet (Adam Kowalewski – bas, Krzysztof Dziedzic – perkusja, Marek Podkowa – saksofon, lider – wibrafon). Zespół odniósł sukces na scenie jazzowej, zdobywając m.in. II miejsce na XIX Międzynarodowym Konkursie Młodych Zespołów w Krakowie. W ankiecie Jazz Forum Irek Głyk zostaje okrzyknięty nadzieją polskiego wibrafonu, zyskując trzecie miejsce w kategorii tego instrumentu. Kilka lat później zaczął występować w duecie z Bernardem Maselim (duety wibrafon – marimba).
Od roku 2009 Irek Głyk prowadził swój rodzinny zespół P.I.K. w którym muzykował ze swoimi dziećmi. Na perkusji Patryk Głyk, Irek Głyk-wibrafon i Kinga Głyk-gitara basowa.
W roku 2017 w roli perkusisty rozpoczął współpracę w zespole swojej córki Kingi, koncertując z nią w wielu prestiżowych miejscach sceny światowej. Obecnie wydał swój trzeci autorski wibrafonowy album pt: „Irek Głyk Vibes Expression”.
Ponadto Irek Głyk jest cenionym muzykiem sesyjnym, który współpracował z czołówką i polskiego jazzu, i rocka. Stanisław Sojka, Justyna Steczkowska, Paweł Kukiz, Reni Jusis, Natalia Niemen, Ireneusz Dudek, Mieczysław Szcześniak, Jorgos Skolias, Katarzyna Gertner, Ewa Uryga, Anthimos Apostolis, SBB, Krzak, Tomasz Stańko, Tomasz Szukalski, Paweł Tomaszewski, Maciek Sikała, Piotr Wojtasik, Grzegorz Kapołka, Bronisław Duży, Grażyna Łobaszewska, Marek Bałata, Wojtek i Jacek Niedziela, Etienne Mbpee, Ruth Lynch, Junior Robinson – to tylko niektóre z postaci, z jakimi miał okazję wspólnie koncertować i nagrywać. Występował na scenach w Polsce i poza jej granicami (USA, Niemcy, Francja, Dania,Włochy,Czechy,Słowacja,Ukraina,Austria,Norwegia, Indonezja Portugalia, Rumunia, Szwajcaria, Hiszpania, Węgry, Białoruś, Litwa. Jako muzyk sesyjny Irek Głyk nagrywał dla wielu znanych artystów. Jego autorskie albumy: „Long Time” , „Step Ahead”, ”Irek Głyk Vibes Expression”.
KROKE – (w języku jidysz: Kraków) stworzyła w 1992 roku trójka przyjaciół: Tomasz Kukurba, Jerzy Bawoł i Tomasz Lato. Jako absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej, ale również artyści poszukujący, nie stronili od eksperymentów z jazzem oraz muzyką współczesną. Zespół, początkowo kojarzony głównie z twórczością klezmerską, oscyluje obecnie wokół różnych gatunków. Artyści czerpią inspirację z muzyki etnicznej całego świata, zawsze jednak wzbogacają dzieła autorskimi improwizacjami. W ten sposób KROKE tworzy własny, unoszący się ponad granicami, czasem i formami styl. KROKE to też jeden z pierwszych zespołów, który wyszedł ze swoją muzyką do publiczności. Muzyków można było spotkać na ulicach i w klubach krakowskiego Kazimierza, kiedyś żydowskiej części miasta. Grali kompozycje dla jednych całkiem nieznane, w innych zaś budzące wspomnienie świata, który dawno odszedł w zapomnienie. To właśnie tam po raz pierwszy można było usłyszeć utwory, które w 1993 roku ukazały się na pierwszej, wydanej własnym nakładem kasecie zespołu.