Licealista ze Strzegomia znalazł się w ścisłej dwudziestce osób, które powalczą o zwycięstwo w finale Olimpiady Cyfrowej.
Olimpiada Cyfrowa jest olimpiadą interdyscyplinarną, sprawdzającą kompetencje cyfrowe uczniów i uczennic szkół ponadgimnazjalnych. Składa się z trzech etapów: testu on-line (listopad 2017 r.), mini-projektów (styczeń – luty 2018 r.) oraz zawodów finałowych (kwiecień 2018 r.).
Celem olimpiady jest kształtowanie świadomych użytkowników mediów cyfrowych, czyli takich, którzy są krytycznymi odbiorcami informacji, którzy rozumieją język mediów. W sposób przemyślany tworzą wizerunek i relacje. Przestrzegają standardów etycznych oraz dbają o swoje bezpieczeństwo w sieci. Świadomi użytkownicy są kreatywni, potrafią tworzyć komunikaty z użyciem nowoczesnych narzędzi, przetwarzać je i prezentować efekty swojej pracy. Dostrzegają i rozumieją również prawne i ekonomiczne aspekty działania mediów.
Biorąc udział w olimpiadzie można zyskać tytuł Laureata/Laureatki Olimpiady Cyfrowej, jeden z trzech indeksów Collegium Civitas wraz ze zwolnieniem z rocznego czesnego oraz przywileje podczas rekrutacji na studia.
Pod koniec marca Komitet Główny Olimpiady ocenił projekty zrealizowane w ramach zawodów II stopnia.
Uczestnicy i uczestniczki wykonywali dwa zadania:
tworzyli artykuł w Wikipedii, opracowując hasło z zakresu edukacji medialnej i cyfrowej,
przygotowali cykl filmów/materiałów wideo, na jeden z poniższych tematów:
o Social media – czego o nich nie wiemy, a wiedzieć powinniśmy?
o Remiks i otwarte zasoby.
o Lokalne i nieznane – miejsca, inicjatywy, społeczności
Do zawodów finałowych, które odbędą się w dniach 20-21 kwietnia 2018 r. w Warszawie, zakwalifikowało się 20 uczniów i uczennic. Jednym z finalistów jest uczeń Liceum Ogólnokształcącego w Strzegomiu Paweł Balawender.
–Nazywam się Paweł Balawender. W pierwszy etapie Olimpiady Cyfrowej wzięło udział 2 tys. 346 uczestników z 242 szkół z całej Polski, w tym 13 uczniów z LO w Strzegomiu, którzy zmagali się z testem w nowej sali komputerowej naszego liceum, pod przewodnictwem nauczyciela informatyki – pani Katarzyny Tomczyk-Sulimy. Test składał się z 50 pytań wielokrotnego wyboru, które uczniowie otrzymali w losowej kolejności. Pytania miały postać testu rozwiązywanego na komputerze. Co ciekawe, używanie internetu było nie tylko dozwolone, ale nawet wskazane. Jako przykład mogę podać zadanie, które pytało o konkretną relację komunikacji miejskiej w Poznaniu, czy o symbol klasyfikacji bibliotecznej wskazanej książki w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Kluczowa była przy tym sprawność w wyszukiwaniu takich informacji; na rozwiązanie mieliśmy jedynie 60 minut. Dobrze poradziwszy sobie z testem, zakwalifikowałem się, wraz z koleżanką z drugiej klasy Joanną Sarlej, do drugiego etapu, w którym każdy z uczestników musiał opracować dwa projekty. Pierwszym z nich było napisanie artykułu w Wikipedii i opublikowanie go. Temat, który wybrałem, to infografika, czyli sposób przekazywania informacji za pośrednictwem grafiki. Drugim projektem było nagranie serii trzech krótkich filmików o mediach społecznościowych, do których zaliczymy takie wielkie platformy jak Facebook i Twitter oraz opublikowanie ich na You Tube. W ciągu miesiąca opracowałem te dwa zagadnienia, a efektem włożonej przeze mnie pracy było nie tylko poszerzenie świadomości na temat tych pojęć, ale też docenienie jej przez jury i zakwalifikowanie mnie do krajowego finału – relacjonuje Paweł Balawander.
