Od środy 16 marca ruszyło wydawanie numerów pesel osobom, które uciekły przed wojną w Ukrainie do Polski. W Świdnicy prowadzi go Wydział Spraw Obywatelskich w Urzędzie Miasta.
Wniosek o nadanie numeru pesel może zgłosić każdy obywatel Ukrainy, który przybył do naszego kraju od 24 lutego.
Formularz wniosku występujący w dwóch językach można znaleźć na stronie:
Przy składaniu wniosku o nadanie numeru PESEL trzeba będzie okazać:
- dokument podróży, Kartę Polaka lub inny dokument ze zdjęciem umożliwiający ustalenie tożsamości
- w przypadku osób poniżej 18 r.ż. – także dokument potwierdzający urodzenie
- może być to także dokument unieważniony
- w przypadku braku dokumentów będzie trzeba złożyć oświadczenie, (oświadczenia będzie skuteczne tylko wtedy kiedy okaże się że wnioskujący nie ma dokumentu tożsamości. Oświadczenie będzie nieskutecznie w sytuacji kiedy okaże się że po weryfikacji z systemem Straży Granicznej osoba wnioskująca jest zarejestrowana w tym systemie i dysponuje dokumentem pozwalającym na ustalenie tożsamości).
Do wniosku potrzebne będzie też zdjęcie, które musi spełniać określone w prawie wymagania (identyczne jak w przypadku wniosku o dowód osobisty).
Zgodnie z przyjętymi zasadami przy składaniu wniosku konieczne jest pobranie odcisków palców. W Świdnicy działają póki co dwa stanowiska zlokalizowane przy Wydziale Spraw Obywatelskich. Jak informuje rzeczniczka UM Magdalena Dzwonkowska w tej chwili w kolejce na obsługę oczekuje kilkanaście osób.
Nadanie numeru pesel umożliwi uchodźcom m.in. dostęp do usług mobilnych w aplikacji mObywatel, podjęcie pracy, czy podjęcie nauki. Obywatele Ukrainy będą mogli także wnioskować o świadczenia pieniężne, w tym 500+.
