Na świdnickie ulicy i na podmiejskie trasy wyruszyło dziś sześć najnowszych autobusów elektrycznych wyprodukowanych przez Volvo. Świdnickie autobusy to przedostatnia partia wyprodukowana w przewidzianych do likwidacji wrocławskich zakładach koncernu. Uroczysta prezentacja odbyła się w czwartkowe przedpołudnie na pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater.
Wszystkie autobusy Volvo są niskopodłogowe na całej długości wynoszącej 12 metrów, są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Zostały zaopatrzone w baterie o pojemności 376 kWh, na które producent daje gwarancję utrzymania 80% pojemności energetycznej przez co najmniej 102 miesiące a układ napędowy zapewni zużycie poniżej 0,8 kWh na jeden kilometr. Autobusy są wyposażone w system zliczania pasażerów, co pozwoli lepiej tworzyć rozkłady i planować kursy, komfort pasażerom gwarantować będzie elektryczna, nie spalinowa, klimatyzacja, a kierowcy do dyspozycji będą mieć kamery z monitorami w miejsce zewnętrznych lusterek wstecznych czy system ostrzegania o osobach/rzeczach znajdujących się w obszarze tzw. martwego kąta. Standard pozostałych elementów wyposażenia będzie nie gorszy niż w pierwszych Volvo.
Autobusy kosztowały 16,6 miliona złotych.
– Sprawne ładowanie zapewni nowa ładowarka pantografowa zainstalowana już na pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater. Ta ładowarka pozwala na szybkie doładowanie w czasie dnia roboczego, druga taka stanie do końca czerwca na ul. Kolejowej, a ładowanie wolniejsze, mniejszą mocą zapewniać będzie 6 nowych ładowarek plug in, które pracować będą nocą. Niebawem więc baza ładowania MPK Świdnica liczyć będzie 8 ładowarek plug in, trzy ładowarki pantografowe i trzy tzw. ładowarki mobilne mniejszej mocy, które idealnie się nadają w pracach serwisowych przy elektrobusach – informuje Witold Tomkiewicz, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Świdnicy
Autobusy wraz z infrastrukturą ładowania zostały sfinansowane w ramach Zielonego Transportu Publicznego to koszt łączny 21 milionów złotych brutto z czego dotacja z NFOŚiGW wyniosła 11.827.500 zł, niskooprocentowana pożyczka 5.122.500 zł , pozostała kwota to środki własne.
– Przypominam, że dostawca został wyłoniony w rozstrzygniętym pod koniec lutego ubiegłego roku przetargu, do którego stanęło trzech gigantów: EvoBus produkująca pod marką Mercedes, hiszpański Solaris produkujący pod Poznaniem i szwedzkie Volvo mające fabrykę we Wrocławiu – dodaje Witold Tomkiewicz.




























