Wszystko wskazuje na to, że już w marcu tego roku uruchomiona zostanie linia kolejowa pomiędzy Wrocławiem a Świdnicą przez Sobótkę. To dobra informacja dla wszystkich mieszkańców naszego miasta i regionu.
– Na trasie Wrocław – Sobótka – Świdnica zakończono prace związane z łącznością bezprzewodową. Wykonawca kończy działania związane z zapewnieniem zasilania. Na peronach odbudowanych przystanków zamontowane zostały wygrodzenia. W kolejnych tygodniach – w ostatnim etapie prac – przewidziano montaż wiat oraz oznakowania. Planowane jest wznowienie ruchu towarowego przez Kobierzyce do Wrocławia. Takie rozwiązanie pozwoli utrzymać dojazd dla transportu kamienia z okolic Sobótki. Na odcinku Sobótka – Świdnica będzie wykonane wzmocnienie nasypu. Wykonawca obecnie deklaruje zakończenie prac w marcu – tłumaczy w rozmowie z naszą redakcją Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Nowe przystanki
Czas podróży Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica wyniesie około godziny w zależności od liczby zatrzymań. Na trasie między Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście.
Przystanki są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Podróżni mogą liczyć na jasne oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach będą wiaty i ławki. Przewidziano stojaki na rowery.
Zakres prac
Prace na trasie Wrocław – Świdnica obejmują tor i mosty – odnowiona została m.in. przeprawa nad rzeką Ślężą we Wrocławiu. Skrzyżowania toru i drogi zostały przebudowane. Na wielu ustawiono dodatkowe zabezpieczenia – sygnalizację świetlną oraz rogatki, włączony zostanie monitoring. Roboty z branży automatyki i energetyki zapewnią właściwą pracę systemu sterowania ruchem pociągów. Połączenie (linia nr 285) z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz.
Plany rozwoju kolei – budowy drugiego toru na odcinku Wrocław – Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) wymagały rozszerzenia zakresu prac. Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowywany. Dwukrawędziowy peron i nowa mijanka zapewnią możliwość obsługi większej liczby połączeń.
Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.