Connect with us

Wyszukaj na portalu

1°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Polecamy

Zabytkowa zapadnia i suwnia w Muzeum Kolejnictwa po remoncie

Prawie pół miliona złotych wyniósł remont zapadni podtorowej oraz suwni górnej w Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Środki na ten cel pozyskano z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. 

Dobiegł końca remont hali suwnicy górnej oraz zapadni podtorowej. Obiekty przywrócono do stanu umożliwiającego ich dalszą eksploatację. Urządzenia pochodzące z XX wieku znajdują się na terenie Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w budynku zapadni i w przeszłości były wykorzystywane do napraw parowych lokomotyw. Suwnicę wyprodukowano w nieistniejących już wrocławskich zakładach J. Schammel mieszczących się przy obecnej ulicy Generała Kazimierza Pułaskiego. Zapadnię podtorową natomiast wykonały zakłady specjalizujące się w produkcji urządzeń dźwigowych Henschel&Söhn. Zakłady zostały założone w Niemczech, w Kassel w 1810 r. i funkcjonują do dzisiaj. W XX wieku znane były z produkcji między innymi parowozów, jak również urządzeń transportowych. – Na zapadni podtorowej były między innymi naprawiane parowozy, tabor kolejowy oraz elektryczne pojazdy trakcyjne. To oznacza, iż linia kolejowa z Wrocławia przez Jaworzynę Śląską do Jeleniej Góry była przed wojną zelektryfikowana. Niestety, zawirowania II wojny światowej spowodowały, iż wycofujące się z terenów Dolnego Śląska wojska radzieckie zabrały ze sobą słupy sieci trakcyjnej wraz z towarzyszącymi urządzeniami. Ślady po tych działaniach widać do dziś wzdłuż ulicy Nasypowej we Wrocławiu. Z fundamentu z cegły wystają pozostałości po ucięciu słupów sieci trakcyjnej. Suwnica jak również zapadnia podtorowa są jednymi z ostatnich urządzeń dokumentujących prowadzoną w latach 1917 – 1945 elektryfikację parowozowni wachlarzowej w Jaworzynie Śląskiej. Kompleks powstał około 1914 roku z przeznaczeniem do obsługi lokomotyw elektrycznych kursujących na linii Wrocław – Jelenia Góra. W 1947 roku, kiedy demontowano elektryfikację linii, kompleks zapadni i suwnicy przeznaczono do obsługi lokomotyw parowych oraz innego taboru kolejowego – informują przedstawiciele Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej.

Zapadnia umożliwiała m.in. demontaż zestawów kołowych pojazdów szynowych, suwnia zaś – podnoszenie ciężkich elementów parowozu. Zarówno zapadnia, jak i suwnia są wpisane do rejestru zabytków i podlegają ochronie prawnej. Całkowity koszt realizacji zadania to 499 tysięcy złotych, z czego 489 tys. złotych stanowi dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. 

Advertisement. Scroll to continue reading.

Równolegle ramach dotacji unijnej z programu Interreg prowadzony był remont budynku, w którym znajdują się oba urządzenia. Inwestycja umożliwi naprawę taboru kolejowego na miejscu, a turystom prezentowanie działania tych urządzeń.

UM Jaworzyna Śl.

Zostaw komentarz

Leave a Reply

Advertisement

Facebook

Przeczytaj również

Polecamy

Po raz kolejny mieszkańcy Jaworzyny Śląskiej wspólnym biegiem uczczą obchody święta Niepodległości. Start zaplanowano o godz. 14.00 w poniedziałek, 11 listopada. Zapisy odbędą się...

Polecamy

Z koleją związany jest całe życie. Już jako dziecko przyglądał się pracy parowozów po to, by w dalszych latach związać z nimi swoje życie...

Polecamy

Ulica Powstańców w Jaworzynie Śląskiej przejdzie gruntowny remont. Prace rozpoczną się we wtorek, 24 września. W ramach realizacji zadania ulica Powstańców, na odcinku od...

Aktualności

Za nami kilkadziesiąt godzin intensywnych, nawalnych opadów deszczu. Najtrudniejsza sytuacja miała miejsce w Milikowicach i Bagieńcu, gdzie woda zalała kilka posesji. Poza tym jest...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2023

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close