Już w najbliższy piątek, 1 lipca o godz. 18:30 w Kościele Pokoju w Świdnicy odbędzie się inauguracja VII Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga! Wystąpią organista Paweł Głowiński (Toruń) i klarnecista Tomasz Klepczyński (Gdańsk). W programie m.in. Tabulatura Jana z Lublina, C. Franck oraz improwizacje. Wstęp na wydarzenie wolny.
Festiwal jest cyklem letnich koncertów organowych, prezentujących ponad 110-letnie organy Kościoła Pokoju w Świdnicy produkcji dawnej świdnickiej firmy Schlag & Söhne. Więcej informacji o idei Festiwalu i kolejnych koncertach znajduje się na stronie organizatora: https://fundacjadobrejmuzyki.pl/christian-schlag/
Paweł Głowiński – urodzony w 1988, toruński organizator życia muzycznego, organista, dyrygent, kompozytor, dyrektor i organizator festiwali muzycznych. Wykształcenie muzyczne zdobywał w toruńskiej szkole muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego, w klasie fortepianu, a następnie w klasie organów, którą to klasę ukończył z wyróżnieniem. W roku 2005 ukończył Studium Muzyki Kościelnej Diecezji Toruńskiej, uzyskując dyplom organisty. Swój warsztat gry na organach nieustannie doskonali pod okiem najlepszych pedagogów w kraju.
Od 2010 roku prowadzi Zespół Śpiewaków Schola Cantorum Thorunensis, promujący w szczególności dawną i współczesną muzykę sakralną. Zasłynął jako propagator chorału gregoriańskiego, prowadząc scholę gregoriańskie, a także biorąc udział jako dyrygent w dużych, międzynarodowych projektach muzycznych. W 2016 roku Paweł Głowiński współtworzył Festiwal MUSICA VERA i do dziś pełni w nim funkcję dyrektora. W 2018 roku przywrócił toruńskie Koncerty Wielkotygodniowe stworzone przez zasłużonego dla kultury krajowej i lokalnej śp. Marka Wakarecego, a w 2019 roku przekształcił ten cykl w Festiwal Wielkotygodniowy im. Marka Wakarecego.
Jako organista najchętniej wykonuje organową muzykę francuską XIX i XX wieku. Szczególne miejsce wśród Jego muzycznych zainteresowań zajmuje jednak improwizacja organowa. Współpracuje jako improwizator ze Scholą Sacerdotum – pierwszą i jedyną w Polsce scholą złożoną z diecezjalnych księży wykonującą profesjonalnie chorał gregoriański. Współpracuje także z wybitnymi improwizatorami i jazzmenami, tworząc niecodzienne projekty łączące brzmienie organów z elektroniką, skrzypcami elektrycznymi czy harmonijką ustną.
Jest dyrektorem artystycznym Mariackich Koncertów Organowych, prowadząc działalność na rzecz renowacji zabytkowych organów w Kościele Wniebowzięcia NMP w Toruniu, gdzie znajduje się najstarszy w Polsce prospekt organowy pochodzący z 1609 roku, a gdzie na co dzień pełni posadę pierwszego organisty. Od 2017 objął kierownictwo artystyczne nad jednym z najstarszych w Polsce festiwali muzyki organowej – Świętojańskiego Festiwalu Organowego w Toruniu.
Tomasz Klepczyński – klarnecista, saksofonista, aranżer i kompozytor pochodzący z Koszalina, na co dzień mieszkający w Gdańsku. W swoim dorobku posiada dwa dyplomy magisterskie, z zakresu muzyki poważnej (z wyróżnieniem) w klasie prof. Bogdana Ocieszaka oraz dr Andrzeja Wojciechowskiego i rozrywkowej (z wynikiem bardzo dobrym) w klasie dr Macieja Sikały, oba w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Ponadto w ramach programu ERASMUS pobierał naukę u prof. Antonio Saiote w Porto w Portugalii oraz brał udział w wielu warsztatach, prowadzonych przez wybitnych i znanych na całym świecie wirtuozów. Jako instrumentalista wyróżnia się wysokim kunsztem gry na instrumentach oraz elastycznością względem różnorodnych stylistyk muzycznych. W ostatnich latach brał udział w nagraniach wielu projektów orkiestrowych oraz rozrywkowych: „Maciej Sikała Septet: Live in Klub Żak”, „Kamiszczi”, „Symphonic Theater of Dreams”, „Explorations – Concerto for keyboard and orchestra”, „Vivaldi Metal Project”, „Polish Polka Orchestra”, Leszek Kułakowski “Love Songs” oraz EP „Common Tones”. Ponadto, jako wykonawca brał udział w kilku festiwalach jazzowych: Jazz Jantar, Jazz nad Odrą, Molo Sopot Jazz Festiwal, Złota Tarka w Iławie, Gdańskie Dni Klarnetu. Jako klarnecista klasyczny jest stale zapraszany do orkiestr na terenie Trójmiasta: Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Opera Bałtycka w Gdańsku, Polska Orkiestra Kameralna w Sopocie i inne.
Jako klarnecista jazzowy bierze udział w wielu projektach muzyki jazzowej i improwizowanej (Maciej Sikała Septet, Common Tones, Jan Jarecki Septet, Kamiszczi i inne).
Pomimo, że zdobył na studiach warsztat potrzebny do komponowania, dopiero niedawno intensywnie rozpoczął swoją drogę kompozytorską. Jest w trakcie przygotowywania materiału na kwintet jazzowy, na który dostał stypendium Miasta Gdańska i który ma zostać nagrany na pierwszym imiennym albumie artysty. Ponadto brał udział w tworzeniu materiału muzycznego, zarejestrowanego na EP „Common Tones” – duetu, który tworzy ze swoim przyjacielem Filipem Fiebigerem.
Jego wiedza oraz umiejętności zostały docenione na Międzynarodowym Festiwalu „Gdańskich Dni Klarnetu” w marcu 2020 roku, które odbyły się w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Oprócz zaprezentowania repertuaru Common Tones poprowadził także wykład pt. „Klarnet we współczesnej muzyce jazzowej”. Dzięki temu nawiązał współpracę z firmą Buffet Crampon, której przedstawiciel zobligował się do wsparcia nadchodzącego pierwszego albumu Common Tones.
Od kilku lat rozwija swoją działalność gospodarczą pod nazwą Pracownia Muzyczna Muzykon, w której organizuje dla dzieci i dorosłych zajęcia gry na instrumentach oraz śpiewu, nagrania muzyczne, warsztaty muzyczne, spotkania kulturalne. Jego misją jest stworzenie przestrzeni, w której spotykają się osoby amatorsko zajmujące się muzyką z profesjonalistami wspólnie dzieląc swoją pasję. Dzięki tym spotkaniom szerzona ma być kultura i sztuka.
Projekt „VII Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, oraz środków Gminy Miasta Świdnica i Starostwa Powiatowego w Świdnicy.
materiał organizatora