Connect with us

Wyszukaj na portalu

15°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Kultura

Wim Becu z Oltremontano zainaugurował Festiwal Bachowski (foto)

Jeden z najwybitniejszych zespołów muzyki renesansowej – Oltremontano zaprezentował się dzisiaj w Kościele Pokoju. Tym samym rozpoczęła się XX edycja Festiwalu Bachowskiego. Przed nami prawie dwa tygodnie spotkań z niezwykłą muzyką i wyjątkowymi twórcami.

Wim Becu jest założycielem i dyrektorem artystycznym zespołu muzyki dawnej Oltremontano, specjalizującym się w muzyce od XV do XVII wieku. Oltremontano zasłynął jako jeden z najwybitniejszych zespołów muzyki renesansowej. Ponadto wyrósł na platformę rozwoju historycznych puzonów i skomponowanego dla nich repertuaru.

Skład zespołu: Wim Becu – sackbut, Adrien Mabire – cornetto, Bart Rodyns – organy, Wim Maesseele – chitarone

Advertisement. Scroll to continue reading.

Wim Becu studiował w konserwatoriach królewskich w Antwerpii (K. Smits) i Hadze (Charles Toet). W 1980 roku rozpoczął długotrwałą współpracę z Huelgas Ensemble i Paul Van Nevel. Od 1985 roku Wim Becu jest stałym basistą, który gra w Concerto Palatino. Jego wielka pasja do muzyki i wciąż rosnący entuzjazm sprawiły, że stał się jednym z najwybitniejszych wykonawców w wielu międzynarodowych zespołach i orkiestrach. Występuje na prawie każdym historycznym puzonie, a jego repertuar rozciąga się od średniowiecza do epoki romantyzmu. Przez prawie ćwierć wieku Wim Becu pracował u boku takich wielkich nazwisk jak Philippe Herreweghe, Jos Van Immerseel, René Jacobs, Konrad Junghänel, Ton Koopman, Sigiswald Kuijken, Gustav Leonhardt, Andrew Parrott, Philippe Pierlot, Jordi Savall, Masaaki Suzuki i Bruce Dickey. W tym czasie nagrał ponad 170 płyt CD. Wraz z założeniem Oltremontano w 1993 roku Wim Becu stworzył własną platformę i studio dla historycznych instrumentów dętych blaszanych. W ostatnich latach nie tylko poświęcił się badaniom i eksploracji muzyki z XVI i XVII wieku, ale rozszerzył swoje zainteresowanie i działania na rozwój historycznych puzonów w repertuarze XIX wieku. Wim wykłada w różnych akademiach w Belgii i w Musikhochschule w Kolonii, a także prowadzi kursy mistrzowskie.

Zespół wystąpił dzisiaj w Kościele Pokoju, inaugurując XX edycję Festiwalu Bachowskiego.

***************************

„Festiwal Bachowski to opowieść o bezcennym krajobrazie kulturowym. Idee, które festiwal wciela w życie to działanie przeciwko ignorancji. Jest rzeczą fundamentalną, abyśmy zauważali zjawiska, które nas otaczają: sztukę jako źródło piękna, emocje jako formę komunikacji, inność jako inspirację i szansę. To ważne, by rozumieć świat i używać go w dążeniu do dobra i piękna. Kluczowa tutaj jest umiejętność dostrzegania i wykorzystywania potencjału krajobrazu kulturowego oraz zdolność reagowania na kreatywne idee.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Festiwal Bachowski to jeden z najsilniejszych instrumentów promocji Świdnicy w skali ponadregionalnej i międzynarodowej. To także budowanie prestiżu miejsca, co możliwe jest wyłącznie poprzez tworzenie autonomicznego życia kulturalnego. Wszędzie są wrażliwi ludzie, głodni sztuki. Mieszkają oni w Berlinie i Nowym Jorku, w Świdnicy i Broumovie, w Sokołowsku, Pożarzysku, Chełmsku Śląskim i Paczkowie.

Festiwal Bachowski, którego najważniejsze wydarzenia odbywają się w Kościele Pokoju, to także swego rodzaju hołd składany temu niezwykłemu obiektowi, rozumianemu jako symbol określonej idei: ludzkiej zdolności dążenia do zgody, porozumienia, kompromisu. Kościół ten został zbudowany dzięki umowie pomiędzy wygranymi i przegranymi, pomiędzy ludźmi różnych wyznań, ludźmi wycieńczonymi i wrogimi sobie po 30-letniej wojnie.

Festiwal Bachowski nie zajmuje się tandetnym, hałaśliwym efekciarstwem, ale ma ambicję w wielu wymiarach oddziaływać na społeczną i estetyczną rzeczywistość. W dzisiejszych czasach bardzo potrzebna jest świadoma i solidarna wierność ideom, które postulowali myśliciele Starożytności, Renesansu i Oświecenia. Wierność ideom dotyczącym nie tylko sztuki, ale człowieka w najszerszym możliwym ujęciu. Chodzi o to, by odrzucać owczy pęd i nie płynąć z prądem jak śmieci. Chciejmy samodzielnie budować wartościowe elementy własnej tożsamości, bazując na humanistycznych zdobyczach ludzkości”  – czytamy na stronie festiwalu.

PROGRAM FESTIWALU NA NAJBLIŻSZE DNI:

pt 02.08 Świdnica 19:00 kościół zielonoświątkowy • LA FOLIA Barockorchester • Marini Vivaldi Corelli • dostępna bezpłatna opieka na dziećmi*  • bilety: 40 / 30 / 1 zł
pt 02.08 Świdnica 21:30 dawny kościół św. Barbary – restauracja Miodowe Pola • LAGRIME MIE Emanuela Galli Agnieszka Oszańca Fabio Bonizzoni • bilety: 30 / 20 / 1 zł
so 03.08 Pożarzysko 11:00 kościół • ŚNIADANIE NA TRAWIE sonaty wiolonczelowe • Oszańca Misiarz Palomba Bonizzoni • wstęp wolny • kosze piknikowe mile widziane
so 03.08 Świdnica 17:00 Kościół Pokoju • SCHUBERTIADA Oscar Arguelles Robert Bachara et consortes • Schubert Oktet F-dur • dostępna bezpłatna opieka na dziećmi* • obowiązują bezpłatne wejściówki
so 03.08 Świdnica 21:00 kościół św. Józefa • CAPRICCIO STRAVAGANTE Skip Sempé • bilety: 40 / 30 / 1 zł
nd 04.08 Świdnica 10:00 Kościół Pokoju • MUZYKA W LITURGII
nd 04.08 Świdnica 18:00 dawny kościół św. Barbary – restauracja Miodowe Pola • Akademia Bachowska MARCIN ŚWIĄTKIEWICZ • kantaty przedbachowskie • bilety: 30 / 20 / 1 zł
nd 04.08 Strzegom 21:30 bazylika • BOCCHERINI: STABAT MATER Bienkiewicz Kim Góra Dumanowska Misiarz Rybak-Żymła • wstęp wolny
pn 05.08 Świdnica 11:00 kościół św. Krzyża • BACH DLA DZIECI wstęp wolny
pn 05.08 Świdnica 19:00 kościół św. Krzyża • BACH EN TRIO Izabela Kozak skrzypce Marta Gawlas flet Marek Pilch klawesyn • bilety: 20 / 10 / 1 zł
wt 06.08 Świdnica 11:00 kościół św. Krzyża • BACH DLA DZIECI wstęp wolny
wt 06.08 Świdnica 19:00 kościół św. Krzyża • PRIVATISSIMUM Justyna Młynarczyk Piotr Młynarczyk viole da gamba Nils Pfeffer teorba • bilety: 20 / 10 / 1 zł
śr 07.08 Świdnica 11:00 kościół św. Krzyża • BACH DLA DZIECI wstęp wolny
śr 07.08 Świdnica 19:00 kościół św. Krzyża • ZEFIRA VALOVA & AAPO HÄKKINEN barokowe sonaty na skrzypce i klawesyn • bilety: 20 / 10 / 1 zł
cz 08.08 Żarów 21:00 Scena Dworzec • RECITAL James Geer tenor Wioletta Fluda fortepian • wstęp wolny
alter ego • pt 09.08 Świdnica 18:30 wieża ratuszowa • POKÓJ MARZENY spektakl dla jednego widza • Marzena Lubaszka solo Tomasz Cyz reżyseria • jeden widz co 15 minut • bilety 100 zł (z powodu ograniczonej liczby miejsc karnet nie upoważnia do wstępu na ten koncert)
alter ego • pt 09.08 Świdnica 22:00 piwnica średniowieczna — Długa 33 • SANATORIUM DŹWIĘKU Electroacoustic Art of Noise – Jérôme Noetinger Mario de Vega Gerard Lebik • bilety: 20 zł (z powodu ograniczonej liczby miejsc karnet nie upoważnia do wstępu na ten koncert)
so 10.08 Zastruże 11:00 kościół • ŚNIADANIE NA TRAWIE kwintety na instrumenty dęte • Harmoniemusik Tomasz Dobrzański • wstęp wolny • kosze piknikowe mile widziane
so 10.08 Świdnica 17:00 Kościół Pokoju • MIŁOŚĆ LUDZKA MIŁOŚĆ BOSKA Núria Rial Juan Sancho Capella Cracoviensis • dostępna bezpłatna opieka na dziećmi* • obowiązują bezpłatne wejściówki
so 10.08 Świdnica 21:00 kościół zielonoświątkowy • MAHAN ESFAHANI & AAPO HÄKKINEN Akademia Bachowska • Bach koncerty na 2 klawesyny • bilety: 40 / 30 / 1 zł
nd 11.08 Świdnica 10:00 Kościół Pokoju • MUZYKA W LITURGII
nd 11.08 Świdnica 16:00 Katedra • AKADEMIA BACHOWSKA JUNIOR & CHÓR SPOŁECZNY wstęp wolny
nd 11.08 Świdnica 19:00 Kościół Pokoju • L’ARPEGGIATA Christina Pluhar • Mediterraneo • dostępna bezpłatna opieka na dziećmi*  • obowiązują bezpłatne wejściówki

post scriptum
cz 15.08 Żarów 21:00 Scena Dworzec • RECITAL Natalia Kawałek sopran Lech Napierała fortepian • wstęp wolny
so 17.08 Bielawa 11:00 Pałac Dębowy • ŚNIADANIE NA TRAWIE Ensemble Fiorini • Handel – duety włoskie • wstęp wolny • kosze piknikowe mile widziane

• na koncerty w Kościele Pokoju obowiązują bezpłatne wejściówki, dystrybucja od 4 czerwca
• karnety w cenie 170 zł obejmują wstęp na wszystkie koncerty, oprócz Pokoju Marzeny i Sanatorium Dźwięku 09.08.19

* Przedszkole Abracadabra (ul. Podchorążych 4) zapewnia bezpłatną opiekę nad dziećmi podczas wybranych koncertów – www.bach.pl/abracadabra

Advertisement

Facebook

Przeczytaj również

Kultura

Niekończące się brawa przeplatane owacjami na stojąco. Tak można podsumować koncert wybitnego pianisty i kompozytora Marcina Maseckiego. Muzyczna uczta dla uszu odbyła się w...

Aktualności

Dr Andrea Blumtritt była jednym z gości Festiwalu Bachowskiego. W sobotę, 29 lipca na jej ręce, biskup Waldemar Pytel wraz z prezydent Świdnicy Beatą...

Kultura

W piątek, 28 lipca Kościół Pokoju zgromadził najliczniejszą spośród wszystkich edycji publiczność. A to wszystko za sprawą koncertu Jakuba Orlińskiego i Michała Bieli, którzy...

Polecamy

Wczorajszy wieczór Festiwalu Bachowskiego należał do gminy Świdnica. Wszystko za sprawą dwóch koncertów: w Grodziszczu i w Krzyżowej, które odbyły się pod honorowym patronatem...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2023

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close