Za nieco ponad 14 miesięcy 1/3 autobusów miejskich będzie już elektryczna. W czwartek w obecności władz miasta oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego podpisano umowę z przedstawicielem firmy Volvo, która dostarczy do Świdnicy, kolejnych sześć autobusów elektrycznych.
We wczorajszym podpisaniu umowy udział wzięli: Maciej Sylwanowicz dyrektor ds elektromobilności Volvo Buses Polska, prezydent Świdnicy Beata Moskal–Słaniewska, Tomasz Kurzawa prezes Zarządu oraz Jarosław Kozłowski członek Zarządu MPK Świdnica sp. z o.o.
Jakie będą nowe elektryki Volvo dla Świdnicy? W podstawach nie będą się różnić od pierwszych dwóch: będą miały 12 metrów i wyposażone będą w trzy pary drzwi. Będą lepsze w dwóch istotnych parametrach: pojemność baterii jest zdecydowanie większa od obecnie użytkowanych podobnie jak gwarancja na całość pojazdu i baterie.
Autobusy Volvo na całej długości będą niskopodłogowe, a wsiadanie ułatwiać będzie funkcja przyklęku podczas zatrzymania się na przystanku. Wsiadanie osobom na wózkach ułatwi wysuwany pomost z blokadą zamknięcia drzwi w pozycji wysuniętej a osoby z innymi niepełnosprawnościami mogą liczyć na opisy przycisków w języku Braille’a, wydzielone i oznakowane miejsca siedzące czy czytelne, o podwyższonej rozdzielczości tablice kierunkowe boczne, głosowy system zapowiedzi przystanków. Do autobusu zmieści się 75 osób z czego 31 na miejscach siedzących (razem z kierowcą). Autobusy będą latem schładzane pompą ciepła umieszczoną na dachu, a ogrzewane grzejnikami elektrycznymi wewnątrz – nie będą więc emitować spalin jak w przypadku zastosowania tradycyjnych rozwiązań opartych o spalanie oleju opałowego.
Nowością dla kierowców będzie brak luster wstecznych i wewnętrznych: zastąpi je system w typie MirrorEye składający się z dwóch kamer wstecznych i dodatkowej kamery ułatwiającej dojazd do krawężnika, kamery/lustra zapewniającego wgląd na przestrzeń pasażerską wraz z wyświetlaczami. Dodatkowo kamery będą zapewniały eliminację kąta martwego. Autobusy będą wyposażone w wewnętrzne i zewnętrzne systemy informacji kompatybilne z tymi używanymi do tej pory przez MPK oraz z miejskim systemem dynamicznej informacji pasażerskiej.
W każdym znajdą się trzy kasowniki biletów z funkcją zakupu biletu za pomocą karty płatniczej. Nowością jest wyposażenie autobusów w system automatycznego zliczania pasażerów wsiadających i wysiadających na każdym z przystanków na linii składający się z czujników instalowanych w drzwiach autobusu oraz serwera z oprogramowaniem do pobierania i analizy danych zainstalowanego w zajezdni przy ul. Inżynierskiej. Pozwoli to w sposób szybki i nowoczesny projektować rozkłady jazdy nowe linie czy przystanki.
Autobusy będą dostarczone do końca maja 2023 a ich wartość netto to 16.5 mln złotych. Dla przypomnienia: inwestycja wspierana jest środkami państwowymi w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. MPK w ramach swojego projektu oprócz zakupu autobusów zakupi i zainstaluje 2 dodatkowe pantografy wraz z trafostacjami zlokalizowanymi przy bardzo ważnych węzłach komunikacyjnych miasta – ul. E. Plater i planowanym przy ul. Kolejowej za Centrum Przesiadkowym. Zajezdnia przy ul. Inżynierskiej wzbogaci się o dodatkowe 6 stanowisk plug in do ładowania nocnego i dwie ładowarki mobilne. Całość projektu opiewa na 20,7 mln złotych netto z czego dotacja z NFOŚiGW wyniesie 11.827.500 zł, niskooprocentowana pożyczka w wysokości 5.122.500 zł, pozostała kwota to środki własne. Zakończenie realizacji przypadnie na maj 2023.
źródło: MPK Świdnica
