Ten weekend (26-27 kwietnia) będzie należał do kierowców i kibiców rajdowych, a Świdnica znów stanie się samochodową stolicą Polski. Przed nami 53. Rajd Świdnicki – pierwsza eliminacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i i Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Tego wydarzenia nie trzeba bliżej przedstawiać – to marka sama w sobie. Świdnicki rajd jest kochany zarówno przez kibiców, jak i zawodników. Nawet trudne czasy dla sportu samochodowego i wysokie koszty organizacji rajdu nie mogły pokrzyżować planów organizatorów – Automobilklubu Sudeckiego. – Jakby nie było tu takiej atmosfery, chyba nie udałoby się nam zawalczyć o to by tradycja miała swój dalszy ciąg, za co z całego serca dziękuję wszystkim osobom, które wspierają organizację tego przedsięwzięcia – podkreślał 16 kwietnia podczas konferencji przed rajdem Roman Grygianiec, prezes AS. – To, że możemy przygotowywać się do kolejnych wspaniałych emocji, adrenaliny i wrażeń to efekt nie miesiąca, nie dwóch, a właściwie roku pracy, nad tym żeby Rajd Świdnicki cały czas funkcjonował, żeby te ponad półwiekowe tradycje zostały podtrzymane – zaznaczyła prezydent miasta Beata Moskal-Słaniewska. – Szczególnie chcę podziękować Romanowi Grygiańcowi, wszystkim organizatorom, za tę determinację, za to że nie składają broni, że żyją tym wydarzeniem i dbają o bezpieczeństwo, o sponsorów, o to żeby wszyscy i kierowcy i organizatorzy i publiczność na tej trasie czuli się dobrze i bezpiecznie. Mam nadzieję, że w przyszłości, Ci którzy deklarowali wsparcie, będą to czynić nadal, bo my sobie nie wyobrażamy żeby Rajdu Świdnickiego nie było – dodała. – Kiedy wycofał się sponsor tytularny rajdu przede wszystkim samorządy musiały zadecydować, czy kontynuować tę edycję, czy wystartować, czy może zrezygnować z tegorocznego rajdu i próbować to naprawić w kolejnych latach, ale znaleźliśmy niezbędne środki, żeby mogła się ona odbyć. Jest to jedyna tak wielka impreza, z długoletnią tradycją, że nie mogliśmy postąpić inaczej. Ta impreza w kalendarzu miejskim zostać musi – powiedział Piotr Federowicz, starosta świdnicki. – Tegoroczna edycja będzie piekielnie szybka – zapowiedział Grzegorz Grzyb.
Kto i gdzie pojedzie?
Na liście startowej jest ponad 80 załóg, w tym 54 w rywalizacji RSMP. Listę otwiera Jarosław Szeja i Marcin Szeja w Skodzie Fabii RS Rally2. Z numerem 2 pojadą Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2), a z numerem 3 Zbigniew Gabryś i Daniel Dymurski (Skoda Fabia RS Rally2). Niespodzianki nie są wykluczone, ale wydaje się, że to wśród trzech załóg oraz także jadącymi Skodami: Jakubem Matulką, Łukaszem Byśkiniewiczem oraz Jarosławem Kołtunem rozegra się walka o zwycięstwo. Na liście startowej nie ma zwycięzcy rajdu sprzed roku – Mikołaja Marczyka i Szymona Godpodarczyka, którzy swój sezon otworzyli na początku kwietnia w 42. Rajdzie Sierra Morena, pierwszej rundzie tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Europy. W Hiszpanii finiszowali na bardzo dobrym piątym miejscu.
Rajdowa sobota
Pierwszą okazją do zobaczenia rajdowych załóg w akcji będzie odcinek testowy. Przedrajdową rozgrzewkę zaplanowano na sobotę rano. Zawodnicy przejadą odcinek z Bystrzycy do Julianowa liczącym 6,55 km długości. W tym dniu zawodnicy zmierzą się na czterech próbach. Pierwszą, już tradycyjnie, będzie widowiskowy oes w Świdnicy (Świdnica 1 – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego – 3,1 km, od 15:30). Kolejnymi punktami programu są próby Srebrna Góra – Jodłownik (14,8 km, od 16:37) oraz Kamionki – Sierpnica (16,3 km, od 17:23). Pierwszy etap rajdu zakończy drugie starcie na ulicach Świdnicy (3,1 km, od 19:20).
Rajdowa niedziela z kultowym oesem
Harmonogram niedzielnego etapu składa się z trzech oesów. Dwa będą przejeżdżane dwukrotnie, a na jednym zawodnicy pojawią się trzy razy. Kierowców i pilotów czeka wczesna pobudka, bo już o 7:28 pierwsza z załóg stawi się na starcie oesu Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km). Następnie zmagania rozegrają się na trasie z Miłkowa do Kamionek (12,9 km, od 8:35) i odcinku Jodłownik – Srebrna Góra (15 km, od 9:18), który po przerwie wraca do harmonogramu Rajdu Świdnickiego. Druga pętla to powtórka pierwszej ze startem prób zaplanowanym kolejno na 11:34, 12:41 i 13:24. Zmagania zakończy trzeci przejazd odcinka Bystrzyca – Zagórze Śląskie (od 15:40), który będzie rozegrany jako Power Stage, a więc próba, na której pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Ceremonia kwiatowa odbędzie się ok. 16:25 na obiektach ŚOSiR, a ceremonia rozdania nagród o godzinie 18:30 w hali lodowiska.
Uwaga, utrudnienia!
Drogi na których odbywać się będą odcinki specjalne, zostaną zamknięte dla ruchu kołowego na półtorej godziny przed planowanym startem pierwszej załogi. Wyjątek stanowi odcinek specjalny rozgrywany na terenie Świdnicy, który zamknięty będzie w godzinach 13.30-21.30. Uwaga! Organizator zastrzega, że zakładane godziny otwarcia dróg mogą ulec zmianie z przyczyn związanych z bezpieczeństwem startujących w rajdzie załóg.
Harmonogram rajdu
SOBOTA, 26 KWIETNIA 2025
- Odcinek testowy Bystrzyca – Julianów (6,65 km) – 9:00-12:00
- Uroczyste Otwarcie Rajdu – Konferencja Przedrajdowa (Świdnica, Hala Sztucznego Lodowiska, ul. Śląska 35) – 14:00 – ODWOŁANA Z POWODU ŻAŁOBY NARODOWEJ
- OS 1 Świdnica Fundusz Regionu Wałbrzyskiego 1 (3,10 km) – 15:30
- OS 2 Srebrna Góra – Jodłownik (14,80 km) – 16:37
- OS 3 Kamionki – Sierpnica (16,30 km) – 17:23
- OS 4 Świdnica Fundusz Regionu Wałbrzyskiego 2 (3,10 km) – 19:20
NIEDZIELA, 27 KWIETNIA 2025
Ceremonia rozdania pucharów i nagród (Świdnica, Hala Sztucznego Lodowiska, ul. Śląska 35) – 18:30
OS 5 Bystrzyca – Zagórze Śląskie 1 (18 km) – 07:28
OS 6 Miłków – Kamionki 1 (12,90 km) – 08:35
OS 7 Jodłownik – Srebrna Góra 1 (15,00 km) – 09:18
Przegrupowanie, Świdnica ul. Zielona – 10:36
OS 8 Bystrzyca – Zagórze Śląskie 2 (18 km) – 11:34
OS 9 Miłków – Kamionki 2 (12,90 km) – 12:41
OS 10 Jodłownik – Srebrna Góra 2 (15,00 km) – 13:24
Przegrupowanie, Świdnica ul. Zielona – 14:42
OS 11 Bystrzyca – Zagórze Śląskie 3 /PS/ (18 km) – 15:40
Ceremonia kwiatowa (Świdnica, OSiR, ul. Śląska 35) – 16:25



