Po raz piętnasty w Świdnicy odbywa się Forum Teatrów Niezależnych.
Forum wystartowało wczoraj. O godz.18.00 odbyło się performance „Przestrzeń głosu” w wykonaniu Alchemii teatralnej. Pokaz ten powstał w oparciu o warsztaty prowadzone przez Dominika Strycharskiego – wybitnego muzyka, kompozytora, flecistę, śpiewaka, improwizatora, i performera – który prowadził grupę uczestników Alchemii teatralnej. Praca z głosem, to praca z instrumentem, który ma każdy z nas od urodzenia – możliwości są nieograniczone, granice wyznacza tylko wyobraźnia. Warsztatowicze rozwijali możliwości wokalne, kreatywność i swobodę w improwizacji. W „Przestrzeni głosu” czysto wokalna ekspresja łączy się z tym, co teatralne. Głos może nas dotykać, uwodzić, drażnić – jest mową, szeptem, śpiewem, krzykiem. Wyrażamy się w nim i wyraża on nas. Odbijają się w nim nasze emocje, humory, nasza osobowość. Potrafi budować całe światy – a czego więcej potrzeba, by stworzyć udany spektakl?
Forum Teatrów Niezależnych „Transformacje” jest festiwalem odbywającym się w Świdnickim Ośrodku Kultury od 2002 roku z inicjatywy Adama Reczucha. Prezentowane są na nim przede wszystkim spektakle, które zostały zrealizowane przez teatry należące do tzw. nurtu alternatywnego i działające z reguły w mniejszych, prowincjonalnych miejscowościach. Festiwal jest adresowany do różnego rodzaju teatrów awangardowych, odważnie interpretujących otaczającą rzeczywistość i poszukujących w swoich widowiskach nowych form wyrazu.
Przegląd ma charakter niekonkursowy – stanowi przede wszystkim miejsce swobodnej dyskusji na temat sztuki i poruszanych przez nią problemów oraz twórczej wymiany rozmaitych poglądów. Dlatego też w tej edycji pojawi się formuła spotkania z aktorami, która była wykorzystywana u zarania festiwalu, a do której warto teraz powrócić. Jak zwykle pojawi się też specjalna gazetka, w postaci spisywanych na gorąco przez widzów impresji po spektaklach na dużych kartach papieru.
PROGRAM
23 lutego – piątek
godz.16.30 „Opłata za powietrze” – słuchowisko (dźwięk z balkonu ŚOK)
„Opłata za powietrze” to słuchowisko zrealizowane na podstawie nagrodzonego w konkursie świdnickiej Alchemii teatralnej dramatu Amelii Pudzianowskiej. To dialog dwóch starszych kobiet, w którym pod absurdalną formą kryją się celne diagnozy dotyczące naszych lęków, nieudolności w radzeniu sobie z rzeczywistością i nieporozumień jakie z tego wynikają, zamknięcia w wąskim świecie, którego każda próba naprawy musi skończyć się niepowodzeniem.
godz.17.00 „Wspomnienia z kufra wyciągane…” – Teatr „Zielona Gęś” z Dziennego Domu „Senior-WIGOR” w Świdnicy (sala teatralna ŚOK)
Kolejnym spektaklem Teatru „Zielona Gęś” są „Wspomnienia z kufra wyciągane…”. To zbiór opowieści z życia babci Doroty, które z dziecięcą ciekawością i lekkością wyciąga od niej jej słodka wnuczka Zuzia. Zabiera widzów w podróż do świata, który już odchodzi w zapomnienie, ale problemy i radości zostają re same. Choć na zewnątrz wszystko jest inne, w środku człowiek nadal jest taki sam – tak samo bezbronny wobec śmierci i miłości, tak samo poszukujący radości i swojego miejsca w życiu. W tym niezwykłym kufrze kryją się historie, moje i twoje. Już czas. Pora je odkurzyć.
Spektakl z elementami dramy, tańca i pantomimy. Scenariusz i reżysera – Monika Masłowska, Elżbieta Dudziak – ruch sceniczny i gra aktorska, Jolanta Rosińska –kostiumy.
godz.18.00 Wernisaż wystawy Jacka Sikory „ISO zero”(Galeria Fotografii, Rynek 43)
Jacek Sikora swoją przygodę ze sztuką rozpoczynał pracy na scenie, potem była paryska szkoła artystyczna Étienne Decroux. Już w jego najwcześniejszych pracach odnajdziemy charakterystyczne cechy jego twórczości – minimalizm kolorystyczny i dążenie do redukowania szczegółu, co zaowocowało później tak charakterystycznym minimalizmem formy. Jego twórczość sytuuje się na pograniczu figuratywności i abstrakcji, statyczności i dynamiki, subtelności i ekspresji. Najważniejsza w jego pracach jest rozedrgana materia oraz gra świetlnych refleksów. Dziś obrazy Sikory znaleźć można w kolekcjach w Wielkiej Brytanii, USA, Rosji, Australii, Francji, na Cyprze, w Emiratach Arabskich i Japonii.
godz. 19.00 „Prosto w Twarz” – Terminus A Quo (sala teatralna ŚOK)
„Prosto w twarz” to spektakl wyjątkowy w dorobku Teatru TAQ. Powstał w czasie stanu wojennego w Polsce, ale wprost do tych realiów się nie odnosi – powstał w oparciu o prozę wenezuelskiego pisarza Luisa Britto Garcii i opowiada o problemach Ameryki Łacińskiej. Niemniej pewne sugestywne paralele i aluzje są w nim zawarte. To opowieść o chuliganerii, bezwzględności organów prewencji, szalonych pomysłach szalonych naukowców, braku tolerancji. Wrażenie wszechogarniającego scenicznego chaosu sprawiło, że krytycy ochrzcili przedstawienie mianem „punk theater”.
godz. 20.00 Rozmowa „Aktor performatywny” z artystami Teatru Terminus A Quo – prowadzenie Adam Reczuch (hol ŚOK)
Terminus A Quo to teatr alternatywny działający od roku 1976 w Nowej Soli. Teatr wykorzystuje eksperymentalne formy pracy scenicznej oparte na doświadczeniach Jerzego Grotowskiego. Na przestrzeni 40 lat swojej działalności grupa ma za sobą ponad 200 premier. Założycielem teatru, reżyserem wszystkich przedstawień i autorem większości z nich jest Edward Gramont.
Adam Reczuch z wykształcenia jest prawnikiem, jest inicjatorem powstania Forum Teatrów Niezależnych „Transformacje”.