To innowacyjne rozwiązanie, które ma przyczynić się do wzmocnienia aktywności społecznej osób starszych, utrzymywania ich w dobrej kondycji psychicznej oraz włączanie do życia społecznego. To także odpowiedź na potrzeby mniej aktywnych seniorów, którym szczególnie doskwiera samotność.
Telefon zaufania stworzyli seniorzy dla seniorów i ma on spełniać bardzo ważne funkcje – przeciwdziałać samotności starszych osób oraz ułatwiać życie społeczne. Na telefony czekają wolontariusze – seniorzy, mieszkańcy Świdnicy oraz podopieczni Dziennego Domu „Senior-WIGOR”. Wolontariusze zostali przeszkoleni przez psychologa z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Świdnicy.
Ochotnicy odbierający telefony chętnie wysłuchają każdego, kto potrzebuje rozmowy. Osoby decydujące się skorzystać ze świdnickiego telefonu zaufania, mogą być pewne, że zostaną wysłuchane, zrozumiane, a co ważne, konwersacja przez telefon będzie dla nich bezpieczna. – Chciałabym, aby telefon zaufania działał na zasadzie „podaj dalej”. Chcemy jednocześnie przekazać starszym osobom ważny komunikat – drodzy, pamiętamy o was i jesteście dla nas bardzo ważni. W miarę możliwości te telefony wsparcia będą działać dla was. Jesteście potrzebni, a słowo ma ogromną moc sprawczą, szczególnie w sytuacji, w jakiej obecnie się znajdujemy. Fajnie jest się spotkać na kawie czy przy ognisku, a ta nowa sytuacja pandemiczna też nas integruje. Hasło Świdnica przyjazna seniorom ma praktyczny wymiar – mówi Krystyna Lasek, wiceprezes Świdnickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
Pandemia to bardzo trudny czas dla nas wszystkich, a szczególnie dla seniorów, którzy są najbardziej narażeni na zakażenie koronawirusem. Świdniccy wolontariusze chcą, aby starsze osoby czynnie uczestniczyły w życiu społecznym, pomimo trudności i wyzwań, które stwarza reżim sanitarny.