Od momentu ogłoszenia zagrożenia epidemicznego powołałam sztab kryzysowy, który pracuje nad różnymi rozwiązaniami, m.in. profilaktycznymi, jak też tymi, które mogą pomóc świdnickim przedsiębiorcom. W szczególności tym, którzy znaleźli się w najtrudniejszej sytuacji – musieli zawiesić, bądź też ograniczyć swoją działalność. Śledzimy propozycje rządowe, a także zgłaszamy swoje postulaty, m.in. za pośrednictwem Związku Miast Polskich.
Większość samorządów w Polsce stoi na stanowisku, że pakiet pomocowy dla przedsiębiorców niezależnie od wielkości prowadzonego przedsiębiorstwa jest bezwzględnie konieczny. Musi nastąpić wspólne działanie strony samorządowej ze stroną rządową, stąd też ta właśnie sprawa była jedną z podstawowych, o których rozmawiano na ostatnim posiedzeniu Związku Miast Polskich. Odbyło się ono we wtorek, 17 marca. Zebrane postulaty i uwagi miast w formie stanowiska zostały przesłane stronie rządowej. Liczymy na to, że zawarte w tym stanowisku postulaty zostaną spełnione w jak najszybszym terminie.
Należy z rozwagą jednak podchodzić do wszelkich zwolnień i ulg, miasto bowiem to organizm, który musi funkcjonować w sposób trwały, zabezpieczając wszystkie potrzeby mieszkańców, poczynając od dostarczenia podstawowych mediów, zabezpieczenia edukacji, działalności przedszkoli, żłobków, pomocy społecznej i innych sfer życia, dla których realizacji potrzebne są środki finansowe. To trudny czas, czas krytyczny, który pokazuje, jak niewiele trzeba, by naruszyć istniejącą do tej pory równowagę. Jednak będziemy w sposób bardzo rozważny podchodzić do wszelkich wniosków, jakie spływać będą do nas w zakresie udzielenia pomocy przez samorząd. Musimy pamiętać zarówno o przedsiębiorcach, jak i na przykład o całej rzeszy pracowników zatrudnianych na umowach tymczasowych, którzy w tej chwili pozbawieni są pracy, a zarazem dochodu w ogóle i być może po zakończeniu kryzysowej sytuacji znajdą się pod stałą opieką albo Powiatowego Urzędu Pracy, albo Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Czekając na przepisy dotyczące krajowego „pakietu antykryzysowego”, przedstawiam już dziś możliwości skorzystania z pomocy miasta:
- Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych tj. w podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, podatku rolnym, podatku leśnym, w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla osób fizycznych.
Rodzaje ulg o jakie można się ubiegać:
- odroczenie terminu płatności lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami,
- umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę, opłaty prolongacyjnej.
Wymagane dokumenty:
Wniosek o udzielenie ulgi może zostać złożony przez wnioskodawcę w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Wniosek powinien zawierać szczegółowe uzasadnienie, wskazanie osoby, od której pochodzi, adres, PESEL, numer telefonu kontaktowego, a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych.
Szczegóły na stronie internetowej: http://bip.swidnica.nv.pl/swidnica,m,11948,ulgi-rozlozenie-na-raty-odroczenie-terminu-platnosci-umorzenie.html
- Ulgi w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny (tj. m.in.: czynsze, opłaty dzierżawne, opłaty za użytkowanie wieczyste i inne) przypadających Gminie Miastu Świdnicy lub jej jednostkom organizacyjnym.
Rodzaje ulg o jakie można się ubiegać:
- odroczenie terminu płatności lub rozłożenie zapłaty należności na raty,
- umorzenie w całości lub w części należności i zaległości wraz z odsetkami
Wymagane dokumenty:
Wniosek o udzielenie ulgi powinien zawierać informacje dotyczące wystąpienia okoliczności, o których mowa w § 5 ust. 1 uchwały, opis aktualnej sytuacji finansowej oraz wszelkie inne okoliczności uzasadniające składany wniosek, a jeżeli wniosek składa osoba fizyczna – oświadczenie o stanie majątkowym. Do wniosku powinny zostać dołączone dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione.
Wnioski wraz z wymaganymi załącznikami przedsiębiorca może złożyć:
- w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą EPUAP (podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym),
- drogą mailową: um@umswidnica.pl,
- w formie pisemnej za pośrednictwem operatora pocztowego na adres: Urząd Miejski w Świdnicy, ul. Armii Krajowej 49, 58-100 Świdnica (telefon do kontaktu: tel. 74/856-28-05),
- do skrzynki na korespondencję, umieszczonej przy wejściu do Urzędu Miejskiego (w godzinach pracy UM, czyli od godz. 7.30 do 15.30).
Beata Moskal-Słaniewska
Prezydent Miast Świdnicy
——————————————————————————————————————–
Stanowisko Zarządu Związku Miast Polskich
w sprawie stanu epidemii CoViD 19
Nadzwyczajne posiedzenie Zarządu Związku w sprawie stanu zagrożenia epidemicznego odbyło się 17 marca 2020 r. w trybie telekonferencji, z udziałem 29 członków i 12 innych osób.
Zarząd Związku rozpatrzył problemy zgłoszone przez poszczególne miasta i na tej podstawie przedkłada Rządowi pakiet działań antykryzysowych, których przeprowadzenie usprawni pracę urzędów i miejskich jednostek organizacyjnych oraz funkcjonowanie społeczności lokalnych.
Pragniemy podkreślić, że samorządy gminne w Polsce realizują ponad połowę zadań i obowiązków publicznych, w tym bezpośrednie świadczenia na rzecz obywateli, które muszą być wykonywane w sposób ciągły, gdyż zaspokajają ich egzystencjalne potrzeby.
Do niniejszego stanowiska załączamy otrzymane z miast szczegółowe opinie i uwagi, na podstawie których sformułowaliśmy poniższe postulaty i propozycje.
1. Zadaniem samorządów gminnych, które ma charakter państwowy, jest zapewnienie organizacji wyborów i referendów. W obecnych warunkach, które kształtują zarówno regulacje ustawy z dnia 2 marca 2020 r. i rozporządzeń wykonawczych, jak również zachowania i postawy poszczególnych osób, które – odpowiadając na apele m.in. rządu – unikają ryzyka zarażenia koronowirusem, przygotowanie i przeprowadzenie jakichkolwiek głosowań powszechnych w trybie określonym przez Kodeks wyborczy albo przepisy o referendach jest niemożliwe. Zwracamy uwagę na obowiązki, które wynikają z przepisów prawa i muszą być realizowane zgodnie z ustalonym kalendarzem, to znaczy na wiele tygodni przed wyznaczoną datą wyborów lub referendum.
2.Niektóre przepisy zawarte w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. (Dz.U. 2020 r., poz. 374), wymagają zmian i uzupełnień, związanych z koniecznością pilnej realizacji zadań wynikających ze stanu zagrożenia epidemicznego. Wnosimy o dokonanie następujących zmian w ustawie:
a) uzupełnienie ustawy o finansach publicznych o przepis przejściowy, umożliwiający organowi wykonawczemu JST dokonywanie niezbędnych zmian w budżecie JST, w brzmieniu: „W przypadku stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, zarząd jednostki samorządu terytorialnego może dokonywać zmian w uchwale budżetowej, zastrzeżonych do kompetencji organu stanowiącego jednostki, uwzględniając wysokość oraz rodzaj koniecznego wsparcia dla zadań wynikających ze stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii i bieżącego wykonania dochodów i wydatków budżetu tej jednostki.”;
b) uzupełnienie ustawy o finansach publicznych o przepis przejściowy, umożliwiający szybkie korzystanie z rezerwy celowej, w brzmieniu: „W przypadku stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, w celu realizacji zadań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CoViD-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, przepisu art. 259 ust. 2 i 3 nie stosuje się.”
3. Zgodnie z zapowiedziami, a także licznymi postulatami, ustawa z dnia 2 marca 2020 r. wymaga uzupełnień, które umożliwią usankcjonowanie działań proponowanych w celu ułatwienia obywatelom przetrwania okresu zagrożenia epidemicznego. Najważniejsze z nich dotyczą:
a) terminów załatwiania setek tysięcy spraw urzędowych, wynikających z kodeksu postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej;
b) innych terminów wynikających z obowiązującego prawa w tym zwłaszcza obligujących samorządy do sporządzania sprawozdań, prowadzania konsultacji itp. Dotyczy to m.in.:
-zmiany terminów określonych w § 34 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego (wydłużenie o co najmniej 90 dni);
-zmiany terminów składania i zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu JST, określonych w ustawie o finansach publicznych (art. 265, 266, 267 i 270) o co najmniej 60 dni po ustaniu obowiązywania przepisów dotyczących stanu epidemii;
– zawieszenia przepisów dotyczących budżetów obywatelskich w roku 2020.
4. Znacznemu pogorszeniu ulega kondycja finansowa samorządów, zakłócona od początku roku z powodu ubiegłorocznych zmian ustawowych w podatku PIT, która w tej chwili jest dodatkowo zagrożona ze względu na spodziewane opóźnienia w płatnościach podatków i opłat lokalnych oraz dalsze zmniejszenie wpływów z PIT i CIT. W zakresie finansów JST postulujemy:
a) wprowadzenie części rekompensującej subwencji ogólnej, pokrywającej ubytki w dochodach własnych JST, spowodowanych następstwami epidemii;
b) zawieszenie na dwa lata wpłat JST do budżetu państwa, o których mowa w art. 29 ust 1, art. 30 ust. 1 i art. 70a ust 1 ufp (w ramach systemu wyrównawczego);
c) zawieszenie na 2 lata działania przepisów art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych.
5. Domagamy się, by krajowy pakiet wsparcia nie ingerował w podatki i opłaty lokalne, gdyż są one w zakresie kompetencji organów JST. Organy te pragną same podejmować działania zapewniające osłonę obywateli, zarówno w zakresie ulg, odroczeń i ewentualnych zwolnień, jak i w kwestii odstąpienia od naliczania i poboru odsetek za nieterminowe płatności, spowodowane stanem zagrożenia epidemicznego. Przepisy ogólne powinny zapewnić samorządom podstawy prawne do takich działań (np. niepobierania odsetek). W wąskim zakresie są one możliwe na podstawie prawa obowiązującego, jednak musi on być poszerzony.
6. Problemem stało się zawieszenie działalności organów stanowiących JST w sytuacji zakazu zebrań i zgromadzeń, a również z powodu powszechnie występujących obaw o zdrowie. Wymaga to pilnego wprowadzenia przepisów umożliwiających wójtom, burmistrzom i prezydentom wykonywanie obowiązków rad, które nie są przez nie realizowane, a także podejmowanie decyzji, do których zwykle potrzebna jest uchwała lub zgoda organu stanowiącego. Proponujemy uzupełnienie ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o przepis w brzmieniu:
-„W przypadku braku możliwości zwołania organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego wszystkie sprawy należące do właściwości organu stanowiącego przejmuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.”
7. Spowolnienie gospodarcze obejmuje także gospodarkę komunalną, która jest ważną częścią gospodarki kraju. Wprowadzany pakiet osłonowy musi dotyczyć również przedsiębiorstw komunalnych i pracujących dla gmin, ponieważ podmioty te zapewniają codzienną, bieżącą realizację podstawowych potrzeb ludności (woda, ścieki, ciepło, transport publiczny itp.).
8. Nakładanie dodatkowych obowiązków na jednostki samorządu terytorialnego musi odbywać się w sposób zgodny z prawem oraz – w sytuacjach nadzwyczajnych – zdrowym rozsądkiem. Jeśli przedstawiciele strony rządowej (np. wojewodowie) oczekują od władz lokalnych współdziałania (np. przy organizacji miejsc odbywania kwarantanny), nie mogą żądać od JST wykonania zadań, które nie mieszczą się w zakresie ich kompetencji ani możliwości (np. kierowania osób do pracy przy zwalczaniu epidemii w miejscach kwarantanny).
9. Strategiczne znaczenie dla ograniczania skutków wirusa SARS-CoV-2 ma sprawność działania podmiotów leczniczych, w tym samorządowych. W związku z tym zwracamy uwagę na pilną potrzebę zabezpieczenia szpitalom zdecydowanie większej liczby środków ochrony indywidualnej jednorazowego użycia dla personelu medycznego oraz wyposażenie ich w większą liczbę respiratorów i aparatury diagnostycznej, pozwalającej na wykonywanie testów na obecność wirusa powodującego CoViD 19.Niezbędne jest wprowadzenie zmian w zasadach kontraktowania świadczeń medycznych, uwzględniających fakt, iż wiele podmiotów leczniczych i osób wykonujących jednoosobowo zawody medyczne, nie z własnej winy nie będzie w stanie realizować umów z NFZ, ponosząc na bieżąco koszty podtrzymywania gotowości do wykonywania świadczeń medycznych.
10. Załączone uwagi i postulaty miast wskazują na liczne inne problemy prawne i organizacyjne, związane z realizacją szczegółowych zadań publicznych, które w obecnych warunkach wymagają wprowadzenia rozwiązań nadzwyczajnych, zwłaszcza że często dotyczą ważnych spraw życiowych naszych mieszkańców (uczniów, rodziców, osób niepełnosprawnych, samotnych itp.).
Za Zarząd
Zygmunt Frankiewicz
PREZES ZWIĄZKU
W załączeniu uwagi: Krakowa, Wrocławia, Częstochowy, Sosnowca, Inowrocławia, Wołomina, Lublina, Śremu i Kielc.