Urzędnicy i strażnicy miejscy jednoczą siły w walce z tymi mieszkańcami, którzy próbują oszukać system śmieciowy. Rozpoczęły się szczegółowe kontrole deklaracji śmieciowych, połączone z kontrolami w terenie.
Ubiegłoroczna zmiana przepisów prawa dotycząca zbiórki i zagospodarowania odpadów przyniosła wysokie podwyżki w całym kraju. Założeniem tych zmian było m.in. wprowadzenie powszechnej selektywnej zbiórki odpadów, która miała zaowocować mniejszą liczbą śmieci trafiających na składowiska i w efekcie ochroną środowiska naturalnego. Samorządy, które odpowiadają za politykę śmieciową, stanęły przed nie lada wyzwaniem, związanym z wdrożeniem nowych przepisów i ich skutecznym egzekwowaniem.
Sukces tylko wspólnymi siłami
Aby system gospodarowania odpadami się sprawdzał i samobilansował, konieczna jest solidarność wszystkich zainteresowanych, a z tym bywa różnie. – Niestety, z przykrością zauważamy, że niektórzy mieszkańcy próbują w sposób nieuczciwy zmniejszyć sobie opłatę za wywóz śmieci i składają fałszywe oświadczenia w deklaracjach – mówi Krystian Werecki, dyrektor Wydziału Gospodarki Odpadami. Dlatego też miejscy urzędnicy rozpoczęli we wrześniu czynności sprawdzające i weryfikują dane zawarte w deklaracjach składanych przez świdniczan. Już widać, że w wielu z nich zaniżona jest liczba osób, którzy faktycznie zamieszkują daną nieruchomość. – Apelujemy do tych świdniczan, którzy do tej pory nie złożyli deklaracji, bądź nie zawarli w nich pełnej informacji o liczbie osób zamieszkujących nieruchomość, aby niezwłocznie zgłosili się do Urzędu Miejskiego i skorygowali swoje oświadczenia. W przypadku, gdy nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielorodzinnym, nad którym nadzór sprawuje np. zarządca wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielnia mieszkaniowa, prosimy zgłosić zmianę do swojego zarządcy – mówi dyrektor Krystian Werecki.
Zgodnie z obowiązującym prawem każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć deklarację w terminie 14 dni od zamieszkania w niej pierwszego mieszkańca lub powstania na nieruchomości odpadów. Co więcej, zmiany danych będących podstawą wyliczenia „opłaty za śmieci”, w tym przede wszystkim zmianę osób zamieszkujących daną nieruchomość, trzeba zgłosić w Wydziale Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego. Należy to uczynić w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Większe uprawnienia dla strażników
Wielu mieszkańców Świdnicy nie wywiązuje się także ze swojego obowiązku i nie uiszcza prawidłowo opłaty za odbiór oraz zagospodarowanie odpadów komunalnych. Dlatego też urzędnicy wraz ze Strażą Miejską wspólnie podejmą działania, aby wszelkie oszustwa w tym zakresie zniwelować. Pomoże w tym zmiana prawa, która umożliwia strażnikom miejskim nakładanie mandatów karnych za nieprzestrzeganie przepisów. Nowe regulacje weszły w życie 4 września 2020 roku. Strażnicy mogą karać za niezłożenie deklaracji, niewłaściwe segregowanie śmieci oraz podanie niewłaściwych danych. Mogą odwiedzić świdniczan
w miejscu zamieszkania, poprosić o deklarację, a nawet wypytać sąsiadów o liczbę osób zamieszkujących dany lokal. Za niedostosowanie się do przepisów będą wystawiać mandaty w wysokości do 500 złotych. Urzędnicy będą wskazywać lokale, w których na deklaracji widnieje inna liczba osób zgłoszonych do odbioru odpadów niż zameldowanych, czy zamieszkujących.
Warto zawczasu zgłosić się do Urzędu Miejskiego do Wydziału Gospodarki Odpadami i złożyć stosowne korekty. Mieszkańcy, którzy tego nie zrobią, muszą liczyć się z konsekwencjami. Będą wszczynane postępowania administracyjne, skutkujące wymierzeniem podatku, cofając się nawet 5 lat wstecz przy jego ustaleniu. Deklaracje można złożyć w Urzędzie Miasta w Świdnicy w pok. nr 2 i 3 (parter) ul. Armii Krajowej 49, wysłać pocztą lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (wymaga posiadania podpisu elektronicznego).