Connect with us

Wyszukaj na portalu

16°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Aktualności

Przedsiębiorcy a koronawirus. Walka o przetrwanie nie jest łatwa

Epidemia koronawirusa bardzo mocno uderza w firmy. Niektóre, głównie jednoosobowe małe firmy usługowe, decyzją rządu, musiały zaprzestać działalności. Duże borykają się ze zmniejszającą się liczbą zamówień. Jak w tym trudnym czasie radzą sobie świdniccy przedsiębiorcy?

Gospodarka na całym świecie, także w Polsce i Świdnicy, boryka się z kryzysem związanym z panującą epidemią. Część fabryk zarządziła postojowe, małe firmy częściowo zawiesiły działalność, każdy próbuje radzić sobie z trudną sytuacją.

Jak informuje Urząd Miejski, od 13 do 7 kwietnia w Świdnicy zgłoszono 147 zmian w tym: 93 zawieszeń działalności gospodarczych,  9 założeń , 7 wznowień, 13 zakończeń i 25 innych zmian w zapisach. Jeżeli chodzi o branże czy sektory w których zaistniały zawieszenia, to w głównej mierze są to: usługi transportowe (Taxi) – 17; handel detaliczny – 20; opieka zdrowia i pomoc społeczna – 13; edukacja 7; gabinety kosmetyczne i fryzjerstwo – 6; działalność fotograficzna – 4; działalność związana z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne – 1 i inne pojedyncze z sektora usług w tym: usługi księgowe, prawnicze, naprawa i instalacje urządzeń i inne.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Paweł Sowicz, dyrektor fabryki Electrolux w Świdnicy

– Wprowadzone obecnie obostrzenia dotyczące przemieszczania się i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym zamykanie sklepów detalicznych, spowodowały gwałtowny spadek popytu na nasze produkty w całej Europie, również w naszym kraju. W związku z tym musieliśmy dostosować harmonogramy produkcji w naszej fabryce, a także w innych fabrykach w Polsce i w Europie, do oczekiwanej wielkości sprzedaży w najbliższej przyszłości. Świdnicka fabryka nie pracowała od 30 marca. 7 kwietnia wróciliśmy do produkcji, po przerwie świątecznej wznowiliśmy produkcję 14 kwietnia. W  dniach 20-24 kwietnia fabryka w Świdnicy zaplanowała przestój, a w kolejnym tygodniu (27 -30 kwietnia) przestój obejmie 2 linie produkcyjne z 6. W okresie przestoju ekonomicznego wynagrodzenie zasadnicze objętych nim pracowników będzie obniżone przez pracodawcę o 5%. Powyższe ustalenia zostały zaakceptowane i zawarte w porozumieniu podpisanym między pracodawcą  i organizacją związkową  w dniu 16 kwietnia 2020 roku. Wdrożyliśmy szereg procedur bezpieczeństwa, aby zapewnić naszym pracownikom bezpieczne warunki pracy. Przeorganizowaliśmy wszystkie linie produkcyjne tak, aby zapewnić odstęp min. 1,5 metra między pracownikami. Tam, gdzie z przyczyn technologicznych nie mieliśmy możliwości zachowania odstępu 1,5m, wprowadziliśmy obligatoryjny nakaz stosowania przyłbicy ochronnej. Pozostali pracownicy będą wyposażeni również w przyłbice, a ich używanie będzie dobrowolne. Uruchomiliśmy również procedurę mierzenia temperatury ciała wszystkim pracownikom przed rozpoczęciem pracy. W najbliższych dniach zamierzamy również wprowadzić maski ochronne, których deficyt na rynku wszyscy odczuwamy. Warto podkreślić, że nasze procedury bezpieczeństwa są dużo bardziej restrykcyjne niż te obowiązujące w Polsce. Z końcem marca zakończyliśmy współpracę z częścią pracowników tymczasowych (50 osób), którzy byli zatrudnieni za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej. Część z nich sama zdecydowała o zakończeniu pracy u nas po informacji, że Ukraina zamyka granice z Polską. Jednocześnie ze względu na spadającą produkcje i konieczność optymalizacji zasobów ludzkich w dniu wczorajszym byliśmy zmuszeni zakończyć współpracę z 8 pracownikami zatrudnionymi na umowę o pracę przez Electrolux Poland, a także z 9 pracownikami zatrudnionymi za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.


Magdalena Matyga-Kruk, salon kosmetyczny Magda M.
– Sytuacja jest trudna, o tym nie trzeba nikogo przekonywać. Odczuwamy już konsekwencje ekonomiczne, jakimi będzie skutkował przestój związany z zapobieganiem rozprzestrzeniania się epidemii. Jestem właścicielką salonu kosmetycznego. Już w momencie zamknięcia żłobków, przedszkoli i szkół, przed ogłoszeniem zakazu świadczenia usług w mojej branży, zdecydowanie zmalała ilość klientek przychodzących na umówione wizyty. Zapisów na nowe praktycznie nie było, a również my z moimi pracownicami ograniczyłyśmy wizyty do minimum, konsultując każdą uprzednio telefonicznie. Odwołane zostały klientki przyjezdne zza granicy oraz te z objawami jakiejkolwiek infekcji. W usługach kosmetycznych ciężko zachować dystans i wszelkie środki ochrony. Nie da się na przykład wykonać zabiegu na twarz czy makijażu w maseczce, więc oczywistym następstwem było zdecydowane zmniejszenie ilości przyjmowanych klientek. Obowiązkowy postój w branży kosmetycznej i fryzjerskiej został wprowadzony od 1 kwietnia. Jak długo potrwa, tak naprawdę nikt z nas nie wie. Czy pomoc rządu jest wystarczająca? Wszystko zależy od sytuacji danego przedsiębiorstwa. Dla mikrofirm to pomoc doraźna, wystarczającą na miesiąc, może dwa. Zwolnienie z opłat na ZUS, jednorazowe zasiłki postojowe i dopłaty do wypłat dla pracowników, pozwolą utrzymać miejsca pracy na krótki okres. W dłuższej perspektywie, małe firmy żyjące z ciągłości obrotu, nie będą w stanie pokrywać pozostałych kosztów związanych z częścią wypłat, czynszami najmu lokali, nie mówiąc o kosztach normalnego życia, mając do dyspozycji jednorazowe świadczenie czy zasiłki opiekuńcze.


Roman Kuc, x-wakacje

Advertisement. Scroll to continue reading.

– To sytuacja trudna dla wszystkich, a dla branży turystycznej szczególnie. W konsekwencji wymarzone wakacje w najbliższych tygodniach wielu naszych klientów zostały odwołane lub zawieszone.  Obroty zaczęły spadać już na początku marca. W połowie tego miesiąca zaobserwowaliśmy przestój, który trwa do dziś. Na ten moment nie przewiduję redukcji etatów, byłoby to ostateczne rozwiązanie, ale oczywiście sytuacja jest dynamiczna. Na szczęście większość klientów, aby uratować swój zasłużony urlop, zmienia termin. Nieliczni decydują się na anulację. Pracy jest  dużo, jesteśmy w nieustannym kontakcie z klientami, więc postoju nie planujemy. Obecnie cała nasza energia skupia się na proponowaniu rozwiązań klientom, którzy mieli wykupione wyjazdy z wylotem w najbliższym czasie. Część z nich przesuwa swój zasłużony urlop na lipiec, sierpień i późniejsze miesiące – nawet na zimę 2020/2021, inni czekają na rozwój sytuacji. Musimy reagować na bieżąco. Tarcza antykryzysowa niewątpliwie jest dobrym, ale niewystarczającym rozwiązaniem. Oczywiście doceniam mikro pożyczkę i dopłaty do pracowników z PUP oraz zwolnienia z obowiązku płacenia ZUS. W szerszej perspektywie dadzą jedynie chwilę oddechu i będą niewielką pomocą na skalę problemu.

Krzysztof Kłak, dyrektor zarządzający JATA
Na pewno jest to dla nas zupełnie nowa, trudna sytuacja. Jeszcze miesiąc temu nie pomyślelibyśmy, że tak mocno wpłynie ona na życie naszej firmy oraz prywatne każdego z nas.Wprowadziliśmy nowe standardy obsługi mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz zminimalizowanie rozprzestrzeniania się wirusa. Wielu naszych klientów korzysta z usługi serwisowej samochodu „door-to-door”, która zapewnia odbiór auta spod domu klienta do naszego serwisu, naprawę, mycie pojazdu, ozonowanie i odstawienie pojazdu pod dom. Niestety, zmniejszona liczba zamówień dotknęła całą branżę motoryzacyjną, nie tylko sprzedaż nowych samochodów, ale również usługi serwisowe, sprzedaż części zamiennych i akcesoriów. Rynek aut dostawczych odczuwa to szczególnie. Ograniczanie w przemieszczaniu się i handlu (nie tylko w kraju, ale i w całej Europie) odbiły się drastycznie na wyniku ekonomicznym naszych klientów. Na dziś można powiedzieć, że cała branża „stoi”.Oczywiście, zaistniała sytuacja mocno wpływa na działalność naszej firmy, ale nie planujemy aż tak drastycznych kroków jak redukcja etatów. Zwolnienia to ostateczność, a my, mimo wszystko, patrzymy optymistycznie w przyszłość. Nie planujemy przestoju, bo w naszej sytuacji oznaczałoby to poddanie się, a na to nie ma zgody. W porozumieniu z załogą zmieniliśmy organizację pracy w naszej firmie.

Jerzy Majorek, właściciel Karczmy Zagłoba
– Zarówno restauracja jak i hotel są zamknięte, w związku z tym nie ma żadnego profilu działalności. Ilość osób korzystających z posiłków na wynos jest znikoma, średnio w ciągu dnia w godzinach 10.00-18.00 są 2-3 zamówienia. W żaden sposób nie ma zainteresowania tego typu usługą, ze względu na coraz większą obawę klientów. Pomoc oferowana przez rząd jest niewystarczająca, gdyż nie zabezpiecza zarówno kosztów pracowniczych, jak i kosztów samego funkcjonowania Zajazdu Karczma Zagłoba, nie mówiąc już o perspektywie przyszłości, która jest kompletnie niewiadoma. Zupełnie inaczej jest w krajach zachodnich, u nas warunki pomocowe są zdecydowanie gorsze i niewystarczające.


Zostaw komentarz

Leave a Reply

Advertisement

Facebook

Przeczytaj również

Aktualności

Na ulicy Inżynierskiej zakończył się pierwszy etap prac związany z układaniem mas bitumicznych. Nowy odcinek od ulicy Wrocławskiej do skrzyżowania z drogą prowadzącą do...

Polecamy

Piękna, słoneczna pogoda sprawiła, że częściej zaglądamy na swoje działki i ogrody. Pamiętajmy jednak o właściwym zabezpieczaniu naszego mienia przed kradzieżą. Oto kilka porad...

Aktualności

W niedzielnych wyborach na prezydenta Świdnicy największe poparcie zdobyła Beata Moskal-Słaniewska startująca z własnego komitetu, którą poparło ponad 38 procent głosujących. Drugie miejsce zajął...

Aktualności

W niedzielę centrum miasta zmieniło się w raj dla wszystkich kolekcjonerów i pasjonatów przedmiotów, których w sklepach już kupić nie można. Trwa kwietniowa Świdnicka Giełda...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2023

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close