ŚOKświdnicateatr

Przed nami Forum Teatrów Niezależnych „Transformacje”

Już 18 lutego startuje Forum Teatrów Niezależnych „Transformacje”.

Forum Teatrów Niezależnych „Transformacje” jest festiwalem odbywającym się w Świdnickim Ośrodku Kultury od 2002 roku z inicjatywy Adama Reczucha. Przegląd ma charakter niekonkursowy i stanowi przede wszystkim miejsce swobodnej dyskusji na temat sztuki i poruszanych przez nią problemów oraz twórczej wymiany rozmaitych poglądów. W tym roku po raz pierwszy poszerzono formułę o wydarzenia przeznaczone dla publiczności dziecięcej. Festiwal odbędzie się od 18 do 22 lutego. Wstęp na wszystkie prezentacje jest wolny.

18 lutego (wtorek)
godz.18.00
„RUSCY pamiętnik zbiorowy”, czytanie sztuki Andrzeja Błażewicza — Alchemia teatralna
Galeria Fotografii, Rynek 44

Pierwszym z pokazywanych spektakli, we wtorek 18 lutego, będą „RUSCY pamiętnik zbiorowy”, czytanie sztuki Andrzeja Błażewicza, która jest próbą przywrócenia pamięci i rozmowy o tożsamości miejskiej w perspektywie obecności w nim Armii Radzieckiej. Monologi będące budulcem tekstu stanowią pokłosie szeregu wywiadów, które autor przeprowadził z mieszkańcami Świdnicy w 2019 roku. Tekst przeczytają Bożena Kuźma, Halina Szymańska, Krzysztof Frączek, Robert Kaśków i Mariusz Kozłowski.

21 lutego (piątek)
godz.18.00 „NIE MA MNIE” — Karolina Warzecha
godz.19.00 „Strach ma wielkie oczy” — Teatr TERMINUS A QUO
sala teatralna Świdnickiego Ośrodka Kultury, Rynek 43

W piątek 21 lutego pokazane zostaną dwa monodramy. Pierwszym będzie „NIE MA MNIE” Karoliny Warzechy powstały na podstawie tekstów „Lalki, moje ciche siostry” Henryka Bardijewskiego, „Chrzciny” Doroty Masłowskiej i „Autoportret odczuwalny” Mirona Białoszewskiego, opowiadający o samotności, dążeniu do zmiany tożsamości, nieosiągalnych celach. Kobieta zamknięta sama ze sobą próbuje uwolnić świat od zła, które ją otacza. Kolejny nosi tytuł „Strach ma wielkie oczy”. Przygotował go znany widzom przeglądu TeatrTERMINUSAQUO z Nowej Soli. To autorski spektakl Edwarda Gramonta, w którym jedyna rola aktorska powierzona została Adzie Bednarek. Motyw przewodni, zjawisko strachu, przybiera tu różne barwy, od intensywnej, psychopatycznej wręcz postawy, poprzez zagubienie, roztrzęsienie i depresyjne wołanie o pomoc. Ta głęboka narracja sięgająca korzeniami do autentycznych doświadczeń aktorki, została zaadaptowana na sztukę, w której dynamiczna sytuacja zmienia się jak w kalejdoskopie.

22 lutego (sobota)
DLA DZIECI „Klasyka wiecznie młoda, czyli słowik, sójka, kura spod wiecznego pióra”, czytanie performatywne — Małgorzata Ochenduszko, Galeria Fotografii, Rynek 44

Sobota 22 lutego to dzień dziecięcy na „Transformacjach”. Małgorzata Ochenduszko przygotowała czytanie performatywne „Klasyka wiecznie młoda, czyli słowik, sójka, kura spod wiecznego pióra”, w którym bohaterami tekstów są ptaki, które wyszły spod pióra pisarzy należących dziś do literackiego kanonu. Aktorska interpretacja głosowa i zabawa rytmem pozwolą dzieciom na radosne obcowanie z literaturą. Całości dopełnią rysunki wykonane przez Martę Ciućkę, które mają nawiązywać do ilustracji z książek dla najmłodszych. Wydarzenie pozwoli dzieciom obcować z żywym słowem, które stoi dziś w cieniu obrazów filmowych. Dla dzieci od lat 3.

Zobacz również