Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Świdnicy uruchomił procedurę wsparcia osób i rodzin poszkodowanych w wyniku powodzi. Pierwsze decyzje dotyczące pomocy zostały już wydane, a w ślad za nimi na indywidualne rachunki bankowe osób poszkodowanych trafią przyznane środki finansowe. Działania te poprzedzone zostały wizjami w terenie – pracownicy ośrodka wizytowali zalane domy i posesje mieszkańców.
Już 16 września pracownicy MOPS nawiązali kontakt ze świdniczanami zamieszkującymi tereny, na których wystąpiły podtopienia i zebrali informacje o stanie ich bezpieczeństwa i ewentualnych potrzebach. Tego dnia uruchomione zostały także telefony, pod które mieszkańcy mogą zgłaszać potrzebę wsparcia, w tym zaoferowano również pomoc psychologiczną.
Na stronie internetowej MOPS oraz na stronie PoMocna Świdnica od 18 września zamieszczane są informacje dotyczące pomocy osobom poszkodowanym. Są one na bieżąco aktualizowane, m.in. w przypadku otrzymania nowych wytycznych i zasad udzielania pomocy z Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu.
We wtorek, 17 września pracownicy MOPS wizytowali zalane domy i posesje mieszkańców ulicy Kraszowickiej, jednocześnie przekazując druki wniosków o pomoc. Dostępne są one w siedzibie Ośrodka przy ul. Franciszkańskiej 7 w Biurze Obsługi Klienta mieszczącym się w pokoju 10, na parterze. Zostały także zamieszczone na stronie internetowej w wersji do samodzielnego pobrania.
Realizacja przyznawania i wypłacania zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną jest zadaniem z zakresu administracji rządowej, zleconym gminom. Do Ośrodka pierwsze wnioski wpłynęły 18 września. Według stanu na dzień 26 września br. złożono 13 wniosków na pomoc do 2 tysięcy złotych oraz 44 wnioski o pomoc do 8 tysięcy złotych.
– Wnioski dotyczące wypłaty pomocy do 2 tysięcy złotych są przekazywane do Wydziału Polityki Społecznej i Spraw Socjalnych Urzędu Miejskiego w Świdnicy, który zajmuje się ich realizacją i współpracuje z MOPS-em w tym zakresie. Natomiast wnioski dotyczące pomocy w kwocie 8 tysięcy złotych są obsługiwane przez pracowników socjalnych MOPS, którzy w czasie wywiadu środowiskowego opisują sytuację rodzin i ich potrzeby. Obecnie w działania związane z rozpatrywaniem wniosków zaangażowany jest zespół 6 pracowników, a w razie rosnącej liczby wniosków liczba ta będzie zwiększona – wyjaśnia Violetta Kalin, dyrektor MOPS w Świdnicy.
Równolegle z pracami nad oceną wniosków, MOPS skierował zapotrzebowanie do wojewody dolnośląskiego na kwotę 192 000 zł, na które wojewoda wydał już decyzje. Złożone zostało również zapotrzebowanie na kolejne 208 000 zł. Z chwilą napływu nowych wniosków zapotrzebowanie będzie aktualizowane o kolejne środki finansowe.
Przypominamy, że wypełnione wnioski należy złożyć w Biurze Obsługi Klienta MOPS Świdnica przy ul. Franciszkańskiej 7 – pokój nr 10. Szczegółowe informacje można uzyskać pod nr tel. 668 188 855, od godz. 7.30 do 15.30 w dni powszednie lub mailowo: osrodek@mops.swidnica.pl.