Connect with us

Wyszukaj na portalu

6°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Aktualności

Pierwszy pociąg hybrydowy szykuje się do podróży po Dolnym Śląsku. Niebawem będzie kursował do Świdnicy [foto]

foto: Koleje Dolnośląskie

Osiąga prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Pierwszy z sześciu pociągów hybrydowych zamówionych przez Koleje Dolnośląskie dotarł do legnickiej bazy technicznej przewoźnika. Już w październiku wyjedzie na tory. Po zakończeniu prac na rewitalizowanej linii 285, ultranowoczesne pociągi będą kursowały również do Świdnicy

Pociągi hybrydowe Impuls II zostały zakupione w ramach przetargu od nowosądeckiego Newagu. Sześć składów kosztowało w sumie 170 mln zł. Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich przyspieszy podróżowanie i zwiększy jego komfort.

Nowoczesna technologia
Nowe pojazdy wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy, umożliwiający obsługę każdego rodzaju tras, w tym zupełnie niezelektryfikowanych. Pociąg hybrydowy osiąga prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala również na redukcję emisji spalin.

Advertisement. Scroll to continue reading.

 Koleje Dolnośląskie od zawsze stawiały na najnowocześniejszą technologicznie flotę. Kontrakt z Newagiem czy jeszcze wcześniej z bydgoską Pesą potwierdza obrany kurs rozwojowy, który chcemy kontynuować. Niebawem przewidziane są kolejne dostawy, które wzmocnią nasz park taborowy. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone w pierwszym półroczu 2022 roku – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Pierwszy z zakupionych przez KD Impulsów 2 właśnie szykuje się w pierwszą podróżW legnickiej bazie technicznej przechodzi przez uzupełniające badania i testy. – Pojazd komfortowo się prowadzi, w trakcji spalinowej praktycznie tak jak w elektrycznej. Co istotne, spala o wiele mniej niż nasza dotychczasowa flota – mówi Sebastian Andryszak, maszynista-instruktor z KD, który jako jeden z pierwszych miał okazję prowadzić testowo pierwszą dolnośląską „hybrydę”.

Impulsy 2 składają się z trzech członów. Każdy może zabrać na pokład ponad 300 pasażerów. Niskopodłogowe składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalności taboru służyć będzie ogólnodostępny, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów. W celu zwiększenia komfortu podróży pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, specjalne miejsca do przewozu rowerów, gniazdka elektryczne oraz porty USB, a także podokienne stoliki.

Ekologiczne rozwiązania
Nowe pociągi Kolei Dolnośląskich wyróżniają się pod względem ekologicznych rozwiązań. – Jest to pojazd niskoemisyjny zarówno w trakcji elektrycznej, jak i spalinowej, spełnia najnowsze normy emisji spalin – wylicza Łukasza Zgółka, zastępca dyrektora ds. technicznych w KD.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwalającej na redukcję emisji spalin nie jest jedynym ekorozwiązaniem w nowych pociągach. Po raz pierwszy na świecie wykorzystano w nich technologię elektronicznego papieru jako informacji dla pasażerów, zastępując tym samym drukowane plakaty, które były dostępne w pojazdach. To rozwiązanie oszczędza energię elektryczną, dając możliwość zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią.

– Jako pierwsi na świecie mogliśmy dostarczyć pojazdom szynowym system opierający się na technologii e-papieru. Dzięki pracy naszych specjalistów z zakresu mechaniki i informatyki oraz współpracy z firmą Newag, udało nam się stworzyć dla Kolei Dolnośląskich unikalny produkt służący do emisji treści, w tym regulaminów czy map – podkreśla Paweł Korczakowski, inżynier sprzedaży ds. systemów IT w Ledatel, firmy, zajmującej się opracowywaniem systemów dla transportu szynowego.

System, który zastąpił drukowane plakaty, składa się z kolorowych wyświetlaczy oraz platformy do zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią. Urządzenia pobierają minimalną ilość energii elektrycznej, tylko w momencie zmiany wyświetlanej zawartości (poza tym obraz jest prezentowany bez potrzeby zasilania). Wysoka jakość kontrastu nie męczy oczu (podobnie jak zwykły papier). Platforma może być wykorzystywana w urządzeniach mobilnych i na komputerach PC. Umożliwia zarządzanie czasem emisji komunikatów, grupowanie urządzeń, a także diagnozowanie poprawnością ich działania.

Nowe pojazdy hybrydowe dołączą do obecnie użytkowanych 27 elektrycznych Impulsów. Podpisana ze spółką Newag umowa pozwala regionalnemu przewoźnikowi na zamówienia dodatkowych dwóch pojazdów na warunkach zamówienia podstawowego.

źródło: Koleje Dolnośląskie

Zostaw komentarz

Leave a Reply

Advertisement

Facebook

Przeczytaj również

Aktualności

Pasażerowie podróżujący pociągami Kolei Dolnośląskich mogą już korzystać z nowego przystanku Świdnica Zawiszów. W niedzielę zatrzymały się tam pierwsze szynobusy. Nowy przystanek między ulicami...

Aktualności

Zgodnie z nowym rozkładem Kolei Dolnośląskich, już od niedzieli, 11 czerwca pasażerowie będą mogli korzystać z nowego przystanku Świdnica Zawiszów. Inwestycja zrealizowana przez PKP...

Aktualności

Od 1 sierpnia pasażerów Kolei Dolnośląskich będzie obowiązywać nowy cennik. Poprzez wprowadzenie zmian w taryfie przewozowej na terenie Dolnego Śląska, zachowana zostanie jednolita taryfa...

Aktualności

Koleje Dolnośląskie wprowadzają do swojego taboru pierwsze w Polsce wagony towarowe zaadoptowane na wagony rowerowe. Początkowo będą dostępne na trasie Wrocław Główny – Świdnica...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2023

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close