17 maja odbyło się otwarcie części rezerwatowej ogrodu ekologicznego stworzonego przez Szkołę Podstawową nr 105 w Świdnicy.
W ramach projektu finansowanego przez Komisję Europejską w Polsce Przedstawicielstwo Regionalne we Wrocławiu było możliwe zakupienie gier edukacyjnych oraz nasadzenia, uwzględniające kwitnące rośliny miododajne, dzięki czemu ogród będzie miejscem przyjaznym dla pszczół i innych zapylaczy.
Edukacja ekologiczna to niezbędny element edukacji szkolnej. Trudno jest jednak uczyć przyrody, biologii i ekologii wyłącznie za pomocą książek w sali szkolnej. O wiele większe walory edukacyjne i jednocześnie wychowawcze mają zajęcia w terenie. Uczą empatii, pozwalają nabywać pozytywnych doświadczeń w kontakcie z przyrodą, a poprzez to stanowią motywację do dbania o środowisko naturalne – oraz doskonały punkt wyjścia do rozmów na ten temat. Tak powstał pomysł, aby przy Szkole Podstawowej nr 105 w Świdnicy, która posiada ku temu doskonałe warunki, powstał ogród dydaktyczno – sensoryczny, który jednocześnie będzie azylem przyjaznym zapylaczom. Pomimo tak dużej popularności zajęć terenowych niewiele szkół może pochwalić się własnym ogrodem. A przecież jest to miejsce, które umożliwia codzienne bezpośrednie obcowanie z przyrodą, jest najbardziej dostępne i zdecydowanie najbliższe.
Po uroczystym otwarciu odbyły się warsztaty ekologiczne, podczas których dzieci klasy 3 wykonały domki dla dzikich pszczół-murarek ogrodowych, które mają duży wkład w zapylanie roślin. Już tej wiosny uczniowie mogą korzystać z pomocy naukowych i co ważne wspierać środowisko naturalne. W kolejnym etapie działań planowana jest instalacja spełniająca funkcję korekcyjną. W ogrodzie umieszczone zostaną elementy podłoża sensorycznego, które będzie służyło przede wszystkim młodszym dzieciom.
Partnerem Projektu była Fundacja Ładne Historie oraz Miasto Świdnica.
fot. Kalina Żaczek