Tygodnie opracowań, spotkania z mieszkańcami wszystkich rejonów miasta i liczne konsultacje. Po kilku miesiącach intensywnej pracy przyszedł czas na wprowadzenie planów w życie. Już od 1 lipca zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy komunikacji miejskiej. W rozmowie z naszą redakcją, Sławomir Kwiatkowski, dyrektor Wydział Transportu Urzędu Miejskiego w Świdnicy opowiada o powodach i potrzebie reorganizacji siatki połączeń.
Nowy rozkład jazdy świdnickiej komunikacji miejskiej to rewolucja czy bardziej ewolucja?
– Nowy rozkład jazdy wraz z nową siatką połączeń można uznać zarówno za rewolucję, jak również za ewolucję. Miasto przez ostatnich kilka lat bardzo mocno się rozbudowało. Powstały nowe osiedla mieszkaniowe oraz nowe zakłady pracy. Obecna siatka połączeń nie spełniała już oczekiwań mieszkańców pod względem atrakcyjności i funkcjonalności. Pasażerowie albo podróżowali w coraz bardziej spóźnionych autobusach, albo nie posiadali komunikacji wcale.
Zmiany zostaną wprowadzone od początku lipca, to nieprzypadkowy termin?
– To prawda, termin nie jest przypadkowy. Lipiec i sierpień to miesiące wakacyjne.
Kursów jest wtedy mniej i zdecydowanie jest to najlepszy czas na wprowadzanie
jakichkolwiek zmian. Jest to płynne przejście do rozkładu jazdy jesienno-zimowego, gdzie kursów jest zdecydowanie więcej. Ponadto w wakacje w Świdnicy występuje zdecydowanie mniejszy ruch samochodowy, co z pewnością ułatwi kierowcom autobusów utrwalenie nowych tras przejazdów.
Jak długo trwały opracowania siatki nowych połączeń?
– Nowa siatka powstała już kilka lat temu. Na przestrzeni tego czasu wielokrotnie była ona modyfikowana. Do największej aktualizacji tego schematu doszło podczas konsultacji społecznych, na których mieszkańcy Świdnicy szczegółowo wytłumaczyli nam, czego tak naprawdę brakuje w komunikacji miejskiej. Wiele uwag było dla nas nowych, o których nie wspominały pytane wcześniej zakłady pracy. Ostateczna wersja nowej siatki połączeń powstała właśnie po uwzględnieniu uwag mieszkańców, wynikłych podczas organizacji pięciu konsultacji społecznych na poszczególnych osiedlach.
Dedykowane spotkania z mieszkańcami każdej z dzielnic oraz ostatnia akcja związana z kolportażem „książeczek informacyjnych”. Jak, Pana zdaniem, nachodzące zmiany odbierają mieszkańcy korzystający z komunikacji miejskiej?
– Świdniczanie w zdecydowanej większości bardzo pozytywnie odebrali przygotowywane zmiany. Według naszych ustaleń, to nawet 95% mieszkańców.
Wielu z nich dosłownie nam gratulowało podczas tygodniowej akcji rozdawania książeczek na pl. Grunwaldzkim, mówiąc, że wreszcie coś się zmieni i że mocno kibicują temu projektowi. Dodam tylko, że wspomnianych książeczek informujących o zmianach w świdnickiej komunikacji miejskiej rozdaliśmy prawie 4000. Najbardziej pozytywna zmiana, według mieszkańców, to zastąpienie „wiecznie spóźnionych” linii okólnych 50 i 52 liniami 2, 3, 5, i 11 (w zależności od zamieszkania), które znacznie szybciej dowiozą pasażerów do celu ich podróży. Ponadto włączamy w układ komunikacji miejskiej osiedla mieszkaniowe, które do tej pory był komunikacyjnie wykluczone. Mowa tutaj o os. Klimatycznym, os. Zawiszów II, nowo powstałym osiedlu w okolicy ul. Parkowej, osiedlu w okolicy ul. Jałowcowej oraz od 2025 roku osiedlu Na Wzgórzu (tutaj musimy zaczekać na zakończenie przebudowy ul. Sudeckiej). Oczywistym jest również, że z wprowadzanych zmian nie wszyscy
będą zadowoleni. Jednakże wielu osobom, które sceptycznie podchodziły do tego projektu, wystarczyła bezpośrednia rozmowa, która rozwiewała wszelkie
wątpliwości. Cały lipiec na pewno będzie trudny zarówno dla mieszkańców, jak również dla kierowców autobusów. Dlatego też bardzo proszę wszystkich o wyrozumiałość w tym okresie.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy opublikowało już nowy rozkład jazdy. Aby zapoznać się ze szczegółami wejdź na stronę: http://nowyrozklad.mpk.swidnica.pl.
Którędy pojadą autobusy? Poniżej przedstawiamy szczegółowy schemat linii:
[1] Strzelińska > Westerplatte > Towarowa -> Kopernika -> Jodłowa -> Westerplatte -> Śląska > Pionierów > Sprzymierzeńców > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Ofiar Oświęcimskich [z powrotem: Zamenhofa > Sikorskiego] > Riedla > Wyszyńskiego > Prądzyńskiego > E. Plater > Słotwina > Komorów
[2] Strzelińska > Westerplatte > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > Zielona > Śląska > Pionierów Ziemi Świdnickiej > Sprzymierzeńców > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > Kościelna > Saperów > Parkowa > Gdyńska > Łukasińskiego [z powrotem: Henryka Pobożnego > Kazimierza Odnowiciela] > Kazimierza Wielkiego > Bolesława Śmiałego > Bolesława Krzywoustego
[3] E. Plater > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > Słowiańska
[4] Kopernika > Jodłowa > Westerplatte > Wrocławska > 1 Maja > pl. św. Małgorzaty > Łukasińskiego > Henryka Pobożnego > Kazimierza Odnowiciela > Andersa > Kazimierza Wielkiego > Aleja Colgate
[5] Kopernika > Wodna > Mieszka I > Saperów > Kościelna > 1. Maja > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Wrzosowa > Jałowcowa > Fieldorfa > Okulickiego [z powrotem: Bora-Komorowskiego] > Skłodowskiej-Curie > Zamenhofa > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego [z powrotem: H. Pobożnego > K. Odnowiciela] > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B. Krzywoustego
[6] E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Westerplatte > Jodłowa > Kopernika > Przemysłowa > (wariantowo: Metalowców > Wokulskiego) > Szarych Szeregów > Pszenno
[7] E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Ofiar Oświęcimskich > Komunardów > Żeromskiego [z powrotem Muzealna] > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > Wrocławska > Łączna > Stęczyńskiego > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B> Krzywoustego [kursy pracownicze: B. Stęczyńskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Andersa > K. Wielkiego > Aleja Colgate
[8] Strzelińska > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > Zamenhofa > Sikorskiego
[9] E. Plater > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > Gdyńska > Parkowa > Kościelna > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Główna > Wschodnia
[10] Colgate > Kazimierza Wielkiego > Andersa > Kazimierza Odnowiciela > Łukasińskiego > Pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Leśna > Korczaka > Kochanowskiego > Witoszów Dolny > Witoszów Górny > Pogorzała > Modliszów
[11] Wokulskiego > Metalowców > Przemysłowa > KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > Zielona > Śląska > Słowiańska > Wałbrzyska > Korczaka > LEŚNA > Wrzosowa > Jarzębinowa > Jałowcowa > Fieldorfa > Okulickiego
[12] Inżynierska > Przemysłowa > M. Kopernika > Jodłowa > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > L. Zamenhofa > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Sikorskiego > Pogodna
[13] E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > Stęczyńskiego > Szarych Szeregów > Wokulskiego > Metalowców > Przemysłowa > Inżynierska
[14] Sudecka > Bystrzycka > Westerplatte > Jodłowa > Kopernika > Wodna > Mieszka I > Saperów > Kościelna > 1 Maja > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > Sprzymierzeńców > Polna Droga (UWAGA! Inauguracja kursów nastąpi w 2025 roku)
[20] Pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > Wrocławska > pl. Drzymały > Westerplatte > Boleścin [wariantowo: Krzczonów] > Grodziszcze > Krzyżowa > Wieruszów
kursy wariantowe: Pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > Kościelna > Saperów > Mieszka I > Wodna > Kopernika > Jodłowa > Westerplatte > Boleścin > Grodziszcze > Krzyżowa > Wieruszów
[30] Pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > Wrocławska > pl. Drzymały > Westerplatte > Śląska > Bystrzyca Dolna > Burkatów > Bystrzyca Górna > Lubachów
kursy wariantowe: Pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > Wrocławska > pl. Drzymały > Westerplatte >Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > Słowiańska > Śląska > Bystrzyca Dolna > Burkatów > Bystrzyca Górna > Lubachów
[41] Pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > Kościelna > Saperów > Wrocławska > Szarych Szeregów > Pszenno > Kątki > Zebrzydów > Marcinowice
[43] Pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > Kościelna > Saperów > Wrocławska > Szarych Szeregów > Pszenno > Wilków > Niegoszów > Panków > Śmiałowice > Klecin > Krasków > Gola Świdnicka > Szczepanów > Marcinowice > Stefanowice > Gruszów
[60] Pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > 1 Maja > Wrocławska > pl. Drzymały > Westerplatte > Bystrzycka > Opoczka > Bojanice > Lutomia Dolna > Lutomia Górna > Stachowice
Andzia
26 czerwca, 2024 at 7:23 am
Oki rozumiem zmiany tylko jedno ale kursy pszenno -świdnica linia 6 i 41 z Pszenna do Świdnicy dzieli je raptem minuta 9.10 i 9.11 a między 9.30 a 11.30 nie ma połączenia między świdnica a pszennem