Od początku maja po Dolnym Śląsku jeździ już komplet sześciu zamówionych przez Koleje Dolnośląskie pociągów hybrydowych. Wkrótce wyruszą one także na trasę Świdnica-Wrocław przez Sobótkę.
Nowa trasa przez Sobótkę umożliwi wykorzystanie innowacyjnej technologii użytej w pojazdach. Wyróżniający je dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy pozwala na obsługę zarówno linii z trakcją elektryczną, jak i tych niezelektryfikowanych. Linia kolejowa do Świdnicy jedynie w części jest zelektryfikowana, dlatego na wybranych odcinkach pojazd będzie poruszać się dzięki silnikowi spalinowemu.
– Z niecierpliwością czekamy na koniec remontu linii do Świdnicy przez Sobótkę, ponieważ to właśnie tam, zgodnie z umową na dofinansowanie zawartą z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, nasze nowe pociągi będą pełnić służbę i mam nadzieję, że w pełni wykorzystają swój potencjał – podkreśla Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.
Pierwszy z ekologicznych pociągów hybrydowych trafił na Dolny Śląsk we wrześniu 2021 roku. Korzystając z prawa opcji Koleje Dolnośląskie, zwiększyły początkowe zamówienie do sześciu pojazdów. Po upływie 18 miesięcy od podpisania kontraktu, zgodnie z harmonogramem, wszystkie nowe pociągi trafiły na Dolny Śląsk.
Każdy z nowych, hybrydowych pociągów Impuls II może zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów. Składy są całkowicie przystosowane do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami ruchowymi. Dodatkowo wszyscy pasażerowie będą mieli do dyspozycji bezprzewodowy internet, gniazdka elektryczne, porty USB i podokienne stoliki. Hybrydy są także wyposażone w klimatyzację, wydzielone miejsca do przewozu rowerów oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Zakup nowego taboru jest współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach realizacji Projektu pn. „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”, Działania nr 5.2. w Priorytecie nr V Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.