Szybko zapadający zmrok, słaba widoczność, niekorzystne warunki atmosferyczne – to wszystko sprawia, że piesi na drodze są słabo widoczni dla kierujących. Dlatego policjanci po raz kolejny realizują akcję „Noś odblaski – świeć przykładem” i przypominają pieszym o konieczności korzystania z elementów odblaskowych.
„Świeć Przykładem – Noś odblaski” to kolejna edycja akcji informacyjno-edukacyjnej do pieszych. Jej celem jest przypominanie i uświadamianie pieszym, w tym seniorom o potrzebie korzystania z elementów odblaskowych oraz bezpiecznym poruszaniu się po drodze. Akcja potrwa do końca roku.
Zgodnie z przepisami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” piesi, którzy poruszają się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, są zobowiązani używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. W przepisach przewidziano wyjątek, zgodnie z którym pieszy może poruszać się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych, jeżeli znajduje się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku.
Używanie elementów odblaskowych przez pieszych, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy wcześnie zapada zmrok i widoczność jest zdecydowanie gorsza, może uratować życie. Osoba nosząca odblaski jest widoczna z odległości nawet 150-300 metrów, co daje kierowcom więcej czasu na reakcję i uniknięcie niebezpiecznych sytuacji. Noszenie odblasków przez pieszych, rowerzystów i motocyklistów znacznie zmniejsza ryzyko wypadków, dlatego ich stosowanie powinno być nawykiem każdego uczestnika ruchu drogowego. Pamiętajmy, że prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł pojazdu i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków (z tyłu i z przodu). Samochodowe światła mijania oświetlają drogę niesymetrycznie (więcej światła kierowanego jest na prawą stronę drogi), zaleca się zatem pieszym idącym lewą stroną drogi (w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdów) noszenie odblasków na prawej ręce lub nodze (od strony ruchu pojazdów).
Poza obszarem zabudowanym z reguły drogi nie posiadają wydzielonych chodników i w większości nie są oświetlone lub też są słabo doświetlone. Dodatkowo kierowcy rozwijają o wiele większe prędkości niż w obszarze zabudowanym, a piesi w ciemnych ubraniach, bez odblasków, niestety są zupełnie niewidoczni dla kierujących.
*
Pierwszy odblask został wynaleziony przez brytyjskiego inżyniera Percy’ego Shawa w 1934 roku. Shaw inspirował się sytuacją, której sam doświadczył podczas jazdy samochodem w nocy. Dzięki odbiciu światła reflektorów od kocich oczu, Shaw zorientował się, że znajduje się na skraju niebezpiecznego zakrętu. To wydarzenie doprowadziło go do stworzenia pierwszego „kociego oka” – odblaskowego elementu umieszczanego na drodze, który pomagał kierowcom lepiej widzieć trasę w nocy. Wynalazek ten zrewolucjonizował bezpieczeństwo drogowe, szczególnie na nieoświetlonych odcinkach dróg.