– Część z nas dla wygody woli zakupy przez internet, a gdy uda się „upolować” wymarzoną produkt i myślisz, że wszystko masz pod kontrolą, nagle dostajesz wiadomość sms. To informacja o nieoczekiwanej dopłacie do przesyłki lub zmianie adresu dostawy… sprawia, że czasem zapominamy o zdrowym rozsądku i niestety dajemy się nabrać oszustom – opisują scenariusz sytuacji, w których najczęściej dochodzi do oszustwa funkcjonariusze policji.
Niepokój przeradza się w przerażenie, które zaczyna wyłączać racjonalne myślenie i chłodny osąd sytuacji.
– Klikasz w link przesyłany w wiadomości, otwiera się strona, zaczynasz aktualizować dane: adres, e-mail, numer telefonu. Ostatnie kliknięcia, jeszcze tylko podam: imię i nazwisko, numer karty płatniczej, data jej ważności i kod CVV, …uff zaraz będzie można odetchnąć, „ostatnia prosta” – kliknę przycisk „wyślij” i pożar będzie zgaszony, ale czy aby na pewno …? – czytamy w komunikacie Komendy Głównej Policji.
Stop!
W tym momencie należy się zatrzymać i sprawdzić rodzaj wiadomości, źródło jej nadania, czy na pewno nikt nie podszywa się pod sklep, czy bank.
– Szukając informacji w internecie często natrafia się na informacje, że istnieją popularne oszustwa, których celem jest wyłudzenie danych z karty płatniczej, danych do logowania w serwisach bankowości internetowej a w konsekwencji można utrata wszystkich pieniędzy, a nawet więcej. Inni piszą, że w ten sposób oszuści uzyskali dostęp do ich bankowości elektronicznej, dodali „urządzenie zaufane” przestępców lub utworzyli wirtualną kartę na telefonie – a wszystko to w wyniku ich lekkomyślności! – opisany jest schemat.
Zanim wykonasz jakikolwiek krok, szczególnie ten, który może zagrozić Twojemu bezpieczeństwu zastosuj się do następujących zasad:
- nie klikaj w linki w wiadomości SMS!
- przeczytaj bardzo uważnie treść komunikatu SMS, otrzymany z banku!
- nie przekazuj kodów otrzymanych od banków w wiadomościach SMS lub kodów BLIK!
- nie podawaj danych wrażliwych!
- obserwuj zamówiony towar wyłącznie za pomocą oficjalnej strony internetowej firmy kurierskiej lub jej aplikacji!
Ostrożność przede wszystkim!
Jeśli niestety padł(aś\eś) ofiarą przestępstwa, to w zależności od jego rodzaju natychmiast:
- skontaktuj się ze swoim bankiem,
- zmień hasło do swojej bankowości internetowej i aplikacji mobilnej;
- zastrzeż skompromitowaną kartę płatniczą – dzwoniąc na numer 828-828-828;
- złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na policji lub w prokuraturze;
- zastrzeż skompromitowany dokument potwierdzający Twoją tożsamość i wystąp o wydanie nowego.
źródło:
Komenda Główna Policji
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP – Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego
