Z dziewięciu proponowanych wariantów planowanych inwestycji dalsze prace będą toczyć się wokół czterech. To efekt uwag mieszkańców i samorządów, którzy nie zgadzali się z propozycjami. Przypomnijmy, niektóre naruszały istniejącą zabudowę mieszkaniową, chodziły w kolizje z liniami energetycznymi czy niszczyły ujęcia wody.
Przypomnijmy, w marcu na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęły się prace projektowe związane z budową drogi ekspresowej S5 oraz rozbudowy autostrady A4. Projektanci poddali kilka wariantów przebiegu nowych dróg, niektóre zbudziły zdecydowany sprzeciw mieszkańców. Na przykład wariant 3 S5 zakładał przebieg drogi od Bagieńca, przez Bożanów i Kalno, w kierunku Gołaszyc, wchodząc w kolizję z niedawno wybudowaną centralą energetyczną, nowo wybudowanymi domkami jednorodzinnymi oraz niszcząc ujęcia wody, z których korzystają nie tylko mieszkańcy gminy Żarów, ale też gmin Świdnica i Mietków. Tymczasem, aby rzeczywiście osiągnąć zamierzony efekt i rozładować ruch na drodze krajowej 35 Świdnica-Wrocław, nowe drogi powinny być puszczone na południe od Świdnicy, która od lat zabiega o budowę południowej obwodnicy. Gmina Żarów jako pierwsza rozpoczęła negocjacje w sprawie korytarzy. O sprawie pisaliśmy tutaj.
W czwartek w Urzędzie Miejskim w Żarowie 9 lipca odbyło się spotkanie, na którym zaprezentowano prace nad Studium Korytarzowym wraz z Analizą Techniczno-Ekonomiczno-Logistyczną rozbudowy/budowy A4 Wrocław – Krzyżowa i Studium Korytarzowego S5 Sobótka – Bolków. Ze względów epidemiologicznych spotkanie, w którym udział wzięło ponad 150 osób, odbyło się za pośrednictwem internetowej platformy MS Teams. Projektanci zaprezentowali analizę dziewięciu wersji przebiegu korytarzy drogowych nowego przebiegu autostrady A4 i drogi szybkiego ruchu S5, a następnie zarekomendowali do dalszych prac cztery wersje: III, IV, V i VI.
Zaprezentowane wersje to efekt analizy zgłaszanych przez mieszkańców i samorządy uwag do zaprezentowanego w marcu pierwszego studium korytarzowego. W wyniku analizy zgłoszonych uwag i protestów projektanci zrezygnowali z części rozwiązań, w tym tej wersji przebiegu drogi S5 w bezpośrednim sąsiedztwie wsi Kalno.
Wersja III i V przewiduje przebieg drogi S5 w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej, niedawno wybudowanej, drogi powiatowej 3396D (obwodnica Żarowa), która przebiega przez teren gminy Żarów: pomiędzy Mikoszową i Łażanami oraz w bezpośrednim sąsiedztwie Mielęcina, gdzie ma być usytuowany węzeł łączący projektowaną drogę S5 i istniejącą drogę krajową nr 5. W trakcie dyskusji burmistrz Żarowa Leszek Michalak zaproponował, aby w tej wersji korytarza drogowego zamiast budowy nowej drogi wykorzystać istniejącą drogę powiatową 3396D dobudowując brakujące dwa pasy jezdni.
Szczegółowe mapy dostępne tutaj.
Konsultacje – Studium korytarzowe A4 – S4
foto: UM Żarów
Studium korytarzowe A4 – S5