Tuż po rozpoczęciu swojej działalności w czasach powojennych było ich blisko sześciuset, dziś za sprawy związane z miejskimi nieruchomościami odpowiada 35 pracowników. Choć ich praca bywa czasami trudna i specyficzna, to nie tracą zapału do wykonywania swoich obowiązków. Miejski Zarząd Nieruchomości w Świdnicy obchodził dziś 75-lecie działalności. Piątkowa uroczystość odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Świdnicy
Tuż po obejrzeniu specjalnej prezentacji audiowizualnej, głos zabrała prezydent Świdnicy: – To z czym państwo zmagacie się na co dzień, wymaga od Was dużej odporności, umiejętności zachowania dystansu, umiejętności wyważenia sytuacji. Chcę Państwu zadeklarować, że tak jak do tej pory w takich działaniach, my jako urząd i wszystkie miejskie jednostki będziemy zawsze z Wami współdziałać. Będziemy zawsze po Waszej stronie, bo zdajemy sobie sprawę, że część tych lokatorów, która korzysta z zasobów miasta to są ci trudni klienci, a niekiedy najtrudniejsi z którymi Wy bezpośrednio stykacie się w swojej pracy. Pragnę wyrazić najwyższy szacunek i złożyć moje najserdeczniejsze podziękowania – mówiła dziś prezydent Świdnicy, Beata Moskal–Słaniewska.
Historia Miejskiego Zarządu Nieruchomości w Świdnicy w telegraficznym skrócie:
Administrowanie budynkami komunalnymi w Świdnicy ma kilkudziesięcioletnią tradycję. Historia pierwszych podmiotów zarządzających nieruchomościami miejskimi po II wojnie światowej zaczyna się od końca 1946 r. kiedy to powstał Zarząd Nieruchomości Miejskich mający swą siedzibę w Rynku 4. 12 grudnia 1946 r. Miejska Rada Narodowa nadała Zarządowi statut powierzając mu administrowanie nieruchomościami.
W latach 70-tych gospodarka komunalna i mieszkaniowa poddawana była wielu zmianom i reorganizacjom, w wyniku których na mocy zarządzenia Wojewody Wałbrzyskiego dokonano połączenia Świdnickiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej ze Świdnickim Przedsiębiorstwem Gospodarki Mieszkaniowej i utworzono jedno wielobranżowe Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w skład którego wchodziło m. in. pięć Zakładów Gospodarki Mieszkaniowej, Zakład Oczyszczanie Miasta, Zakład Zieleni Miejskiej wraz z Zakładem Pogrzebowym, Zakładem Remontowym i Dyrekcją z całym zapleczem księgowo-administracyjnym, mieszczącym się przy ul. Łukasińskiego 7 w Świdnicy. W latach 1991-1993 administrowaniem zasobów komunalnych zajmowała się miejska Spółka Akcyjna „Nieruchomości Świdnickie”. W 1993 roku Rada Miejska w Świdnicy podjęła decyzję o likwidacji spółki. Kolejnym krokiem było powołanie jednostki budżetowej Administracja Budynków Komunalnych „Nieruchomości Świdnickie” na podstawie Uchwały Nr XLV/433/93 Rady Miejskiej w Świdnicy z dnia 30 września 1993 roku.
Działalność w pełnym zakresie ABK NŚ rozpoczęła od 1 stycznia 1994 roku. W celu poprawy efektywności gospodarowania nieruchomościami będącymi własnością gminy Rada Miejska w Świdnicy z dniem 1 kwietnia 2003 roku przekształciła Administracja Budynków Komunalnych „NŚ” w zakład budżetowy Miejski Zarząd Nieruchomości. Forma zakładu budżetowego daje większą swobodę gospodarczą i finansową oraz umożliwia racjonalizacje działalności. Wynikowy charakter rozliczania się z budżetem miasta powoduje większa przejrzystość finansów i daje możliwość lepszej oceny efektywności, w tej formie organizacyjnej zarządzanie nieruchomościami odbywa się do dnia dzisiejszego. Miejski Zarząd Nieruchomości w Świdnicy kontynuuje administrowanie budynkami komunalnymi, a także zarządza wspólnotami mieszkaniowymi powstałymi na bazie mienia komunalnego. Prace projektowe, remontowe, usuwanie awarii, prace porządkowe i inne zlecane są firmom zewnętrznym w drodze przetargów.
Aktualnie Miejski Zarząd Nieruchomości w Świdnicy zatrudnia pracowników o wysokich kwalifikacjach zawodowych: technicznych, administracyjnych, prawniczych oraz księgowych. Ponadto dwóch pracowników posiada licencję zarządcy nieruchomości oraz licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami.