Connect with us

Wyszukaj na portalu

19°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Aktualności

Miasto chce rozwiązać problem lokalnych podtopień

foto: archiwum/Daniel Gębala

Ostatnie gwałtowne i silne opady deszczu dały się we znaki wielu polskim miastom. Warszawa, Wrocław czy Poznań, to tylko niektóre przykłady, gdzie infrastruktura deszczowa nie poradziła sobie z ilością spadającej wody. Podobnie jest w Świdnicy. Dlatego też Urząd Miejski rozpoczyna działania, które mają rozwiązać problem lokalnych podtopień na terenie miasta. Szczególnie chodzi tu o dobrze znane świdniczanom miejsca tj. wiadukty nad ulicą Kopernika czy skrzyżowanie ulic Bystrzyckiej i Kraszowickiej.

Zmiany klimatu, to główny powód dla coraz gwałtowniejszych opadów deszczu w Polsce. Ilość spadającej wody przekracza wszelkie przyjęte normy dla projektowanych instalacji kanalizacji deszczowej. W ciągu doby potrafi spaść tyle deszczu, ile wynosi średnia opadów na cały miesiąc. Warto również zaznaczyć, że duża część sieci odprowadzających wody opadowe powstały jeszcze w okresie przedwojennym, a i te współczesne budowane były, gdy średnia opadów była dużo mniejsza. Stąd wynikają lokalne podtopienia, z którymi trudno sobie poradzić.

W Świdnicy najczęściej problem ten występuje na ulicy Kopernika między wiaduktami kolejowymi. Każda większa ulewa powodu zalanie tego terenu i brak przejazdu dla pojazdów czy pieszych. Urząd Miejski chce ten problem rozwiązać, dlatego zlecono opracowanie koncepcji zadań inwestycyjnych opartych na modelowaniu hydrodynamicznym dla zlewni ulic: Kopernika, Towarowa, Składowa i Westerplatte. Ma ono na celu przygotowanie optymalnych kosztowo planów technicznych mających rozwiązać problem podtapiania. Będą one podstawą do zlecenia wykonania projektu budowlanego. Dokumenty te będą również wykorzystane do aplikowania o środki zewnętrzne na realizację zadania.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Lokalne podtopienia występują również na skrzyżowaniu ulic Bystrzyckiej i Kraszowickiej. W celu prawidłowego odprowadzenia wód opadowych z tego rejonu miasta konieczna jest budowa nowego kolektora deszczowego w ul. Westerplatte wraz z wylotem do rzeki Bystrzycy. W tym roku została wykonana dwuwariantowa koncepcja budowy kolektora w ul. Westerplatte, na odcinku od rzeki Bystrzycy do ronda na ul. Towarowej oraz w opracowaniu jest projekt budowlany kolektora deszczowego w ul. Westerplatte do ul. Karkonoskiej. Jego budowa jest ściśle związana z remontem drogi wojewódzkiej (ul. Westerplatte) realizowanej przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei i będzie wykonana w ramach tego zadania. W związku z powyższym konieczna będzie budowa kolektora deszczowego na odcinku od rzeki Bystrzycy do ronda z ul. Towarową, dlatego też miasto zleciło wykonanie projektu drogowego ul. Westerplatte, uwzględniającego budowę nowego kolektora w oparciu o wybrany wariant z koncepcji.

Na ulicy Westerplatte przy budowanym przejściu dla pieszych funkcjonuje od bardzo dawna jedynie kanalizacja ogólnospławna. W zakresie prac wykonane zostały regulacje położenia jednego wpustu ulicznego i dodanie kolejnych trzech, co wynika ze zmiany geometrii wykonanej drogi (jej zawężenie i przerwanie spadku), tak aby zastoiska wody nie powstawały w wykonanych „zatokach” i na szerokich chodnikach. 

Dodatkowo w celu zabezpieczenia komfortu dla przechodniów, studzienki wpustów (osadnikowe) zostały wyposażone w syfony zapewniające blokadę wydostawania się odoru z kanalizacji ogólnospławnej. Rozwiązania wprowadzone w tym miejscu spełniają wymóg dla kanalizacji deszczowej przy opadzie miarodajnym. Po otrzymaniu zgłoszeń dotyczących braku odbioru wód opadowych przez studzienki wpustów deszczowych reagujemy niezwłocznie. W ciągu maksymalnie kilkunastu godzin sprawdzana i przywracana jest drożność przykanalików nie odbierających wpustów – tłumaczy Mateusz Jadach z biura prezydenta miasta.

Wszystkie studzienki wpustów kanalizacji deszczowych są sprawdzane i oczyszczane dwa razy w roku, w okresie wiosennym i jesiennym. W sierpniu rozpoczęto coroczne sprawdzanie i czyszczenie studni rewizyjnych na miejskiej sieci kanalizacji deszczowej. Podtopienia, które wystąpiły w dniach 2 i 4 sierpnia nie były spowodowane brakiem drożności instalacji kanalizacyjnej, lecz obfitością opadów, których nie jest w stanie odebrać istniejący system kanalizacyjny. Niestety, tego typu zjawiskami zostały w tym samym czasie, dotknięte inne lokalizacje, nie tylko w Świdnicy.

Advertisement. Scroll to continue reading.

źródło: UM Świdnica

Zostaw komentarz

Leave a Reply

Advertisement

Facebook

Przeczytaj również

Polecamy

Jakub Matulka pilotowany przez Damiana Sytego w Skodzie Fabii Rally2 Evo zostali zwycięzcami 53. Rajdu Świdnickiego, pierwszej rundy RSMP 2025. Załoga przez cały weekend...

Polecamy

Po ośmiu z jedenastu odcinków specjalnych 53. Rajdu Świdnickiego na czele stawki wciąż pozostaje załoga Jakub Matulka i Damian Syty (Škoda Fabia RS Rally2)....

Polecamy

Bez oficjalnego otwarcia, ale z dobrymi rezultatami na trasie. Trwa rywalizacja w ramach 53. Rajdu Świdnickiego. Sobota rozpoczęła się od odcinka testowego. Załogi pokonywały...

Aktualności

„Bitwa Regionów” to konkurs kulinarny, który promuje bogactwo lokalnych smaków oraz dziedzictwo kulinarne Polski. W wydarzeniu mogą wziąć udział Koła Gospodyń Wiejskich i stowarzyszenia,...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2023

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close