Ministerstwo Edukacji i Nauki pracuje nad nową formułą wsparcia dziecka, ucznia – szczególnie z niepełnosprawnością i jego rodziny. Według wielu rodziców dzieci z niepełnosprawnościami, planowane zmiany w projekcie oznaczają jedno – likwidację szkolnictwa specjalnego.
Rodzice uczniów uczęszczających do szkół specjalnych z coraz większym niepokojem przyglądają się pracom nad zmianami w projekcie dotyczącym wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – Nie chodzi tutaj tylko o naszą, świdnicką szkołę, liczy się dobro wszystkich dzieci. Uczniowie z naszych szkół mają trafić do masowych placówek. To jest niewyobrażalne, ponieważ ta reforma zniszczy nasze dzieci – mówią rodzice uczniów, uczęszczający do Zespołu Szkół Specjalnych w Świdnicy.
Każdy, kto chciałby złożyć podpis pod listem otwartym przeciwko likwidacji szkolnictwa specjalnego, może złożyć podpis na świdnickim Rynku, dzisiaj (27.02.2021r.) do godziny 15.00 oraz Zespole Szkół Specjalnych w Świdnicy przy ulicy Pileckiego 3, od poniedziałku do piątku, od godzin porannych do 14:00.
Swój niepokój dotyczący planowanych zmian w szkolnictwie specjalnym wyraziła, również Rada Sekcji Międzyregionalnej Oświaty NSZZ „Solidarność” Dolny Śląsk – jesteśmy zaniepokojeni zapisami znajdującymi się w dokumencie „Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno – organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się”. Taka ingerencja w system oświaty bez szerokich, środowiskowych, konsultacji nie może być przez nas zaakceptowana. To znaczący obszar edukacyjny, a co za tym idzie kolejna grupa wysokiej klasy specjalistów, których planuje się wyłączyć spod zapisów Karty Nauczyciela. Jako związek zawodowy nie możemy pozwolić na uderzenie w status zawodowy nauczycieli zatrudnionych w PP-P i zmianę warunków ich zatrudnienia, zwłaszcza mając na uwadze problemy, z jakimi spotykają się pracownicy instytucji, takich jak domy dziecka, biblioteki publiczne, którzy już wcześniej zostali wyjęci spod zapisów KN. Niepokój budzi też pozbawienie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych podmiotowości i włączenie ich w struktury instytucji zajmujących się sprawami socjalnymi. Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne, jako samodzielne placówki posiadają wypracowane latami mechanizmy udzielania pomocy dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami. Obawiamy się, że zmiana spowoduje oddalenie PP-P od placówek oświatowych i pogorszenie wsparcia, tak niezbędnego dla wychowanków i ich nauczycieli. Wnosimy do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania o pilne podjęcie stosownych działań w tej sprawie. – informuje przewodnicząca rady MSOiW NSZZ „Solidarność”, Danuta Utrata.
Foto – J. Cader