Koleje Dolnośląskie ogłosiły przetarg na zakup 11 nowoczesnych pociągów. Wśród nich znajdą się pierwsze w Polsce pociągi o napędzie hybrydowym. Będą one dojeżdżać do Świdnicy. Szczegóły wartego około 280 milionów złotych przetargu przedstawił 14 lutego zarząd województwa dolnośląskiego oraz przedstawiciele samorządowego przewoźnika.
W ramach planowanego przetargu spółka planuje zakup sześciu trzyczłonowych pojazdów z dwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT), które będą mogły zabrać na pokład minimum 320 pasażerów oraz pięciu pięcioczłonowych składów o napędzie elektrycznym (EZT), które będą obsługiwać minimum 550 pasażerów. – Cieszę się, że możemy dziś ogłosić tak wyczekiwany plan zakupu nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Szacunkowa wartość zakupu 11 pociągów to aż 280 mln złotych – mówił Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. – Dzięki dotacji pozyskanej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakup zostanie dofinansowany ze środków unijnych kwotą 85,1 mln złotych.
Miliard
złotych na nowy tabor
Pierwsze nowe pociągi pojawią się na Dolnym Śląsku w połowie 2022 roku, a
całość zamówienia zostanie zrealizowana na przełomie 2022/2023. – Planujemy
zakup sześciu składów hybrydowych i pięciu elektrycznych. Jednak w przyszłości
chcemy skorzystać z opcji zakupowej jaką daje nam przetarg, która pozwala na
zamówienie łącznie aż 41 pociągów – podkreślał zalety nowego przetargu
Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Korzystając z opcji
zwiększymy naszą flotę o 75%. To historyczna i największa w historii naszego
regionu inwestycja, którą szacujemy na ponad miliard złotych.
Zakup nowego taboru jest odpowiedzią na stale rosnącą liczbę pasażerów Kolei Dolnośląskich. Dlatego też w dokumentacji zawarta została opcja pozwalająca na zamówienie kolejnych 10 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakup w opcji dodatkowych 30 pojazdów spółka zamierza zrealizować w przypadku dostępności funduszy zewnętrznych, głównie unijnych.
Hybrydy na
nowe trasy
Pojazdy hybrydowe zakupione z projektu unijnego będą obsługiwać trasę z
Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę, która już niebawem zostanie
zrewitalizowana. – Hybrydowy napęd nowych pociągów pozwoli na
przemieszczanie się w granicach miasta nie emitując żadnych zanieczyszczeń
– wyjaśniał Patryk Wild, przewodniczący sejmikowej Komisji Polityki
Rozwoju Regionalnego i Gospodarki.
– Decyzja o zakupie nowego taboru pomoże w stworzeniu kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu, ale też w Zagłębiu Miedziowym. Prowadzimy rozmowy z samorządami, które są zainteresowane rozwojem transportu kolejowego – mówił Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.
Nowe pociągi elektryczne połączą Jelcz Laskowice z Wrocławiem, obsługując dwie trasy: pierwszą do Wrocławia Głównego przez Wrocław Wojnów oraz drugą, przedłużoną na potrzeby projektu kolei aglomeracyjnej do Oleśnicy przez Siechnice i Wrocław Główny.