Ihor, młody Ukrainiec, przyjeżdża do Polski w poszukiwaniu lepszego życia. Jest pełen obaw o swoją przyszłość. Słusznie? Jak przyjmą go nowi koledzy? Teatr Układ Formalny zaprezentował świdnickim ósmoklasistom niezwykły spektakl, w którym zestawiono stereotypy polsko-ukraińskich relacji. Stał się on pretekstem do rozmów na temat gościnności, otwartości, ale też wzajemnych uprzedzeń.
To niezwykłe przedsięwzięcie odbyło się 27 stycznia w auli III Liceum Ogólnokształcącego w Świdnicy. Udział w nim wzięli uczniowie ostatnich klas świdnickich szkół podstawowych.
„Gość-Inność” to tytuł spektaklu, jaki przedstawiono młodzieży. To barwnie opowiedziana historia Ihora, młodego Ukraińca, który przyjechał do Polski z rodzicami. Rozpoczynał właśnie naukę w polskiej szkole. Śledzimy jego pierwsze spotkanie z kolegami, próbę wkupienia się w „ich łaski”, relacje z nauczycielami poszczególnych przedmiotów. To nie tylko historia zderzenia stereotypów, dwóch kultur, ale też bagażu historycznego – często znanego młodzieży tylko szczątkowo, a wywołującego jednak reakcje wykraczające poza mechanizmy psychologii grupy. Wszystko pokazane zostało z perspektywy szkolnej klasy – grupy młodzieży, stanowiącej przekrój współczesnego społeczeństwa. W roli Ihora wystąpił Maciej Tomaszewski, aktor Teatru Współczesnego.
Losy głównego bohatera są inspirowane historiami żyjących we Wrocławiu przedstawicieli mniejszości ukraińskiej, a tekst sztuki napisała specjalnie na tę okazję aktorka, reżyserka i dramatopisarka Magdalena Drab.
Po spektaklu młodzież wzięła udział w warsztatach, uwrażliwiających na temat inności, pobudzających ciekawość, ale przede wszystkim zapobiegającym agresji i wykluczeniu wśród rówieśników.
Układ Formalny od trzech lat wykorzystuje teatr jako narzędzie realnej zmiany i platformę dialogu społecznego. – Stanowimy przykład profesjonalnego zespołu artystycznego, który wykorzystuje oddolny potencjał pracy w trzecim sektorze aby tworzyć sztukę zaangażowaną społecznie. Jesteśmy kilkunastoosobowym zespołem, który tworzą nie tylko absolwenci wrocławskich szkół artystycznych, ale również psychologowie i pedagodzy. Nasze wizyty w szkołach przybierają formę wydarzeń teatralnych, prezentacje spektakli wzbogacamy o spotkania warsztatowe. Przez scenę i ze sceny chcemy rozmawiać z młodymi ludźmi o tym, co dla nich ważne – często przemilczane, wstydliwe. Zależy nam na wymianie doświadczeń i prezentacji różnych perspektyw, stąd na widownię zapraszamy nie tylko uczniów, ale również rodziców i nauczycieli – tłumaczą członkowie teatru.