Connect with us

Wyszukaj na portalu

2°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Aktualności

Dała się nabrać fałszywemu pracownikowi banku i prokuratorowi. Oszuści wykorzystali tzw. spoofing

Ponad 57 tysięcy złotych straciła 38-letnia mieszkanka powiatu świdnickiego po telefonicznym kontakcie z nieznajomymi, którzy podawali się za pracowników banku i za pracowników prokuratury. To kolejna osoba, która przez swoją nieostrożność straciła sporo pieniędzy.

Kilka dni temu do 38-latki zadzwoniła nieznana jej kobieta podająca się za pracownicę jednego z banków i poinformowała o wycieku danych osobowych w placówce, w wyniku czego nieznane osoby próbowały zaciągnąć kredyt w imieniu kobiety. W trakcie rozmowy rzekoma pracownica banku tak pokierowała rozmową, że uzyskała informacje w jakim banku pokrzywdzona ma konto oraz jakimi środkami pieniężnymi dysponuje. Następnie przekazała, że po zakończeniu ich rozmowy z 38-latką skontaktuje się pracownik banku, w którym ta ma rachunek bankowy.

I tak też się stało. Po chwili 38-latka odebrała kolejny telefon, w którym rozmówca kolejny raz potwierdził wcześniejszą informację o wycieku danych. Mężczyzna poinformował również, że ta informacja została także przekazana do prokuratury. Oświadczył również, że jest konieczność zabezpieczenia całej gotówki, która jest w posiadaniu 38-latki. Żeby to zrobić zgodnie z instrukcjami kobieta udała się do swojego banku gdzie podjęła część pieniędzy, resztę wypłaciła z bankomatu – informuje Magdalena Ząbek, rzeczniczka KPP Świdnica. – Oszuści byli cały czas na linii z poszkodowaną i nie pozwalali na przerwanie połączenia. Kolejno rozmawiała z rzekomymi pracownikami banku czy prokuratury. Kiedy zaczęła wątpić w całą historię sprawdziła numer, który wyświetlał się na jej ekranie telefonu. I wówczas utwierdziła się w przekonaniu, że rozmawia z pracownikiem prokuratury, bo widniał on na oficjalnej stronie tej instytucji. Dlatego kolejne polecenia również wykonała. Tym razem rozmówca nakazał 38-latce dokonać wpłaty pieniędzy na wskazane konto przy pomocy kodów BLIK, co też poszkodowana uczyniła oczywiście by je chronić.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Po wpłacie pieniędzy rozmówca oświadczył, że jeszcze ktoś będzie kontaktował się z 38-latką w tej sprawie. I tak też się stało następnego dnia kobieta odebrała kolejny telefon i tym razem otrzymała zestaw pytań o środki pieniężne w innych bankach i ewentualny kredyt co wzbudziło jej podejrzenia. Wiedziała już, że padła ofiarą oszustów. Łącznie poszkodowana straciła 58 tysięcy złotych.

***

W jaki sposób przestępcy połączyli się z 38-latką z oficjalnego numeru prokuratury? Vishing (voice phishing) to rodzaj oszustwa polegającego na kontakcie telefonicznym z wykorzystaniem najczęściej tzw. spoofingu, czyli podszycia się pod dowolny numer telefonu. Zazwyczaj oszuści podszywają się pod pracowników infolinii banku, instytucji państwowej lub organów ścigania w celu wyłudzenia danych i nakłonienia swojego rozmówcy do wykonania określonych czynności. Vishing w Polsce jest często spotykanym rodzajem oszustwa, a wykorzystana w tym scenariuszu inżynieria społeczna z naciskiem na wywieranie presji, strachu czy niepewności jest bardzo skuteczna. 

Najpopularniejsze przykłady oszustw telefonicznych to:

Advertisement. Scroll to continue reading.
  • metoda na wnuczka (np. wypadek, zepsuty telefon, pilnie potrzebne pieniądze);
  • metoda na policjanta, lekarza (np. zatrzymanie członka rodziny, próba kradzieży naszych pieniędzy, pilna konsultacja lekarska);
  • metoda na przedstawiciela banku i pomoc techniczną (np. zablokowanie naszych środków finansowych);
  • metoda na pracownika ZUS lub innej instytucji (np. problem z wypłaceniem emerytury).

Co powinno wzbudzić nasz niepokój?

  • Ton rozmówcy wywołuje silne i trudne emocje, które mogą skłonić do podjęcia różnych działań;
  • dzwoniący ponagla do podjęcia działań, grozi poważnymi konsekwencjami dla nas (np. utrata oszczędności) lub naszych bliskich (np. jeśli nie przekaże Pan/Pani pieniędzy, wnuczek może trafić do więzienia);
  • presja czasu, potrzeba natychmiastowego działania, namawianie do podążania za wskazówkami udzielanymi przez telefon;
  • wszelkiego rodzaju informacje o potrzebie wpłacenia lub przekazania pieniędzy (np. na opłacenie leczenia poszkodowanego w wypadku członka rodziny);
  • nakłanianie do podania danych osobowych (np. imię, nazwisko, panieńskie nazwisko);
  • w niektórych przypadkach połączenie z obcego numeru telefonu lub prywatnego.

Jak się chronić przed oszustwami telefonicznymi?

  • Nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji, nie działaj pod presją czasu.
  • Unikaj odbierania telefonu słowami: „Tak, słucham”.
  • Rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę. Zadzwoń pod numer instytucji, która rzekomo się z Tobą kontaktuje lub odwiedź jej oddział. W przypadku telefonu od rodziny skontaktuj się bezpośrednio z osobą, za którą podają się oszuści.
  • Porozmawiaj z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie.
  • Zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, których nie rozumiesz lub wydają Ci się podejrzane. Zwracaj uwagę na błędy językowe lub inny akcent.
  • Nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych.
  • Nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Twojego urządzenia.
  • Nie przekazuj żadnych pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy dzwoniącego. Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość, zgłoś ją do zespołu CERT Polska. Poproś zaufaną osobę, aby pomogła Ci wypełnić formularz i przesłać zgłoszenie. Podejrzane wiadomości SMS możesz przekazać na numer bezpłatny numer 8080

Pamiętaj: żaden bank, policja, firma ani instytucja nie będą prosić o pieniądze ani o podanie Twoich danych, haseł do logowania, danych do kart płatniczych czy instalację dodatkowego oprogramowania. Jeśli dzwoniący tego wymaga, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę instytucji, za przedstawiciela której ktoś się podawał.

Zostaw komentarz

Leave a Reply

Advertisement

Facebook

Przeczytaj również

Aktualności

Funkcjonariusze Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego świdnickiej komendy prowadzą postępowanie dotyczące kradzieży paliwa na stacji paliw przy ul. Strzegomskiej 2 w Świdnicy. Do zdarzenia doszło 4 września....

Aktualności

Funkcjonariusze Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego świdnickiej komendy prowadzą postępowanie dotyczące kradzieży sprzętu elektronicznego w jednym ze sklepów na terenie miasta. W toku tego postępowania zabezpieczony został...

Aktualności

Do Komisariatu Policji w Żarowie zgłosiła się 47-letnia mieszkanka powiatu świdnickiego, która została oszukana. Na portalu ogłoszeniowym wystawiła na sprzedaż hulajnogę, a w efekcie...

Aktualności

Przejmują prywatne konta na facebooku, wyłudzają pieniądze od znajomych czy publikują nielegalne treści – cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują media społecznościowe do swoich celów. W...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2023

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close