Connect with us

Wyszukaj na portalu

5°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Aktualności

Burzliwa debata o drodze ekspresowej S5 w gminie Marcinowice [foto]

–Nie traktujcie nas jak dzieci. My się tutaj urodziliśmy, zaplanowaliśmy swoją przyszłość, a wy tu jesteście, ale nie będziecie długo. To my będziemy tutaj żyć dalej. Prosimy o wzajemny szacunek – apelowali mieszkańcy Gminy Marcinowice podczas wtorkowego, wyjątkowo burzliwego i emocjonalnego spotkania z dyrektor dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lidią Markowską oraz wójtem Stanisławem Leniem w sprawie wariantu projektowanej trasy S5.

Oficjalnych wariantów budowy drogi jest obecnie dziewięć. Na poważnie rozpatrywane i najwyżej punktowane są cztery, w tym tak zwany wariant brązowy, który przechodzi pomiędzy miejscowościami Niegoszów i Wilków, Marcinowice i Gruszów/Stefanowice (kilkaset metrów od zabudowań i gospodarstw). Mieszkańcy zarzucają GDDKiA i władzom lokalnym brak odpowiednich konsultacji i informacji. Trwa patowa sytuacja związana z budową drogi ekspresowej S5, która w znaczny sposób miałaby przebiegać przez gminę Marcinowice i gminę Świdnica. Lokalna społeczność tych gmin jest dziś dobrze zorganizowana i powołała nieformalną grupę: – Jesteśmy mieszkańcami gminy Marcinowice i przyjaciółmi. To my zaczęliśmy do państwa przychodzić, pukać od drzwi do drzwi. Dzisiejsze spotkanie jest odpowiedzią na nasz protest. Mamy nadzieję, że to coś zdziała. Nie wiem, ilu z państwa wcześniej wiedziało o propozycji budowy takiej drogi. Większość mieszkańców wydaje się być bardzo zaskoczonych – podkreśliła Katarzyna KortaWaz, jedna z inicjatorek wtorkowego spotkania w Marcinowicach.

Wyjątkowo dużo czasu poświęciliśmy na przygotowanie tej prezentacji. Chciałam bardzo czytelnie wszystko pokazać i wyjaśnić. 14 miesięcy temu podpisaliśmy umowę na opracowanie analizy rozbudowy lub budowy autostrady A4 na odcinku Wrocław-Krzyżowa. To przedwojenny odcinek autostrady, bez pasa awaryjnego i z nienormatywni węzłami. Jednak 24 września ubiegłego roku do rozporządzenia Rady Ministrów wpisano dwa bardzo ważne zadania. Przedłużono drogę ekspresową i wskazano, że nie będzie kończyła się na autostradzie A8 Wrocław, tylko przebiegnie aż do Kłodzka. Wpisano także drogę ekspresową S5 na odcinku Sobótka-Świdnica-Bolków. Jest to odcinek mniej więcej 50 km. Równolegle trwa opracowanie drogi S8 od Wrocławia do Kłodzka. Te trzy nowe drogi, przenikają i wpływają na siebie. Proszę mi uwierzyć, że w żadnym regionie Polski nie ma takiego rozmachu związanego z rozwojem infrastruktury. – powiedziała na wstępie dyrektor dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lidia Markowska i dodała:
Nie mylmy autostrady A4 z drogą ekspresową S5. Jeśli w tym miejscu powstanie droga ekspresowa S5 to nastąpi zmiana kwalifikacji DK35 z krajowej na wojewódzką. Co będzie oznaczało to w praktyce? Znaczne uwolnienie ruchu 35-tki od ciężkiego transportu. Gwarantuje państwu, że ruch na tej drodze znacznie by się zmniejszył, co byłoby dobrym rozwiązaniem dla mieszkańców Marcinowic.

Advertisement. Scroll to continue reading.
dyrektor dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Lidia Markowska

Wójt apeluje o spokój
Zebraliśmy się tutaj po to aby wyjaśnić niektóre kwestie dotyczące przebiegu i wariantów drogi S5. To co jest obecnie na deskach projektantów, nie jest żadnym wyznacznikiem, że coś już jest potwierdzone. Jak państwo wiecie pewne elementy idą swoim torem. Wiem, jak ma przebiegać 9 wariantów. Który zostanie wybrany ostatecznie? Tak naprawdę na ten moment nie wiemy. Natomiast konsultacje, które odbyły się za pomocą ankiet pokazały, że jest możliwość zmiany. To co zostało wysłane do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to był oparte konsultacjami z przedstawicielami dziewięciu miejscowości Gminy Marcinowice, czyli Tworzyjanów, Strzelce, Szczepanów, Gola Świdnicka, Śmiałowice, Klecin, Krasków, Marcinowice, Gruszów i Stefanowice. Obecni tu dziś przedstawiciele Rady Gminy Marcinowice oraz sołtysi byli zaopatrzeni w te informacje. 3 czerwca wysłaliśmy pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, i już wtedy zaznaczyłem, że nie jesteśmy za tą opcją przez którą dzisiaj się tutaj spotkaliśmy. Jestem waszym przedstawicielem. Nie pozwolę żebyście zostali skrzywdzeni – tłumaczył wójt Stanisław Leń.

Po pierwsze dziękujemy pani dyrektor, że znalazła czas żeby dziś do nas przyjechać. Proszę nie odbierać tego jako atak, bo naprawdę doceniamy fakt, że możemy wspólnie rozmawiać, aby uporządkować argumenty, które tu padły. W tym najnowszym wariancie, który państwo ocenili jako najlepiej punktowany czyli ten brązowy, w kilku gminach, bo nie tylko w Marcinowicach droga rzeczywiście przebiega blisko zabudowań. Tak jak sami państwo pewnie zauważyliście na podstawie różnych pism, jest to kilkaset metrów odległości między różnymi miejscowościami: między innymi w gminie Świdnica, gminie Marcinowice i stąd wynika oburzenie wielu mieszkańców co powinno być zrozumiałe. Dlatego też większość osób będzie chciało usłyszeć co można zrobić żeby jednak nie szło to tym korytarzem lecz innym. Pragnę dodać, że przedstawiciele 20-kilku gmin Aglomeracji Wałbrzyskiej czyli w gronie samorządowców jest nas kilkudziesięciu, postulowaliśmy aby ta droga przebiegała jednak jeszcze inaczej, bardziej na południe. W Świdnicy od wielu lat istnieje problem, postulowany między innymi przez obecnego posła Murdzka czyli południowa obwodnica Świdnicy. Reasumując, droga w wariancie brązowym, który państwo zaprezentowali, nie rozwiązuje problemów. Oczywiście wiemy o tym, że ta droga jest potrzebna i ruch na DK35 rzeczywiście jest ogromny i wszyscy jesteśmy za tym aby była jakaś droga ekspresowa. Większość ludzi jest jednak oburzonych na bliskość zabudowań– zaznaczył obecny na spotkaniu Szymon Chojnowski, wiceprezydent Świdnicy.

Przypomnijmy, że już 8 lipca mieszkańcy wystosowali oficjalny protest przeciwko planowanemu przebiegowi drogi ekspresowej S5 w wariancie S5W2a między Marcinowicami, Stefanowicami i Gruszowem.

Poniżej pełna treść protestu:

Advertisement. Scroll to continue reading.

Szanowny Panie Wójcie,
Jako mieszkańcy Marcinowic, Stefanowic i Gruszowa stanowczo protestujemy przeciwko korytarzowi drogowemu o oznaczeniu S5W2a – w wersji pomiędzy Marcinowicami, Stefanowicami i Gruszowem – w ramach projektowanej trasy S5 (Korytarz). W pierwszej kolejności podkreślamy, że jesteśmy zaskoczeni nagłą zmianą przebiegu wskazanego Korytarza drogowego. Byliśmy przekonani, że, z uwagi na pierwotne założenia, rozważany przebieg trasy nie będzie wpływać negatywnie na środowisko przyrodnicze i kulturowe gminy Marcinowice oraz na naszą społeczność lokalną. Do dnia 03.07.2020 na witrynie internetowej GDDiKA, jak i do dzisiaj na witrynie Gminy Marcinowice, znajdują się dane, z których treści wynika, iż korytarz S5W2a nie będzie przebiegał pomiędzy Naszymi miejscowościami (tj. Marcinowicami, Gruszowem i Stefanowicami). Jesteśmy również pomijani, jako społeczeństwo, w procedurze konsultacji i spotkań społecznych. Spotkanie organizowane przez Wykonawcę, które miało odbyć się z udziałem mieszkańców m.in. Naszej gminy, zostało odwołane, zaś termin na wypełnienie ankiet minął w kwietniu, kiedy to nie informowano o planach zmiany przebiegu Korytarza. W obecnym kształcie droga S5 (w ramach Korytarza) miałaby zostać zlokalizowana na bardzo wąskim odcinku pomiędzy granicami Marcinowic, Gruszowa i Stefanowic. Oczywiście mamy na uwadze okoliczność, że Korytarz wyznacza pewne ramy, w których droga mogłaby zostać usytuowana, niemniej odległość pomiędzy naszymi miejscowościami (ok. 700 metrów) powoduje, że, niezależnie od ostatecznego wariantu, ta arteria będzie oddziaływać negatywnie na nasze miejscowości – środowiskowo cenny obszar z okalającą starą, zabytkową zabudową.Koncentrując swoje ośrodki życiowe na terenie Naszej gminy, pozostając w zaufaniu do władz lokalnych, byliśmy przekonani, że ewentualne drogi ekspresowe lub autostrady, będą miały wyznaczony przebieg w znacznym oddaleniu od Naszych miejscowości, co znajdowało i znajduje swoje odzwierciedlenie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Marcinowice. W przedmiotowym dokumencie, wyznaczającym przecież m.in. kierunki polityki planistycznej gminy, wskazano na obszary stanowiące rezerwę terenu pod autostradę A8. Nie ulega jakiejkolwiek wątpliwości, że Korytarz nie pokrywa się w żaden sposób z rezerwą terenu wskazaną w ww. dokumencie. Ponadto Korytarz przebiega w znacznej mierze przez grunty wykorzystywane do produkcji rolniczej, na których znajdują się użytki rolne o bardzo dobrych parametrach, umożliwiających uzyskiwanie wysokiej jakości zbiorów. Mieszkańcy od 2011 r. otrzymują również dotacje na ochronę, rekultywację i poprawę jakości tych gruntów rolnych, które wymagają dodatkowych prac. Budowa drogi doprowadziłaby do degradacji i zaprzepaszczenia wielu, poświęconych lat i starań. Dojazd do działek rolnych byłby również znacznie utrudniony. Podkreślamy, że tylko 8,8% powierzchni całej gminy stanowią lasy oraz grunty zadrzewione. W okolicach Naszych miejscowości, w przebiegu Korytarza i jego okolicy, ostały się natomiast jednostkowe enklawy zieleni (w tym zabytkowy park), których wycinka lub ingerencja w ich substancję spowodowałaby degradację środowiska i znaczne pogorszenie jakości Naszego życia. Poziom zapylenia (również kurz powstały w trakcie robót budowlanych), przy tak ubogiej zieleni, przekraczałby z pewnością dopuszczalne normy. Na uwagę zasługuje również fakt, że Korytarz jest usytuowany niemalże równolegle, bardzo blisko istniejącej drogi krajowej nr 35 która, w najbliższym okresie, ma zostać przebudowana (m.in. poszerzona z dodatkowymi pasami ruchu). Liczne gospodarstwa domowe, w tym wielopokoleniowe, położone wzdłuż ww. drogi, będą otoczone dwoma drogami, na których odbywać się będzie znaczny ruch pojazdów. Kolejna arteria z tak dużym natężeniem ruchu jest de facto degradacją środowiskowo-kulturową Naszej gminy: pod względem ekologicznym, społecznym czy ochrony środowiska. Niewielka odległość projektowanej drogi od zabudowań (nie tylko naszych miejscowości, lecz również pozostałych, licznych miejscowości położonych wzdłuż Korytarza – Tworzyjanowa, Strzelc, Szczepanowa, Marcinowic, Klecina, Stefanowic i Gruszowa), narazi mieszkańców na zwiększony, skumulowany poziom hałasu i zanieczyszczeń powietrza.Ponadto obecnie trwają również prace nad modernizacją nieczynnej od ponad 10 lat linii kolejowej między Świdnicą a Wrocławiem, przebiegającej (na odcinku ok. 17 km) wzdłuż drogi krajowej nr 35. Przedmiotowe połączenie kolejowe ma nie tylko służyć do obsługi pociągów pasażerskich – planowane jest wznowienie ruchu towarowego. Mieszkańcy będą zatem narażeni na wzmożone oddziaływania i znaczne zanieczyszczenia pochodzące z trzech źródeł „komunikacyjnych” (pomijając już zupełnie etap budowy, w trakcie którego również podejmowane działania wpłyną niezwykle niekorzystnie na środowisko). Z tej perspektywy nie ulega wątpliwości, że również ekonomicznie wskazane jest skomunikowanie innych obszarów. Przykładowo korytarz S5W1b przebiega w sąsiedztwie obszarów ważnych gospodarczo (m.in. strefa ekonomiczna na obszarze Żarowa). W naszej ocenie najkorzystniejszym wariantem przebiegu drogi jest wskazany wariant korytarza, z jego zmianą polegającą na uwzględnieniu istniejącej drogi powiatowej KG3396D stanowiącej łącznik na odcinku pomiędzy Żarowem a drogą wojewódzką nr 382 w pobliżu Świdnickiej strefy gospodarczej. Zlokalizowanie nowej drogi przy wykorzystaniu funkcjonującej sieci drogowej przyniesie z pewnością wymierne efekty – m.in. koszty związane z ewentualnym wywłaszczeniem gruntów pod budowę drogi będą niższe, zastrzeżenia lokalnych społeczności znikome, jak również, z uwagi na istniejące już oddziaływania, ingerencja w środowisko będzie znacznie mniejsza, niż w przypadku budowy drogi na nowym obszarze, położonym bezpośrednio wśród licznych gospodarstw i zabudowy mieszkaniowej. W naszej ocenie warto również rozważyć zmianę przebiegu Korytarza poprzez jego usytuowanie pomiędzy Marcinowicami a Zebrzydowem (znacznie większa odległość 1200 metrów miedzy tymi miejscowościami, niż pomiędzy Stefanowicami a Marcinowicami) i dalej pomiędzy Pszennem a Miłochowem. Lokalizując na tym obszarze nową drogę, docelowo można byłoby ją połączyć z planowaną, długo wyczekiwaną południową obwodnicą Świdnicy. Wówczas również mieszkańcy Świdnicy skorzystaliby na takim rozwiązaniu komunikacyjnym. O wymienioną inwestycję Gmina Miasto Świdnica zabiega już 17 lat. Pierwsze kroki w celu jej realizacji podjęto w roku 2001, w porozumieniu z Gminą Wiejską Świdnica oraz Powiatem Świdnickim. Zlecono z własnych środków finansowych sporządzenie wówczas studium techniczno-ekonomicznego z wyborem wariantu przebiegu obwodnicy oraz koncepcję programowo-przestrzenną z analizą ekonomiczną. Kilkunastokilometrowa obwodnica pozwoliłaby wyeliminować część ruchu tranzytowego z centrum miasta. Projekt budowy południowej obwodnicy Świdnicy, który w 2015 roku został skreślony z listy rezerwowej Programu Budowy Dróg Krajowych, spełniał wszelkie wymagane kryteria, a wskaźniki natężenia ruchu miał znacznie wyższe od innych zadań wpisanych do realizacji.Zwracamy ponadto uwagę na niezwykle cenne tereny historyczne, które znajdują się w przestrzeni Korytarza oraz w jego otoczeniu. Na obszarze Naszej gminy odrestaurowano obiekty objęte ochroną konserwatorską m.in. pałac w Gruszowie wraz z parkiem. Obiekty te, uprzednio zaniedbane i wymagające zaangażowania znacznych środków, obecnie ponownie stanowią atrakcję Naszej gminy. W przypadku wyboru Korytarza będą położone w bezpośrednim sąsiedztwie tej arterii. Na obszarze Gruszowa znajduje się również m.in. średniowieczne grodzisko wpisane na listę ochrony zabytków, położone na obszarze wyznaczonego Korytarza. W miejscu, gdzie miałby zostać zlokalizowany Korytarz, stoczono ponadto w 1642 r. jedną z ważniejszych bitew na Dolnym Śląsku w okresie wojny trzydziestoletniej – tzw. „Bitwę pod Marcinowicami i Szczepanowem” (niem. „Das Gefecht von Groß Merzdorf und Stephansheim”). W starciu brało udział kilkanaście tysięcy osób, zaś obszar, na którym stoczono przedmiotową walkę, obejmował tereny pomiędzy Gruszowem, Marcinowicami aż do wysokości Szczepanowa. Dotychczas nie przeprowadzono odpowiednich badań i istnieje wysokie prawdopodobieństwo, graniczące z pewnością, że na tym terenie znajdują się nieodkryte, liczne groby oraz pozostałości z walki zbrojnej, których odkrycie uniemożliwi budowę drogi lub spowoduje zablokowanie prowadzonych prac na znaczny okres czasu. Według naszej wiedzy, w przebiegu Korytarza mogą znajdować się również inne zabytki archeologiczne (m.in. w związku z historycznym oblężeniem Świdnicy w roku 1757, kiedy to w Gruszowie i na obszarze obecnego Korytarza znajdowała się przez pewien okres główna siedziba wojsk austriackich). Docierają do nas informacje, że na obszarze obecnych użytków zielonych (lasów) w Gruszowie, na terenie bezpośrednio sąsiadującym z granicą Korytarza, odnajdywane są pozostałości historyczne, co może także wskazywać na dużą wartość historyczną tychże terenów. Podkreślamy, że Korytarz przebiega również na terenie Kopalni Złoża Granitu Gola Świdnicka, wkraczając na tereny udokumentowanych złóż kopalin.Podkreślamy, że Korytarz na wysokości miejscowości Strzelce znajduje się w bezpośredniej kolizji z ujęciami wodnymi – przebiega przez teren ochrony pośredniej głównego ujęcia wody Gminy Marcinowice oraz miejscowości Chwałów i Domanice położonych w sąsiedniej Gminie Mietków (w przypadku korytarza S5W3a). Powszechnie wskazuje się, że deficyt wody może być najpoważniejszym problemem świata. Zasoby wody przydatnej do picia zmniejszają się drastycznie, choć popyt na nią stale wzrasta. Rozwój sieci drogowej nie powinien powodować zagrożenia dla gospodarki wodnej w Naszej gminie i negatywnie wpływać na zasoby wody. Bogactwo Naszej gminy zostanie zaprzepaszczone w przypadku wyboru Korytarza – drogi przebiegającej dokładnie przez środek naszej gminy. W naszej opinii Wójt powinien zabiegać o alternatywny, mniej kolizyjny i problematyczny przebieg tej drogi. Oczekujemy natychmiastowych działań i reakcji Pana Wójta w tej sprawie – prosimy uchronić Naszą gminę przed degradacją środowiska. Mając na względzie to, że powinien być Pan naszym reprezentantem, dbać o zaspokajanie potrzeb członków naszej społeczności, nie rozumiemy aprobaty Pana Wójta wobec takiego przebiegu planowanej drogi ekspresowej. Prosimy o spotkanie i konsultacje, podczas których przedstawilibyśmy swoje uwagi i argumenty. Oczekujemy od Pana zorganizowania spotkań jeszcze przed wyborem przebiegu Korytarza.Oczywiście nie negujemy tego, iż rozwój sieci drogowej jest niezbędny i potrzebny, niemniej podejmowane działania nie powinny odbywać się kosztem środowiska przyrodniczego, w tym społeczności lokalnych. Będziemy podejmować wszelkie, możliwe kroki prawne, odwoływać się do wszystkich organów administracji publicznej wszystkich instancji, sądów powszechnych oraz sądów administracyjnych w tej sprawie, jak też prosić merytorycznie właściwe instytucje o wsparcie w naszych postulatach.

foto: Daniel Gębala

Zostaw komentarz

Leave a Reply

Advertisement

Facebook

Przeczytaj również

Polecamy

Na terenie powiatu świdnickiego odkryto kolejny niewybuch. Tym razem niebezpieczne znalezisko z czasów II wojny światowej ujawniono na terenie Strzegomia. W czwartek, 14 marca...

Polecamy

16 marca w Miejskim Domu Kultury w Świebodzicach odbędzie się piknik, z którego dochód przeznaczony zostanie na podopiecznych świdnickiego schroniska dla bezdomnych zwierząt. O...

Aktualności

Do świdnickich policjantów zgłosiła się 35-letnia kobieta, która została oszukana. Na portalu ogłoszeniowym wystawiła do sprzedaży komplet mebli, na które pojawiła się osoba chętna....

Polecamy

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Jaworzynie Śląskiej po raz kolejny udowodnili, że mają wielkie serca i nie zapominają o tych najbardziej potrzebujących. Do świdnickiego schroniska...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2023

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close