Connect with us

Wyszukaj na portalu

4°C Świdnica
mojaswidnica.pl

Aktualności

Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania [foto]

Podczas dzisiejszej sesji Rady Miejskiej radni podjęli uchwałę zmieniającą dotychczasowe regulacje w Strefie Płatnego Parkowania w Świdnicy. Zmienią się też wysokości stawek opłat abonamentowych i dodatkowych. Podyktowane jest to  przede wszystkim zwiększeniem rotacji pojazdów w centrum miasta.

Strefa funkcjonuje w mieście od 22 lat. Powstała na wniosek przede wszystkim mieszkańców dzielnicy centralnej oraz właścicieli i najemców lokali użytkowych, w tym biur, kancelarii prawnych, restauracji, sklepów i hoteli, gdyż natłok pojazdów w tej części miasta był tak duży, iż ograniczał możliwości korzystania przez klientów tych instytucji ze swobodnego dotarcia do nich. Najważniejszym założeniem było wymuszenie rotacji pojazdów w taki sposób, aby kierowca po załatwieniu sprawy opuszczał strefę. Wprowadzone obecnie do uchwały zmiany mają właśnie na celu zwiększenie tej rotacji. Co więcej, w obecnych czasach, gdy tak bardzo przybyło samochodów, jest to jeszcze ważniejszy aspekt.

Nie ma w Polsce miasta średniego lub dużego, które nie ograniczałoby czasu postoju poprzez wprowadzenie opłat w centralnej strefie. Większość miast bazuje na starówkach, których infrastruktura drogowa powstała kilkadziesiąt czy też kilkaset lat temu. W takim przypadku jest też Świdnica, której główny układ urbanistyczny powstawał przed stuleciami. Dziś wygospodarowanie dodatkowych miejsc parkingowych w tym miejscu jest niemożliwe, stąd też utrzymanie strefy i, co za tym idzie, rotacja pojazdów jest jedynym i jak najbardziej rozważnym rozwiązaniem – mówi prezydent, Beata Moskal-Słaniewska.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Na podstawie dokonanych obserwacji i analiz stwierdzono, że aktualnie obowiązująca taryfa opłat w Stefie Płatnego Parkowania wymaga zmian  w opłatach dodatkowych, jak również opłatach abonamentowych. Taryfy te od 2011 roku nie były zmieniane.

Wprowadzono zmianę metodologii przyjętych rozwiązań w funkcjonowaniu SPP w przypadku abonamentów rocznych mieszkańca poprzez wydawanie abonamentów na pojazdy w gospodarstwie domowym.

Na dotychczasowym poziomie pozostawiono ceny abonamentów ogólnodostępnych na numer rejestracyjny i podniesiono ceny abonamentów ogólnodostępnych na okaziciela (bez nr rejestracyjnego). Wynoszą one:

  • abonament tygodniowy z 50 zł na 70 zł;
  • abonament miesięczny z 120 zł na 200 zł;
  • abonament kwartalny z 300 zł na 500 zł;
  • abonament użyteczności publicznej z 400 zł na 600 zł;
  • abonament roczny na II strefę z 400 zł na 600 zł;
  • abonament roczny z 700 zł na 1 200 zł.

Zmodyfikowany został także taryfikator opłaty dodatkowej za nieopłacony postój. W przypadku nieuiszczenia opłaty za parkowanie kierowca może wpłacić należność w biurze SPP – do 16 godzin od momentu wypisania wezwania (licząc czas funkcjonowania SPP) opłata ta wyniesie 30 zł, a powyżej tego czasu – 50 zł. Zlikwidowano opcję opłaty do 3 godzin. Natomiast w przypadku przekroczenia opłaconego czasu parkowania, wysokość opłaty dodatkowej, przy wniesieniu jej w biurze SPP, do 3 godzin wyniesie 10 zł (wcześniej było to 5 zł). Pozostałe kwoty, czyli opłata w czasie od 3 do 16 godzin, wyniesie 30 zł, a powyżej 16 godzin – 50 zł.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Mimo pierwotnego planu, nie ograniczono natomiast możliwości parkowania do 3 ulic sąsiadujących z ulicą zamieszkania kierowcy. Związane to było z działaniami zmierzającymi do większego niż dotychczas zagospodarowania zapleczy nieruchomości. Wniosek w tej sprawie złożył radny Władysław Wołosz. – Ja wiem, że jest mało miejsc, że czynione są starania, żeby było jak najlepiej, ale powierzchnia jest, jaka jest. To nic nie zmieni. W 2011 roku to radny Żurek złożył wniosek o zwiększeniu z 3 ulic do 5 i czy to nie zdaje rezultatu? – pytał radny Wołosz. To prawda, w 2011 roku rada jednogłośnie przyjęła uchwałę o zwiększeniu do 5 ulic, by pójść na rękę mieszkańcom. Dziś zaparkować samochód w centrum w godzinach południowych jest bardzo ciężko. Rozumiem mieszkańców. Rozumiem też urzędników. W tej chwili fajnym przykładem zagospodarowywania zapleczy jest ul. Siostrzana, gdzie oprócz nawierzchni tworzone są miejsca parkingowe w podwórkach. Poszły pieniądze na rewitalizację tych podwórek. Czy możemy jako radni mieć gwarancję, że, jeśli zmniejszenie ograniczenia w strefie z 5 do 3 ulic nie zda rezultatu, że jeśli zaczną się ogromne problemy z zaparkowaniem, wrócimy do 5 ulic? – pytał radny Wiesław Żurek. 

-Tak, mogę to zagwarantować. Chcę też powiedzieć, że mamy przygotowane projekty zagospodarowania dalszych obszarów – Grodzkiej i Franciszkańskiej, Grodzkiej i Kotlarskiej.  Kiedy tylko pojawi się możliwość zdobycia środków, będziemy składać projekty. Samodzielnie nie stać nas na wykonanie tego. Moją decyzją wyłączyliśmy ze sprzedaży wszystkie działki mieszkalne, mieszkalno-usługowe w centralnej części miasta. To doprowadziłoby do dalszych problemów w komunikacji w tej części miasta. Będziemy je zagospodarowywać na tereny zielone albo miejsca parkingowe. Takim przykładem jest zbieg ulicy Dworcowej i pl. Grunwaldzkiego. Po wyburzeniu budynku powstały nowe miejsca. Dwukrotnie zwróciliśmy się też do konserwatora zabytków o rozbiórkę dwóch budynków, zdewastowanych, nieprzydatnych, grożących zawaleniem, aby stworzyć kolejne miejsca parkingowe – przy pl. Grunwaldzkim 7 i przy zbiegu ulic Długiej i Trybunalskiej. Otrzymaliśmy odmowę. W pierwszym przypadku ze względu na barokowy budynek stropu, w drugim za względu na barokowy fragment jednej ze ścian – mówiła podczas sesji prezydent Beata Moskal-Słaniewska.

Za przyjęciem wniosku radnego Wołosza głosowało 7 radnych, 6 było przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. Za podjęciem uchwały o wprowadzeniu zmian do Strefy Płatnego Parkowania głosowało 12 radnych, 6 było przeciw, 3 wstrzymały się od głosu.

Przypomnieć należy także, że w ostatnim roku radni na wniosek prezydent miasta podjęli też decyzje o wyłączeniu ze strefy skrajnych ulic, czyli m.in. ul. Księżnej Agnieszki oraz ul. Traugutta, a także obszar parkingu przed halą targową przy ulicy Budowlanej, parkingu za bankiem BKO BP przy ulicy Bohaterów Getta oraz sięgacz ulicy Kotlarskiej.

Advertisement

Facebook

Przeczytaj również

Aktualności

Wprowadzenie obowiązku wyboru pomp ciepła oraz kotłów zgazowujących drewno i kotłów na pellet tylko z tych wpisanych na listę zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM), a także możliwość uzyskania...

Aktualności

We wtorek, 19 marca o godz. 10.00 w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Świdnicy rozpocznie się LXIV sesja Rady Miejskiej w Świdnicy.  Komendant Powiatowy...

Aktualności

14 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów kierowcom mającym we krwi ponad 1,5 promila alkoholu. Dane Komendy Głównej Policji...

Aktualności

W piątek, 23 lutego o godz. 10.00 rozpocznie się LXIII sesja Rady Miejskiej w Świdnicy. Radni rozpatrywać będą 5 projektów uchwał. Przedstawiona zostanie także...

Wszelkie prawa zastrzeżone. © Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy, 2023

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close