Festiwal BachowskiOltremontanoWim Becu

Wim Becu z Oltremontano zainaugurował Festiwal Bachowski (foto)

Jeden z najwybitniejszych zespołów muzyki renesansowej – Oltremontano zaprezentował się dzisiaj w Kościele Pokoju. Tym samym rozpoczęła się XX edycja Festiwalu Bachowskiego. Przed nami prawie dwa tygodnie spotkań z niezwykłą muzyką i wyjątkowymi twórcami.

Wim Becu jest założycielem i dyrektorem artystycznym zespołu muzyki dawnej Oltremontano, specjalizującym się w muzyce od XV do XVII wieku. Oltremontano zasłynął jako jeden z najwybitniejszych zespołów muzyki renesansowej. Ponadto wyrósł na platformę rozwoju historycznych puzonów i skomponowanego dla nich repertuaru.

Skład zespołu: Wim Becu – sackbut, Adrien Mabire – cornetto, Bart Rodyns – organy, Wim Maesseele – chitarone

Wim Becu studiował w konserwatoriach królewskich w Antwerpii (K. Smits) i Hadze (Charles Toet). W 1980 roku rozpoczął długotrwałą współpracę z Huelgas Ensemble i Paul Van Nevel. Od 1985 roku Wim Becu jest stałym basistą, który gra w Concerto Palatino. Jego wielka pasja do muzyki i wciąż rosnący entuzjazm sprawiły, że stał się jednym z najwybitniejszych wykonawców w wielu międzynarodowych zespołach i orkiestrach. Występuje na prawie każdym historycznym puzonie, a jego repertuar rozciąga się od średniowiecza do epoki romantyzmu. Przez prawie ćwierć wieku Wim Becu pracował u boku takich wielkich nazwisk jak Philippe Herreweghe, Jos Van Immerseel, René Jacobs, Konrad Junghänel, Ton Koopman, Sigiswald Kuijken, Gustav Leonhardt, Andrew Parrott, Philippe Pierlot, Jordi Savall, Masaaki Suzuki i Bruce Dickey. W tym czasie nagrał ponad 170 płyt CD. Wraz z założeniem Oltremontano w 1993 roku Wim Becu stworzył własną platformę i studio dla historycznych instrumentów dętych blaszanych. W ostatnich latach nie tylko poświęcił się badaniom i eksploracji muzyki z XVI i XVII wieku, ale rozszerzył swoje zainteresowanie i działania na rozwój historycznych puzonów w repertuarze XIX wieku. Wim wykłada w różnych akademiach w Belgii i w Musikhochschule w Kolonii, a także prowadzi kursy mistrzowskie.

Zespół wystąpił dzisiaj w Kościele Pokoju, inaugurując XX edycję Festiwalu Bachowskiego.

***************************

“Festiwal Bachowski to opowieść o bezcennym krajobrazie kulturowym. Idee, które festiwal wciela w życie to działanie przeciwko ignorancji. Jest rzeczą fundamentalną, abyśmy zauważali zjawiska, które nas otaczają: sztukę jako źródło piękna, emocje jako formę komunikacji, inność jako inspirację i szansę. To ważne, by rozumieć świat i używać go w dążeniu do dobra i piękna. Kluczowa tutaj jest umiejętność dostrzegania i wykorzystywania potencjału krajobrazu kulturowego oraz zdolność reagowania na kreatywne idee.

Festiwal Bachowski to jeden z najsilniejszych instrumentów promocji Świdnicy w skali ponadregionalnej i międzynarodowej. To także budowanie prestiżu miejsca, co możliwe jest wyłącznie poprzez tworzenie autonomicznego życia kulturalnego. Wszędzie są wrażliwi ludzie, głodni sztuki. Mieszkają oni w Berlinie i Nowym Jorku, w Świdnicy i Broumovie, w Sokołowsku, Pożarzysku, Chełmsku Śląskim i Paczkowie.

Festiwal Bachowski, którego najważniejsze wydarzenia odbywają się w Kościele Pokoju, to także swego rodzaju hołd składany temu niezwykłemu obiektowi, rozumianemu jako symbol określonej idei: ludzkiej zdolności dążenia do zgody, porozumienia, kompromisu. Kościół ten został zbudowany dzięki umowie pomiędzy wygranymi i przegranymi, pomiędzy ludźmi różnych wyznań, ludźmi wycieńczonymi i wrogimi sobie po 30-letniej wojnie.

Festiwal Bachowski nie zajmuje się tandetnym, hałaśliwym efekciarstwem, ale ma ambicję w wielu wymiarach oddziaływać na społeczną i estetyczną rzeczywistość. W dzisiejszych czasach bardzo potrzebna jest świadoma i solidarna wierność ideom, które postulowali myśliciele Starożytności, Renesansu i Oświecenia. Wierność ideom dotyczącym nie tylko sztuki, ale człowieka w najszerszym możliwym ujęciu. Chodzi o to, by odrzucać owczy pęd i nie płynąć z prądem jak śmieci. Chciejmy samodzielnie budować wartościowe elementy własnej tożsamości, bazując na humanistycznych zdobyczach ludzkości”  – czytamy na stronie festiwalu.

PROGRAM FESTIWALU NA NAJBLIŻSZE DNI:

pt 02.08 Świdnica 19:00 kościół zielonoświątkowy • LA FOLIA Barockorchester • Marini Vivaldi Corelli • dostępna bezpłatna opieka na dziećmi*  • bilety: 40 / 30 / 1 zł
pt 02.08 Świdnica 21:30 dawny kościół św. Barbary – restauracja Miodowe Pola • LAGRIME MIE Emanuela Galli Agnieszka Oszańca Fabio Bonizzoni • bilety: 30 / 20 / 1 zł
so 03.08 Pożarzysko 11:00 kościół • ŚNIADANIE NA TRAWIE sonaty wiolonczelowe • Oszańca Misiarz Palomba Bonizzoni • wstęp wolny • kosze piknikowe mile widziane
so 03.08 Świdnica 17:00 Kościół Pokoju • SCHUBERTIADA Oscar Arguelles Robert Bachara et consortes • Schubert Oktet F-dur • dostępna bezpłatna opieka na dziećmi* • obowiązują bezpłatne wejściówki
so 03.08 Świdnica 21:00 kościół św. Józefa • CAPRICCIO STRAVAGANTE Skip Sempé • bilety: 40 / 30 / 1 zł
nd 04.08 Świdnica 10:00 Kościół Pokoju • MUZYKA W LITURGII
nd 04.08 Świdnica 18:00 dawny kościół św. Barbary – restauracja Miodowe Pola • Akademia Bachowska MARCIN ŚWIĄTKIEWICZ • kantaty przedbachowskie • bilety: 30 / 20 / 1 zł
nd 04.08 Strzegom 21:30 bazylika • BOCCHERINI: STABAT MATER Bienkiewicz Kim Góra Dumanowska Misiarz Rybak-Żymła • wstęp wolny
pn 05.08 Świdnica 11:00 kościół św. Krzyża • BACH DLA DZIECI wstęp wolny
pn 05.08 Świdnica 19:00 kościół św. Krzyża • BACH EN TRIO Izabela Kozak skrzypce Marta Gawlas flet Marek Pilch klawesyn • bilety: 20 / 10 / 1 zł
wt 06.08 Świdnica 11:00 kościół św. Krzyża • BACH DLA DZIECI wstęp wolny
wt 06.08 Świdnica 19:00 kościół św. Krzyża • PRIVATISSIMUM Justyna Młynarczyk Piotr Młynarczyk viole da gamba Nils Pfeffer teorba • bilety: 20 / 10 / 1 zł
śr 07.08 Świdnica 11:00 kościół św. Krzyża • BACH DLA DZIECI wstęp wolny
śr 07.08 Świdnica 19:00 kościół św. Krzyża • ZEFIRA VALOVA & AAPO HÄKKINEN barokowe sonaty na skrzypce i klawesyn • bilety: 20 / 10 / 1 zł
cz 08.08 Żarów 21:00 Scena Dworzec • RECITAL James Geer tenor Wioletta Fluda fortepian • wstęp wolny
alter ego • pt 09.08 Świdnica 18:30 wieża ratuszowa • POKÓJ MARZENY spektakl dla jednego widza • Marzena Lubaszka solo Tomasz Cyz reżyseria • jeden widz co 15 minut • bilety 100 zł (z powodu ograniczonej liczby miejsc karnet nie upoważnia do wstępu na ten koncert)
alter ego • pt 09.08 Świdnica 22:00 piwnica średniowieczna — Długa 33 • SANATORIUM DŹWIĘKU Electroacoustic Art of Noise – Jérôme Noetinger Mario de Vega Gerard Lebik • bilety: 20 zł (z powodu ograniczonej liczby miejsc karnet nie upoważnia do wstępu na ten koncert)
so 10.08 Zastruże 11:00 kościół • ŚNIADANIE NA TRAWIE kwintety na instrumenty dęte • Harmoniemusik Tomasz Dobrzański • wstęp wolny • kosze piknikowe mile widziane
so 10.08 Świdnica 17:00 Kościół Pokoju • MIŁOŚĆ LUDZKA MIŁOŚĆ BOSKA Núria Rial Juan Sancho Capella Cracoviensis • dostępna bezpłatna opieka na dziećmi* • obowiązują bezpłatne wejściówki
so 10.08 Świdnica 21:00 kościół zielonoświątkowy • MAHAN ESFAHANI & AAPO HÄKKINEN Akademia Bachowska • Bach koncerty na 2 klawesyny • bilety: 40 / 30 / 1 zł
nd 11.08 Świdnica 10:00 Kościół Pokoju • MUZYKA W LITURGII
nd 11.08 Świdnica 16:00 Katedra • AKADEMIA BACHOWSKA JUNIOR & CHÓR SPOŁECZNY wstęp wolny
nd 11.08 Świdnica 19:00 Kościół Pokoju • L’ARPEGGIATA Christina Pluhar • Mediterraneo • dostępna bezpłatna opieka na dziećmi*  • obowiązują bezpłatne wejściówki

post scriptum
cz 15.08 Żarów 21:00 Scena Dworzec • RECITAL Natalia Kawałek sopran Lech Napierała fortepian • wstęp wolny
so 17.08 Bielawa 11:00 Pałac Dębowy • ŚNIADANIE NA TRAWIE Ensemble Fiorini • Handel – duety włoskie • wstęp wolny • kosze piknikowe mile widziane

• na koncerty w Kościele Pokoju obowiązują bezpłatne wejściówki, dystrybucja od 4 czerwca
• karnety w cenie 170 zł obejmują wstęp na wszystkie koncerty, oprócz Pokoju Marzeny i Sanatorium Dźwięku 09.08.19

* Przedszkole Abracadabra (ul. Podchorążych 4) zapewnia bezpłatną opiekę nad dziećmi podczas wybranych koncertów – www.bach.pl/abracadabra

Zobacz również