Ile wysiłku trzeba włożyć w pomoc dzieciom, wie każdy rodzic. A kto pomoże rodzicom? Oczywiście, inni rodzice. W 2018 roku w Świdnicy odbywa się kolejna edycja „Szkoły dla rodziców i wychowawców”. Zaplanowano warsztaty dla 7 grup w ciągu całego roku. Kolejna, druga już w tym roku edycja zaczęła się 28 marca.
Tysiąc osób skorzystało z pomocy
Program „Szkoły dla rodziców i wychowawców” realizowany jest systematycznie w naszym mieście od 2010 roku. Do tej pory z warsztatów skorzystało blisko tysiąc rodziców, wychowawców i nauczycieli – mieszkańców Świdnicy. Reklamuje się sam, tzw. pocztą pantoflową: absolwenci szkoły polecają warsztaty swoim bliskim i znajomym. W 2017 r. uczestnikami warsztatów było 111 rodziców, wychowawców i nauczycieli (8 grup), którzy doskonalili swoje wychowawcze umiejętności. Warsztaty prowadzone są przez trenerów rekomendowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji przy MEN w Warszawie, a finansowane z budżetu miasta Świdnica. Udział w zajęciach jest bezpłatny. Dofinansowanie gminy w 2017 r. wyniosło około 25 tys. zł (średnio 230 zł/uczestnika).
Komunikacji z dziećmi trzeba się uczyć
Zasady wychowawcze proponowane przez „Szkołę dla rodziców i wychowawców” są w swej istocie proste, jednak wymagają zmiany przekonań, utrwalonych nawyków i przyzwyczajeń w zakresie reagowania na zachowania dziecka (ucznia). „Szkoła dla rodziców i wychowawców” pragnie uświadomić wszystkim dorosłym, że aby zmienić dziecko (ucznia) rodzic, wychowawca czy nauczyciel powinien zacząć od zmiany samego siebie.
„Szkoła dla rodziców i wychowawców” uczy otwartej, konstruktywnej komunikacji w rodzinie i w szkole, co wpływa na budowanie silnej więzi emocjonalnej między dorosłymi a dziećmi i przyczynia się do poprawy zdrowia psychicznego zarówno dorosłych jak i dzieci.
– Wsparcie rodziców, nauczycieli i wychowawców w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą, opanowanie przez nich umiejętności lepszego porozumiewania się z dziećmi, zastanowienie się nad własnymi metodami i postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń – to główne założenia i cele szczegółowe programu – informuje Urszula Larecka, która wspólnie z Pauliną Rękas utworzyły i prowadzą świdnicką szkołę dla rodziców.
Pomysł warsztatów podsunęło życie
– Co roku tysiące rodziców podejmuje wysiłek, który być może jest najtrudniejszym wyzwaniem – wychować dziecko na człowieka, który w swoim życiu będzie kierować się takimi wartościami jak miłość, współczucie, odpowiedzialność, uczciwość, radość życia. Ilu rodziców jest do tego przygotowywanych? Jako młode mamy zafascynowałyśmy się ideami dr Thomasa Gordona. Uczyłyśmy się, chłonąc jego książki, ale samo czytanie nie było dla nas wystarczające. W kontakcie z własnymi dziećmi – teraz już są dorosłe – popełniałyśmy mnóstwo błędów, jak większość rodziców. Ratowało nas to, że dzięki pracy nad poszerzaniem swojej świadomości, zmianą postaw i sposobu komunikacji z dziećmi, naprawiałyśmy to, co mogło zaburzać wzajemny kontakt i rozwój naszych dzieci – opowiada Urszula Larecka.
Wspomniany Thomas Gordon zainicjował warsztaty dla rodziców (od red. w latach 60-tych), jego śladem poszły autorki książek z cyklu „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Faber, Mazlish – też organizowały warsztaty dla rodziców, przekazując własne doświadczenia. – To nas zainspirowało. Zamarzyłyśmy, aby rodzice z naszego miasta mieli możliwość korzystania z takich warsztatów. I tak trafiłyśmy na szkolenie organizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie pn. „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” , prowadzone przez panią psycholog Joannę Sakowską, aby uzyskać formalne kwalifikacje do prowadzenia zajęć dla rodziców i nauczycieli. Zaczęłyśmy od spotkania z 4-osobową grupą rodziców w Przedszkolu nr 6, przy wsparciu dyrektor Danuty Wencko w 2010 r. W trakcie warsztatów grupa rozrosła się do 15 osób. Na chwilę obecną prawie tysiąc rodziców i nauczycieli w Świdnicy ukończyło „Szkołę dla Rodziców i Wychowawców”. Zgłaszają się do nas rodzice, którzy pocztą pantoflową dowiedzieli się o warsztatach od osób, którym warsztaty pomogły spojrzeć inaczej na to, co się dzieje między rodzicami a dzieckiem i jak wpływa to na rozwój dziecka i całe życie rodzinne. Nie prowadzimy warsztatów z pozycji osób, które wszystko wiedzą. Cały czas odnajdujemy w sobie coś, nad czym chcemy popracować. Joasia Sakowska powiedziała nam na szkoleniu, na podstawie własnego doświadczenia, że nad kontaktem z drugą osobą pracujemy do końca życia. Prowadząc warsztaty, uczymy się też od rodziców, zaprzyjaźniamy się z nimi, wspólnie szukamy rozwiązań, które pomogą nam i naszym dzieciom uczynić życie spokojniejszym i szczęśliwszym – dodaje.
Zajęcia odbywają się w grupach 10-15 osobowych, raz w tygodniu, tj. 10 spotkań, każde po 3 godziny zegarowe. Uczestnicy uczą się m.in. rozwiązywać codzienne konflikty i problemy poprzez współpracę z dzieckiem. Uczą się, jak podnosić motywację dziecka do nauki i wypełniania obowiązków oraz jak pomóc dziecku w doskonaleniu umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Jeszcze w tym roku odbędą się trzy edycje warsztatów „Szkoły dla rodziców i wychowawców”: część pierwsza: „Budowanie relacji dorosły-dziecko” (4 grupy), część druga „Wspieranie procesu budowania wzajemnych relacji między dziećmi” (2 grupy) oraz część trzecia „Jak rozmawiać z nastolatkiem” (1 grupa). W część drugiej lub trzeciej mogą wziąć udział osoby, które ukończyły pierwszy etap szkolenia. Każda z edycji warsztatu obejmuje 10 spotkań jeden raz w tygodniu, po 3 godziny zegarowe na każde spotkanie. Więcej informacji o szkole można uzyskać na stronie internetowej www.warsztaty-rodzice.pl oraz pod nr. telefonów 721 132 292 (Urszula Larecka), 785 412 999 (Paulina Rękas)