Ponad 40 osób. Kilkoro prelegentów z dziedziny przedsiębiorczości, funduszy na rozwój firm, promocji. Inspirujące historie. Tak wyglądało seminarium „Porozmawiajmy o biznesie”, które odbyło się 16 października w Świdnicy. Uczestnikami wydarzenia organizowanego w ramach projektu „Razem dla biznesu” byli przedsiębiorcy z Polski oraz z Czech.
Seminarium to jedno z kolejnych wydarzeń wynikających z realizowanego przez miasta Trutnov oraz Świdnicę projektu „Razem dla biznesu”. Gości powitała prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska, wskazując na czynniki sprawiające, że Świdnica jest miejscem przyjaznym dla biznesu.
Anna Skrzypacz, dyrektor Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Rozwoju Gospodarczego w Urzędzie Miasta w Świdnicy zaprezentowała zgromadzonym projekt „Miasta Trutnov i Świdnica razem dla biznesu” oraz możliwości, jakie otwiera on przed przedsiębiorcami z Czech i z Polski. Goście seminarium zapoznali się również z programami pomocowymi, platformą komunikacji pomiędzy przedsiębiorcami, tj. Gminnym Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera oraz innymi formami wsparcia, umożliwiającymi przedsiębiorcom promocję i nawiązywanie współpracy gospodarczej.
Pozytywne i negatywne aspekty prowadzenia działalności w Czechach wskazał František Molík z Izby Gospodarczej Województwa Kralovohradeckiego. Polacy coraz chętniej chcą zakładać firmy w Czechach. Zachęca do tego przyjazne, czeskie prawo, opodatkowanie niższe niż w Polsce oraz prosty, trwający zaledwie 15 minut proces założenia firmy. Polski obywatel, będący czeskim przedsiębiorcą, zapomina jednak lub nie zdaje sobie sprawy z wielu innych aspektów prowadzenia biznesu po czeskiej stronie. Ta niewiedza i zuchwałość potrafią przysporzyć problemów, a nawet mandatów. Prelekcja wywołała lawinę pytań, co tylko potwierdza, iż temat wzbudza zainteresowanie, lecz wymaga zgłębiania wiedzy w tym zakresie.
Inspirującą, 25-letnią historię lokalnej firmy, ze świdnickimi korzeniami opowiedziała Agnieszka Rąpała z biura podróży RAPALA, udowadniając przy tym, że Świdnica może być miejscem na sukces. By go osiągnąć, potrzebna jest wizja, chęci, motywacja, praca, cierpliwość i profesjonalizm.
Uczestnicy seminarium dostali również dziesięć wskazówek dotyczących budowania wizerunku firmy w mediach społecznościowych. Justyna Wojciechowska ze SkyRocket dostarczyła praktycznej wiedzy marketingowej, wskazując przede wszystkim na rolę zaangażowania w prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych, istotę spójności, systematyczności oraz tworzenia treści wartościowych z punktu widzenia odbiorców, a zarazem budujących eksperckość marek.
Rozwój firm to temat nierozerwalnie związany z pieniędzmi. O źródłach finansowania mówił Remigiusz Lewicki z Funduszu Regionu Wałbrzyskiego. Przedsiębiorcy dowiedzieli się, iż mogą liczyć nie tylko na wsparcie finansowe, granty na doradztwo dla MŚP, czy mikropożyczki. Skorzystać mogą także ze szkoleń i konferencji, promować się i integrować ze środowiskiem biznesowym. Wszystko to oferuje im Fundusz Regionu Wałbrzyskiego.
W seminarium „Porozmawiajmy o biznesie” udział wzięli przedstawiciele firm ze Świdnicy oraz z Trutnova. Całe spotkanie, jak również część związana z rozmowami w kuluarach była okazją do wymiany swoich doświadczeń w prowadzeniu działalności po obu stronach granicy i nawiązania współpracy transgranicznej.