28,5 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczonych na przebudowę wraz z elementami rozbudowy 11,1 km odcinka drogi wojewódzkiej nr 379, od ronda ul. Uczniowskiej w m. Stary Julianów do ronda ul. Wałbrzyska w m. Świdnica – jako realizacja projektu Trasy Sudeckiej. To długo wyczekiwana inwestycja nie tylko przez samych kierowców, ale przede wszystkich mieszkańców Modliszowa i Starego Julianowa. Niestety, wiadomo już, że rozpoczęcie inwestycji przesunie się w czasie i rozpocznie najwcześniej w kwietniu. Powodem są procedury.
Dzisiaj w Urzędzie Gminy Świdnica odbyło się spotkanie poświęcone inwestycji. – Mam nadzieję, że w końcu doczekamy się rozpoczęcia inwestycji. Byliśmy gotowi na lipiec, ale termin się przesuwa. To bardzo ważny odcinek drogi z różnych względów. Przede wszystkich bezpieczeństwa jej użytkowników – mówiła wójt gminy Teresa Mazurek.
Umowa na realizację inwestycji została podpisana w grudniu 2017 r. Zgodnie z nią, wykonawca ma 36 miesięcy na wykonanie zadania. Niestety, rozpoczęcie przeciąga się w czasie. – Projekt jest zatwierdzony. Nie mając pełnej dokumentacji, nic nie mogliśmy. W tej chwili czekamy na dokumenty formalno-prawne. Wszystko idzie przez ministerstwo i szacujemy, że pozwolenie będzie w połowie kwietnia. Wtedy ruszymy pełną parą – tłumaczył wykonawca Sylwester Markiewicz.
Przebudowa DW 379 znalazła się na pierwszym miejscu Listy projektów do realizacji w ramach RPO WD 2014 – 2020 stanowiącej załącznik do Action Plan. Długość planowanego odcinka do przebudowy wyniesie: 11,1 km (w tym: 9,5 km na terenie gminy Świdnica i 1,6 km na terenie gminy Walim. Ponadto zostanie wybudowany jednostronny ciąg pieszo- rowerowy o długości 4,11 km, (szerokości 3,5 m), powstaną chodniki i zatoki autobusowe na terenie zabudowanym w Modliszowie i w Starym Julianowie. Zaplanowano budowę dwóch rond w miejscu istniejących skrzyżowań z drogami powiatowymi. Projektowane ronda oraz istniejące rondo w Starym Julianowie zostaną oświetlone Z 11,1 km odcinka planowanej do przebudowy drogi aż 9,5 km przebiega w granicach administracyjnych gminy Świdnica.
Przebudowa będzie odbywać się w trzech etapach:
1. Od Świdnicy do ronda w Witoszowie (objazd odbywać się będzie przez Witoszów)
2. Od ronda w Witoszowie do ronda w Modliszowie (objazd przez Witoszów, drogą powiatową do Wałbrzycha)
3. Od ronda w Modliszowie do ronda na Uczniowskiej w Starym Julianowie (objazd Wałbrzych – Dziećmorowice – Złoty Las)
Podane objazdy są wyznaczone dla samochodów osobowych. Samochody ciężarowe będą jeździć drogą krajową nr 35.
–To bardzo ważny odcinek drogi z różnych względów. Przede wszystkich bezpieczeństwa jej użytkowników. Kolejnym ważnym aspektem jest skomunikowanie mieszkańców Modliszowa ze Świdnicą i Wałbrzychem. W ostatnim czasie wszyscy przewoźnicy rezygnowali z realizacji usług komunikacyjnych na trasie Świdnica-Wałbrzych przez Modliszów, wskazując przede wszystkim stan nawierzchni, mający wpływ na ich tabor. Tym samym przebudowa drogi rozwiąże problemy komunikacyjne i odciąży dotychczas używaną przez kierowców trasę do Wałbrzycha przez Witoszów Dolny, Witoszów Górny i Pogorzałę. Powstanie też ścieżka pieszo-rowerowa, która połączy Świdnicę z tym bardzo pięknym odcinkiem w kierunku Modliszowa, a według zapewnień Nadleśnictwa Świdnica przygotowywany jest dalszy odcinek w kierunku Złotego Lasu – mówiła wójt gminy Teresa Mazurek.
Ogólna charakterystyka inwestycji – zgodnie z opracowaną Koncepcją przebudowy DW nr 379:
parametry techniczne DW nr 379
– klasa techniczna projektowanej drogi: G (jak dla przebudowywanej ul. Wałbrzyskiej w Świdnicy),
– droga jednojezdniowa, dwukierunkowa,
– długość projektowanej trasy: 11,01 km
– skrzyżowania z drogami powiatowymi: rondo o średnicy zewnętrznej 38 m
– prędkość projektowa: Vp = 50 km/h
dla terenu zabudowanego i Vp = 70 km/h dla terenu niezabudowanego,
– szerokość pasów ruchu: 3,5 m
– szerokość opaski bitumicznej: 0,5 m
– szerokość nawierzchni asfaltowej – bez ograniczenia krawężnikami: 8,0 m
– szerokość nawierzchni asfaltowej ograniczonej krawężnikami: 7,0 m
– szerokość pobocza: min. 1,25 m
– szerokość chodników: 2,0 m
– kategoria ruchu drogi głównej: KR4
– kategoria ruchu na drogach powiatowych KR2