Jestem przedsiębiorcą. Prowadzę małą, rodzinną firmę usługową i niestety do tej pory nie mogłem zrobić przelewu składek za styczeń. W banku dostałem informację, że ZUS przyśle mi numer konta do domu, a ja listu z ZUS nie dostałem. Co mam zrobić? Henryk
Panie Henryku, im dłużej pan czeka, tym większe zaległości narastają na pana koncie. Więc proszę nie zwlekać, tylko sprawdzić, jaki jest pana indywidualny numer bankowy służący do wpłacania składek. To bardzo proste i nawet nie wymaga wizyty w ZUS. Wystarczy wejść na stronę internetową zus.pl lub kliknąć w link https://www.zus.pl/eskladka/wyszukiwarka-nrs. Po podaniu danych weryfikujących pana tożsamość, wyszukiwarka poda panu numer konta. Oczywiście numer ten może pan ustalić również w każdej placówce ZUS osobiście lub poprzez kontakt z Centrum Obsługi Telefonicznej (022 560 16 00 lub cot@zus.pl). Jeżeli ma pan np. założone swoje indywidualne konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, tam właśnie znajdzie pan swój numer bankowy do opłacania składek. List z numerem konta na pewno został do pana wysłany, ale wiele listów wróciło do nas i z pewnością pana przesyłka była wśród nich. Listy wracały do nas z bardzo różnych powodów, ale najczęściej podany w ZUS adres okazywał się nieaktualny lub list nie został odebrany z poczty (to były listy polecone). Listy wysyłaliśmy ponownie – tym razem już, jako przesyłki zwykłe, więc gdyby jednak list został do pana doręczony, proszę uważnie sprawdzić jego wiarygodność. Warto list podnieść i spojrzeć pod światło, czy są widoczne zabezpieczenia. Sam rachunek bankowy jest też bardzo charakterystyczny. Indywidualny numer składa się łącznie z 26 cyfr. Dwie pierwsze cyfry to liczba kontrolna banku, taki sam dla wszystkich stały numer identyfikujący ZUS – 60000002026, potem trzycyfrowa liczba uzupełniająca oraz NIP danego płatnika, który będzie stanowić ostatnie 10 cyfr numeru rachunku. Proszę więc sprawdzić, czy ostatnie 10 cyfr to pana NIP.
Iwona E. Kowalska, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS Województwa Dolnośląskiego