II Liceum Ogólnokształcące w ŚwidnicyII LO w ŚwidnicyJacek Iwanczkapsuła czasu

Kapsuła czasu w wieży II LO. Czego dowiedzą się o nas i o Świdnicy za jakieś 100 lat?

Kapsułę czasu z informacjami o Świdnicy, II Liceum Ogólnokształcącym, dokumentami i medalami oraz 16 listów młodzieży do przyszłych pokoleń wmurowano w iglicy wieży budynku II LO.

Okazją jest trwający remont dachu budynku i wieży II LO. Pomysł zrealizowali nauczyciele i samorząd uczniowski szkoły.
– Słyszeliśmy, że na początku XX wieku, kiedy budowano naszą szkołę, była taka praktyka. I choć podczas trwającego remontu dachu i wieży nie znaleźliśmy żadnego przekazu z przeszłości, postanowiliśmy przekazać przyszłym pokoleniom informacje, czym dziś żyje szkoła i miasto – mówi Jacek Iwancz, dyrektor II LO w Świdnicy i dodaje: – To pierwszy poważny remont dachu od 1903 roku, kiedy zakończono budowę i oddano budynek szkoły do użytkowania. Prawdopodobnie kolejny remont odbędzie się za jakieś 100 lat, więc z naszej kapsuły przyszłe pokolenia dowiedzą się, jak wyglądała dzisiejsza szkoła i czym żyła Świdnica.

A czym żyła Świdnica? Tego dowiedzą się świdniczanie przyszłości z bieżących numerów gazet “Moja Świdnica” i “Wiadomości Świdnickie”, które także znalazły się w kapsule. Informujemy w nich m.in. o wynikach wyborów parlamentarnych, przyjęciu kolejnej rodziny z Kazachstanu oraz opisujemy aktualne wydarzenia z życia miasta i powiatu.

Co jest w kapsule czasu w iglicy wieży II LO?

Społeczność II LO zdecydowała, że do kapsuły, którą zamknięto 30 października 2019 r., trafiły:
* cztery zdjęcia nauczycieli, młodzieży i pracowników szkoły wykonane przed wejściem do budynku szkoły 29 października 2019r. przez Dariusza Nowaczyńskiego;
* krótkie historie II LO oraz Liceum Ogólnokształcącego dla
Dorosłych;
* książka Tomasza Grudzińskiego (absolwenta II LO) o przedwojennej historii szkoły;
* kopia Uchwały Rady Powiatu w Świdnicy z 4 października 2017 r.
w sprawie nadania imienia Stefana Banacha;
* wykaz pracowników szkoły;
* 16 listów do przyszłych pokoleń od uczniów II LO wraz ze zdjęciami i wykonanymi własnoręcznie pracami;
* wersja elektroniczna zdjęć z wydarzeń szkolnych w ostatnich latach zapisane na nośniku;
* tarcze absolwenta II LO wręczane uczniom na zakończenie szkoły;
* ulotka rekrutacyjna;
* przykład listu gratulacyjnego dla rodziców oraz zaproszenie na studniówkę 2018;
* informacje prezentujące pracę nauczycieli ze słuchaczami szkoły dla dorosłych;
* kartka świąteczna od byłego dyrektora szkoły – Zenona Michalczyka;
* kilka zaproszeń na bieżące wydarzenia (Dni Gór, ŚOK, Fundacja Krzyżowa) oraz kilka monet;
* srebrny medal: wieża ratuszowa w Świdnicy, wybity w 2012r.
(materiał: Ag 999, średnica: 40 mm, masa 31,1g, z nakładu 350 sztuk) i medal: książę piastowski Bolko II Mały, wybity w 2018 r.
(materiał: miedź pozłacana 24-karatowym złotem, średnica: 31 mm, z nakładu 2000 szt.), przekazane przez prezydent Świdnicy Beatę Moskal-Słaniewską;
* film nakręcony z okazji 20-lecia powiatu świdnickiego oraz dokumentacja wystawy przygotowanej z tej uroczystości, przekazane przez starostę świdnickiego Piotra Fedorowicza.

Co w listach do przyszłości napisali uczniowie i nauczyciele II LO?

Zuza Czernicka, przewodnicząca samorządu uczniowskiego II LO, nie zna treści wszystkich listów, jakie zamknięto w kapsule, bo dostała je w zamkniętych kopertach od uczniów i nauczycieli chętnych do korespondowania z przyszłością.
– Prosiłam wszystkich, żeby pisali od serca, załączali zdjęcia i wycinki z gazet ze swoimi sukcesami. W mojej kopercie są zdjęcia moje i mojej klasy. Opisałam, jak się poznaliśmy, jakie mamy zainteresowania, co się dzieje w Polsce, co robię w szkole, jakie akcje organizuje samorząd – opowiada przewodnicząca szkoły. Od koleżanki wie, że do kapsuły przygotowała podobną zawartość: – Przekazała zdjęcia swoje i przyjaciółek, napisała, jak się czuje w szkole, bo są tu nowe, oraz opisała, jaka jest sytuacja w Polsce ze strony młodzieży – mówi Zuza Czernicka i podkreśla ideę: – Chcieliśmy zamknąć wspomnienia i zostawić informacje o nas dla przyszłych pokoleń.

Zobacz również