4 października 2019 r. w ramach realizowanej przez Służbę Więzienną kampanii „Bezpieczni w służbie i pracy”, funkcjonariusze Aresztu Śledczego w Świdnicy zorganizowali szkolenie dla pracowników służb społecznych. W szkoleniu wzięło udział łącznie 28 przedstawicieli ośrodków pomocy społecznej ze Świdnicy i Żarowa, Fundacji Rozwoju Ekonomii Społecznej i Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych.
Teoria
Szkolenie przeprowadzone w Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych składało się z dwóch modułów. Sekcję teoretyczną rozpoczął kpt. Bartłomiej Perlak, który zapoznał uczestników z zadaniami i celami statutowymi Służby, posługując się przykładem Aresztu Śledczego w Świdnicy. Następnie psycholog Aresztu Śledczego w Świdnicy mjr Anna Polak przeprowadziła warsztaty panelowe, podczas których uczestnicy mogli uzyskać podstawową wiedzę z zakresu umiejętności rozładowywania napięć i stresu wynikającego z kontaktu z agresywnym oraz roszczeniowym klientem. Istotne były również ćwiczenia z zakresu sposobu prowadzenia rozmowy i zachowania się w sytuacji zetknięcia się z agresją ze strony klienta.
Praktyka
Drugą częścią szkolenia był moduł praktyczny, który przeprowadzili funkcjonariusze Grupy Interwencyjnej Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej we Wrocławiu. W ramach tej części szkolenia uczestnicy poznali podstawowe zasady z zakresu technik samoobrony. Co niezwykle cenne, każdy z uczestników miał możliwość osobistego przećwiczenia chwytów i technik pod okiem fachowców. Ponadto uczestnikom szkolenia zaprezentowano zasady i formy udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Doświadczenie funkcjonariuszy
Funkcjonariusze Służby Więziennej pracujący przez cały czas w bezpośrednim kontakcie z osobami pozbawionymi wolności, w ramach prowadzonej kampanii społecznej „Bezpieczni w służbie i w pracy”, podczas szkolenia dzielą się swoimi doświadczeniami oraz przekazują zdobyte umiejętności przedstawicielom szeroko rozumianej administracji publicznej, którzy w swojej pracy również mają kontakt z trudnym klientem. Obserwacje, doświadczenia i umiejętności nabyte podczas niewątpliwie trudnej pracy, którą wykonują funkcjonariusze Służby Więziennej dla zapewnienia bezpieczeństwa społeczeństwu, starają się wykorzystać w trakcie szkoleń prowadzonych w ramach kampanii, aby w możliwie maksymalnym stopniu wytrenować działanie uczestników szkolenia w sytuacji kryzysowej, w obronie swojej osoby.
Praca z trudnym, roszczeniowym klientem, który stosuje agresję werbalną i fizyczną, oraz stanowi zagrożenie, jest codziennością, która towarzyszy wykonywaniu zadań przez funkcjonariuszy. Funkcjonariusze posiadający zatem bez wątpienia bardzo bogate doświadczenie w takiej pracy, dzielą się swoimi umiejętnościami i wiedzą z innymi, aby w ten sposób pomóc im bezpieczniej wykonywać codzienne obowiązki.
kpt. Bartłomiej Perlak
foto: MOPS